سوءاستفاده روزافزون ایالات متحده از مفهوم “امنیت ملی”

دولت هلند در پی تصمیم قبلی خود مبنی بر توقف صادرات سیستم های لیتوگرافی «فرابنفش فرین» (EUV) به چین، روز جمعه اعلام کرد که این تصمیم را در مورد ابزارهای لیتوگرافی «فرابنفش غوطه ور عمیق» (DUV) گسترش خواهد داد.

این اقدام دولت هلند در راستای خدمت به اهداف واشنگتن برای محدود کردن توانایی‌های چین در زمینه ساخت تراشه است.

شرکت «اِی اس اِم ال»(ASML) که در هلند قرار دارد، سازنده اصلی پیشرفته ترین تجهیزات تولید تراشه در جهان است و در چنین شرایطی این شرکت تبدیل به گروگان بازی ژئوپلیتیک ایالات متحده شده است.

با توجه به استفاده این شرکت از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط ایالات متحده، اکنون تحت فشار فزاینده واشنگتن برای کمک به آمریکا در رقابت راهبردی مورد ادعای خود با چین قرار گرفته است.

تسلیم شدن دولت هلند در برابر این فشارهای و چشم‌پوشی آن از بخشی قابل توجه از منافع اقتصادی ملی به منظور برآورده کردن خواسته ایالات متحده، قطعاً یک مورد بسیار بد دیگر در سطح تجارت بین‌المللی است که باعث ضربه خوردن به منافع ملی چین و هلند و همچنین تضعیف روابط عادی اقتصادی و تجاری دو کشور می‌شود و در سال های آینده تأثیرات منفی بیشتری نیز خواهد داشت.

وزارت بازرگانی چین به درستی این تصمیم را یک اقدام مضر برای «منافع مشترک شرکت‌های چینی و هلندی» عنوان کرد که به وضوح آسیب ناشی از آن در ابعاد مختلف مشاهده خواهد شد. واشنگتن برای توجیه این اقدامات ضد بازاری، رقابت آمریکا با چین که تاکنون عمدتاً در زمینه تجارت و فناوری بوده را به نگرانی های «امنیت ملی» ایالات متحده پیوند زده و وزیر بازرگانی هلند نیز روز جمعه همین شیوه را در پیش گرفت.

اما در واقع موضوع نگرانی در مورد «امنیت ملی» تنها یک برگ انجیر برای پنهان کردن نیت واقعی ایالات متحده است. همانطور که کریستوف فوکه، مدیر عامل شرکت «ای اس ام ال» گفته، “مطرح کردن موضوع امنیت ملی در این موارد روز به روز سخت تر می شود”، چرا که فشار مستمر ایالات متحده برای اعمال محدودیت‌های بیشتر به گفته او با “انگیزه اقتصادی” صورت می‌گیرد.

دولت هلند در واقع با محدود کردن یک کسب و کار داخلی پررونق و متزلزل کردن جایگاه آن در یک بازار سودآور قصد دارد بخشی عظیم از منافع اقتصادی هلند را فدا کند تا مطمئن شود ایالات متحده به سود اقتصادی می‌رسد. علاوه بر آن، در بازار جهانی رقابت معناداری میان متقاضیان محصولات شرکت «ای اس ال ام» وجود ندارد و چین همچنان بزرگترین بازار محصولات این کشور باقی خواهد ماند.

پکن نسبت به آخرین مقررات نظارت بر صادراتی دولت هلند که بخشی از طرح‌های ایالات متحده برای منطبق‌کردن قوانین صادراتی خود با متحدانش اعمال شده و هدف از آنها تآمین منافع آمریکا خواهد بود، چشم‌انداز روشنی دارد.

وزارت بازرگانی چین گفت: در سال‌های اخیر، ایالات متحده برای حفظ سلطه جهانی خود، برخی کشورها را برای تشدید اقدامات نظارت بر صادرات نیمه رساناها و تجهیزات مرتبط با آنها پیوسته تحت «فشار» قرار داده است.

اما تلاش ایالات متحده برای ساختن “حیاطی کوچک با حصارهای بلند” تنها چین را به سمت توسعه توانایی های داخلی خود سوق می دهد. اقدامات سلطه طلبانه آمریکا برای متوقف کردن توسعه چین در زمینه فناوری در نهایت با شکست خود ایالات متحده همراه خواهد بود، اما در این بین، برخی کشورها نیز متضرر خواهند شد که ایالات متحده با چنین اقداماتی در حال اخاذی از آنان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا