چین همچنان یک مقصد جذاب برای شرکتهای خارجی است
مقامات انجمن ترویج تجارت چین جمعه ۲۶ جولای (۵ مرداد) تاکید کردند که محیط تجارت در حال بهبود مداوم چین در حال افزایش جذابیت آن در میان شرکتهای چند ملیتی است و این واقعیت با رشد شمار شرکتهای چندملیتی که قصد دارند حضور خود را در دومین اقتصاد بزرگ جهان توسعه بخشند، انعکاس یافته است.
بر اساس گزارش « انجمن ترویج تجارت بینالمللی چین» در روز جمعه، از میان ۴۰۰ شرکت خارجی که طی سه ماه دوم امسال در چین فعال بودند، آن تعدادی که افزایش سرمایه گذاری ۲۰ درصدی را مد نظر دارند، ۶۳.۷ واحد درصد نسبت به سه ماه اول رشد داشتهاند. در عین حال ۱۵ درصد این شرکتها اعلام کردند قصد دارند سرمایه گذاری خود در چین را طی سال جاری افزایش دهند.
حدود نیمی از این شرکتها انتظار دارند حاشیه سود آنها طی پنج سال آینده افزایش یابد و شرکتهای آمریکایی خوشبینترین شرکتها در خصوص فعالیتهای آتی در چین محسوب میشوند.
گزارش مذکور میافزاید بیش از ۴۰ درصد شرکتهای مذکور بر این باورند که پتانسیل رشد بازار چین طی سال جاری خوب و جذابیت آن رو به افزایش است.
از میان شرکتهای مورد بحث، ۴۳ درصد متعلق به اقتصادهای توسعه یافته مثل ایالات متحده و اروپا هستند.
انجمن ترویج تجارت بینالمللی چین اعلام کرد علیرغم وضعیت بینالمللی که مستمرا در حال تغییر است، دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان به شکلی گسترده یک نقطه داغ سرمایه گذاری قلمداد میگردد.
«وانگ لینجیه» سخنگوی انجمن ترویج تجارت بینالمللی چین طی کنفرانس خبری روز جمعه در پکن گفت: شرکتهای خارجی به طور کلی از محیط تجاری چین طی دوره بررسی رضایت داشتند. آنها همچنان در خصوص بازار چین خوش بین هستند و اعتمادشان برای توسعه سرماگذاری در این کشور روند افزایشی داشته است.
«فو ییفو» پژوهشگر «موسسه مالی ستاره اطلس» گفت: اقتصاد چین در مواجهه با فشار نزولی در اقتصاد جهانی، انعطاف پذیری خود را نشان داده و جمعیت ۱.۴ میلیاردی این کشور بازاری بسیار بزرگ را تشکیل میدهد که برای شرکتهای خارجی جذاب است.
وی افزود: چین تلاشهای خود برای ترویج سیاست گشایش با استاندارد بالا به سوی جهان را ترویج کرده و محیط تجاری خود را برای جذب شرکتهای چندملیتی بیشتر بهینه کرده است.
فو تاکید کرد: سرمایهگذاری در چین میتواند به شرکتهای خارجی کمک کند در سود حاصل از رشد اقتصادی این کشور سهیم شوند و به رشد تجاری بهتری دست یابند.
«ایرباس» سازنده اروپایی هواپیما اعلام کرد در خصوص محیط تجاری در چین —بزرگترین بازار واحد آن— خوش بین است و به سرمایه گذاری در این بازار پررونق برای مدت طولانی، متعهد است.
این شرکت هفتصدمین هواپیمای خانواده A320 خود را که در خط مونتاژ نهایی خود در شهر «تیانجین» مونتاژ شده بود، اوایل ماه جاری تحویل داد. کارخانه تیانجین به عنوان اولین خط مونتاژ ایرباس در خارج از اروپا محسوب میشود و مدت فعالیت آن از ۱۵ سال فراتر رفته است.
«جورج شو» معاون اجرایی ایرباس و رئیس هیات مدیره ایرباسِ چین، میگوید: هواپیمای تحویل داده شده از تیانجین نمونهای کوچک از همکاری ایرباس و صنعت هواپیمایی چین است. ایرباس کماکان به تقویت همکاری خود با چین متعهد است.
در عین حال «شرکت بوئینگ» سازنده آمریکایی هواپیما نیز اعلام کرد چین به دلیل رشد اقتصادی بسیار بالاتر از میانگین جهانی و افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی داخلی، طی ۲۰ سال آینده به هشت هزار و ۵۶۰ فروند هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت که یک پنجم هواپیماهای تحویل شده در جهان را شامل میشود. بازار هواپیمایی داخلی چین نیز تا پایان دوره پیش بینی به بزرگترین بازار جهانی تبدیل خواهد شد.
«ون کلیف و آرپلز» برند جواهرات لوکس فرانسه نیز اعلام کرد چین به عنوان یکی از سه بازار بزرگ آن، از موقعیتی کلیدی برای این شرکت برخوردار است و ون کلیف به افتتاح مغازه های بیشتر در چین ادامه خواهد داد.
«لورا لای» مدیرعامل ون کلیف و آرپلزِ چین، گفت: در چین، در هر بخش از این کشور، مشتریان ثروتمند و مشکل پسند وجود دارد و جوانتر از مشتریان در بعضی بازارهای توسعه یافته هستند.