لزوم اجتناب اتحادیه اروپا از حمایت گرایی برای جذب سرمایه گذاریهای چین
خبرگزاری «رویترز» روز دوشنبه گزارش داد، به موازات اینکه اتحادیه اروپا اعمال تعرفههای اضافی بر خودروهای برقی چین را در نظر گرفته، دولتهای ملی در سراسر این اتحادیه برای گرفتن سهمی از سرمایه گذاری تولید و اشتغال با ارائه مشوقهای وسوسه انگیز به منظور جذب خودروسازان چین برای ساخت کارخانههای اروپایی شدیدا در حال رقابت هستند.
با توجه به اینکه بازار جهانی خودرو با چالشهای نوسان تقاضا، فشار برای نوآوریهای فناورانه و افزایش استانداردهای محیط زیستی روبرو است، چگونگی برخورد اتحادیه اروپا با تولیدات چین به موضوعی بسیار نگرانکننده تبدیل شده است. توانایی اتحادیه اروپا برای تکیه بر سازوکارهای بازار به جای مداخله برای پرداختن به چالشهای خود ضروری است، نه فقط برای آینده صنعت خودرو اروپا بلکه به عنوان یک آزمون قابل توجه برای رقابت پذیری و ظرفیت نوآوری اقتصادی اروپا.
جای تردیدی وجود ندارد که صنعت خودرو اروپا به عنوان یک ستون اصلی بازار خودروی جهانی، طی سالهای اخیر با چالشهای بیسابقهای مواجه شده است.
تردید در اقتصاد جهانی باعث ایجاد نوساناتی در اعتماد مصرف کنندگان شده و فروش خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. در عین حال پیشرفت سریع فناوری به ویژه تغییر به سوی برقی شدن، هوشمند شدن و شبکهای شدن، سرمایه گذاری هنگفت خودروسازان برای حفظ رقابت پذیری و رعایت مقررات و استانداردهای زیست محیطی سختگیرانه را ضروری ساخته است.
تحت چنین شرایطی است که رشد سریع صنعت تولید چین به ویژه در حوزه خودروهای برقی، به یک پدیده قابل توجهی در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. شرکتهای چینی نه تنها به موفقیتی چشمگیر در بازار داخلی دست یافتهاند بلکه گسترش نفوذ خود در بازار بینالمللی را نیز با به کارگیری توانمندیهای خود در مدیریت هزینه، نفوذ به بازار و نوآوری فناورانه آغاز کرده و همین آنها را به سرمایه گذاران بالقوه جذاب برای کشورهای اروپایی تبدیل کرده است.
پیگیری فعالانه سرمایه گذاریهای چین توسط کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که همچنان فرصت فراوانی برای همکاری میان چین و اتحادیه اروپا در زنجیره صنعتی خودرو علیرغم رقابت بازار عادی، وجود دارد.
دستاوردهای چین در خودروهای برقی را میتوان به طور عمده به تاکید آن بر رقابت بازار آزاد نسبت داد. چین با ترویج فرهنگ نوآوری فناورانه و گسترش بازار، این صنعت را با موفقیت به پیش سوق داده است. این رویکرد بازارمحور نه فقط رشد صنعت چین را تسریع بخشیده بلکه میتواند به عنوان یک منبع مرجع برای بخش تولید اروپا عمل کند.
در حالی که برخی در اروپا ممکن است تعرفهها را به عنوان یک ابزار موثر برای جذب تولید چین در نظر بگیرند، کشورهای اروپایی باید اهمیت سازوکارهای بازار را وقتی نوبت به تنظیم اختصاص منابع و ایجاد رشد صنعتی میرسد، درک کنند.
مداخله بیش از حد میتواند رقابت بازار را مختل کند و به چشم اندازهای طولانی مدت این صنعت ضربه بزند. بنا بر این، اروپا باید زمانی که به دنبال سرمایه گذاریهای چین است به اصول بازار پایبند باشد و فرصت رقابت منصفانه را فراهم سازد.
تعرفهها به عنوان شکلی از حمایت تجاری، شاید مزایای کوتاه مدتی برای صنعت خودروسازی اروپا داشته باشند، اما می توانند در درازمدت مانع توسعه بازار و صنعتی شوند.
انعطاف پذیری بیش از حد در خصوص تعرفهها نه تنها به محیط سرمایه گذاری اروپا ضربه می زند بلکه نوآوری صنعتی را نیز سد میکند. اروپا بهتر است سازوکارهای بازار را برای ایجاد نوآوری و رقابت پذیری در تولید اروپا در اولویت قرار دهد.
صنعت تولید خودرو فقط از طریق مشوق سازوکارهای بازار میتواند رقابت پذیری خود را در بازار جهانی بهبود بخشد و به توسعه پایدار دست یابد.
امید آن میرود که اروپا مسیر خود به سوی ارتقاء و نوآوری صنعتی را وقتی نوبت به برخورد با تولیدات چین میرسد، بیابد و از اتخاذ اقدامات غیرمنصفانه و حمایت گرایانه علیه شرکتهای چینی خودداری ورزد.