چرا افزایش فروش «آیفون» در چین فقط یک موفقیت تجاری نیست؟

فروش گوشی‌های همراه «آیفون» در چین طی ماه آوریل در مقایسه با آوریل سال گذشته جهشی ۵۲ درصدی داشت امری که باعث توجه گسترده رسانه‌های غربی شده است. قیمت سهام شرکت «اپل» نیز یک افزایش چشمگیر را تجربه کرد که در دو سال گذشته اتفاقی نادر محسوب می‌شود.

تحلیلگران عموما معتقدند که این بخاطر راهبرد فروش اخیر شرکت اپل است اما همچنین بخاطر تقاضای بازار مصرف رو به رشد چین برای تلفن‌های همراه پیشرفته نیز هست. فروش آیفون شرکت اپل در بازار چین به عنوان نماینده شرکت‌های خارجی در چین از نظر افکار عمومی غرب، تا حدی به یک بادنما برای رصد شرایط اقتصادی چین تبدیل شده است.

در حقیقت، بازار مصرف‌کننده چین منطق داخلی خود را برای حفظ رشد ثابت درازمدت داراست. اگر از منظر تاریخی طولانی‌تر عملکرد بازار اپل در چین را بررسی کنیم می‌توانیم نتایج جامع‌تری بگیریم. سفر اپل در بازار چین همچنین نشان‌دهنده تحول صنعت تولید چین از «ساخت چین» به «خلاقیت در چین» است. چین دیگر صرفا یک پایگاه مونتاژ محصولات اپل نیست و تامین کنندگان چینی بیشتر و بیشتری در طراحی، تحقیق و توسعه و تولید قطعات محصولات اپل نقش دارند. شرکت‌هایی مثل «BOE»، «Lixun Precision» و دیگر شرکت‌ها به بخش کلیدی زنجیره تامین اپل تبدیل شده‌اند.

دولت چین به ایجاد یک محیط بازار منصفانه و رقابتی، کاهش محدودیت‌های دسترسی به بازار، بهینه‌سازی قوانین سرمایه‌گذاری خارجی و دیگر تدابیر سیاست‌گذاری پایبند است تا شرکت‌های داخلی و خارجی بتوانند تحت قوانین بازار یکپارچه رقابتی منصفانه داشته باشند.

سهم بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته اپل و سایر شرکت‌ها بیشتر به درک دقیق آنها از نیازهای مصرف کنندگان چینی و همچنین تلاش‌های مستمر آنها در خدمات محلی و مدیریت زنجیره تامین مربوط است. این امر نه فقط سهم بازار این شرکت‌ها را تقویت کرده بلکه برای مصرف کنندگان چینی گزینه‌های متنوع و کیفی‌تری ارائه داده و تبادل و درک متقابل فناوری و فرهنگ را ارتقاء بخشیده است.

اپل رقابت‌پذیری قدرتمندی در بازار چین شکل داده و در عین حال تا حدی رشد و تقویت برندهای تلفن همراه هوشمند چینی «هوآوری»، «شیائومی»، «اوپو»، «ویوو» و غیره را باعث شده است.

با توجه به اینکه برندهای تلفن همراه چینی در حال به کارگیری فناوری‌های اصلی مانند ۵G، صفحات تاشو، فناوری شارژ سریع و سیستم‌های تصویربرداری هستند، ساختار صنعتی چین بهینه شده و ارتقاء یافته است. این در عوض قابلیت‌های نوآوری قدرتمندتر و پشتیبانی زنجیره تامین پایدارتری برای شرکت‌های چندملیتی از جمله اپل ارائه کرده است.

فروش بالای تلفن همراه اپل در بازار چین نشان‌دهنده همکاری عمیق و وابستگی متقابل میان چین و ایالات متحده در زنجیره ارزش جهانی است. چین به عنوان یک پیوند مهم در زنجیره تامین جهانی، توانمندی‌های کارایی تولید و کنترل قیمت دارد مزایایی که اپل به راحتی نمی‌تواند از آنها بگذرد.

عملکرد قدرتمند آیفون اپل در بازار چین فقط یک موفقیت تجاری نیست بلکه یک ردپای آشکار از سیاست گشایش چین در قبال جهان خارج، ارتقاء صنعتی و همکاری زنجیره ارزش جهانی است.

این همچنین نتیجه اجتناب‌ناپذیر تحول و ارتقاء شرکت‌های داخلی و جهش در قدرت فناوری محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا