راز افزایش محبوبیت محصولات کشاورزی چین در بازارهای خارجی

اواخر شب در یک دفتر شلوغ تجارت الکترونیک واقع در پارک صنعتی تجارت الکترونیک واقع در بخش «شانگ‌چنگ» استان «هه‌نان» (مرکز چین) صدای مداوم اعلان‌های سفارش‌های آنلاین برای لووفاها یا اسفنج‌های طبیعی مخصوص تمیزکاری، فضای محیط را پر کرده بود. «یانگ شوجوان»، فارغ التحصیل دهه ۹۰ که به زادگاهش بازگشت تا کسب و کاری را شروع کند، لبخند سرشار از هیجان به لب داشت.

وی گفت که لوفاهای این بخش که در مناطق روستایی رایج است، اکنون در قفسه‌های کشورهای خارجی در دسترس هستند و قیمت یک لوفا بیش از ۱۰ دلار است.

بخش شانگ‌چنگ که در کوه‌های «دابیه» واقع شده نه یک ناحیه ساحلی است و نه یک منطقه مرزی. با این همه، این کسب‌وکار مسیری از زمین‌های کشاورزی محلی تا بازارهای بین‌المللی گشوده و بیش از ۶۰ محصول متنوع از جمله لوازم تمیزکاری، محصولات فرهنگی و خلاقانه و عروسک‌های حیوانات تولید کرده است. این صنعت به بیش از سه هزار محلی کمک کرده تا صاحب شغل شوند و به ازای هر نفر درآمد سالانه اضافه‌ای بالغ بر ۵ هزار یوان به دست آورند.

محصولات لوفای بخش شانگ‌چنگ در سال گذشته میلادی ۳۷ میلیون یوان (۵.۱ میلیون دلار) فروش تجارت الکترونیک داشت و به بیش از ۵۰ کشور و منطقه صادر شد.

یانگ گفت: می‌خواستم از دانش حرفه‌ای خودم برای کمک به هم‌روستاییان به منظور فروش محصولات کشاورزی خاص اینجا استفاده کنم.  

این جوان در سال ۲۰۱۶ تیمی متشکل از جوانان دهه ۹۰ را رهبری کرد تا به کشت اسفنج‌های گیاهی (لووفا) و فروش آن‌ها بپردازند. کسب‌وکار او از یک تیم ۶ ‌نفره به یک شرکت با بیش از ۸۰ کارمند تبدیل شده است.

تیم یانگ مدل کسب‌وکاری را ابداع که اینترنت، تعاونی‌ها و کشاورزان را ادغام می‌کند و حدود ۶۶۷ هکتار کدو اسفنجی را مدیریت می‌کند. تیم او پایگاههای کاشت کدو اسفنجی را در ۱۲ شهر و شهرک ایجاد کرده است.

تیم یانگ در سال ۲۰۲۳ یک کارخانه سه هزار متر مربعی را برای فرآوری محصولات لوفا و راه اندازی تیم‌های طراحی و بازاریابی خودش، ساخت.

در عین حال، یک داستان موفقیت کشاورزی دیگر در بخش «جیانگکوئو»، استان «گوی‌جوئو» (جنوب غربی چین) در حال شکل گیری است.

«لان فانگ‌چیانگ» جانشین مدیرکل «شرکت گروه چای گوی‌جوئو گوی» گفت: از پنجم فوریه (۱۷ بهمن) که تولید را از سر گرفتیم در تلاش بوده‌ایم تا سفارش‌های خارجی، از جمله ماچا (نوعی چای سبز) به کشورهایی مانند ژاپن، کانادا، عربستان و سایر کشورها و مناطق را به موقع تکمیل کنیم.

ماچای گوی‌جوئو با تکیه بر بزرگترین مرکز تولید ماچا در جهان در پارک صنعتی این شرکت در بخش جیانگکوئو طی سال گذشته میلادی بیش از ۴۰ کشور و منطقه جهان صادر شد.

پشتیبانی دولت در موفقیت صنعت ماچا در گوی‌جوئو حیاتی بوده است. این استان در سال ۲۰۱۸، دستورالعمل‌هایی را برای ایجاد استانداردهای استانی برای تولید ماچای گوی‌جوئو صادر کرد. گوی‌جوئو در سال ۲۰۲۲ سیاست‌های بعدی را برای تقویت مقیاس و قدرت صنعت ماچا به اجرا در آورد.

در حال حاضر «شرکت گروه چای گوی‌جوئو گوی» سالانه بیش از ۱۲۰۰ تُن ماچا تولید می‌کند و ارزش تولید آن به ۳۰۲ میلیون یوان می‌رسد.

استان گوی‌جوئو امسال قصد دارد پروژه‌های بزرگی از جمله ساخت تأسیسات فرآوری مواد غذایی ماچا را برای گسترش بیشتر زنجیره صنعت ماچا پیش ببرد.

از لوفاهای شین‌یانگ گرفته تا ماچای تونگرن، محصولات کشاورزی چینی با ارزش‌های منحصر به فرد و جایگاه‌یابی دقیق در بازار، در حال گسترش حضور خود در عرصه جهانی هستند. هر دو به طور مداوم تولید، فرآوری، بسته بندی و نام تجاری را پالایش کرده‌اند و اعتماد مصرف کننده را جلب نموده و جای پای خود را در بازار بین‌المللی محکم می‌کنند.

این محصولات روستایی ساده و بی آلایش، با اهمیت فرهنگی و ارزش تجاری که دارند، در حال نگارش فصلی جدید در توسعه کشاورزی چین هستند و روح مستمر نوآوری را در کشاورزی چین برجسته می‌سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا