مزیت رقابتی بین المللی خودروهای انرژی جدید چین از کجا می آید؟
اتحادیه اروپا اخیراً اعلامیهای مبنی بر الزام ثبت نام خودروهای برقی وارداتی از چین صادر کرده و ممکن است در آینده «تعرفههای عطف شونده به ماسبق» بر خودروهای مرتبط اعمال کند؛ بریتانیا و ایالات متحده در حال آمادهسازی برای انجام تحقیقات ضد یارانه یا خطر امنیت ملی در مورد خودروهای برقی ساخت چین هستند. این مشکل سازیها برای صادرات خودروهای برقی چین، از یک سو حمایتگرایی و مانع تراشی برخی از کشورها را بر ملا میکند که به نام “رقابت منصفانه” و “امنیت ملی”، قواعد اقتصاد بازار و سازمان تجارت جهانی را نقض میکنند و از سوی دیگر نیز مزیت رقابتی بین المللی خودهای انرژی جدید چین در بازار جهانی را منعکس می کند.
اما مزیت رقابتی بین المللی صنعت خودروهای انرژی جدید چین با یارانه محقق نشده و ناشی از عواملی مانند کامل بودن زنجیره تامین و درجه بالای تراکم صنعتی، وجود رقابت کافی در بازار و نقش بازار بزرگ چین در به روزرسانی فناوری است. مقیاس بزرگ بازار وسایل نقلیه انرژی جدید چین نه تنها گزینه های مصرف متنوع را در اختیار مصرف کنندگان جهانی قرار می دهد، بلکه به کشورهای بیشتری در تحول سبز و کم کربن و توسعه پایدار کمک می کند. مزیت صنعت خودروی انرژی جدید چین در حال تبدیل شدن به نیروی محرکه جدید برای تحول صنعت خودروسازی در جهان است.
چین دارای کامل ترین سیستم صنعتی در جهان است و مقیاس تولیدی آن برای بیش از ده سال متوالی رتبه اول را در جهان کسب کرده است. این مزیت در صنعت خودروهای انرژی جدید به این شکل منعکس شده که زنجیره کامل صنعتی چین از تحقیق و توسعه در بخش مواد تا طراحی مهندسی، از مدیریت ساخت تا یکپارچه سازی مونتاژ نهایی را پوشش می دهد.
برخی از مناطق در چین که صنعت خودروهای انرژی جدید در آنها به سرعت در حال توسعه است، اساساً یک زنجیره صنعتی منطقهای و سیستم زنجیره تامین را تشکیل دادهاند که شامل شرکتهای خودروسازی، شبکه هوشمند پیشرفته لجستیک و یک محیط مطلوب همراه با سیاستهای حمایتی و بسیاری موارد دیگر است.
در شهر ههفی، استان آنهویی، شش شرکت بزرگ خودروسازی دولتی و خصوصی، شرکتهای خودروسازی جدید و شرکتهای با سرمایهگذاری خارجی، و یک خوشه صنعتی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان فعالیت می کنند . یکی از دلایل اصلی تمایل شرکتهای خودروسازی به استقرار در شهر ههفی این است که زنجیره صنعتی محلی ارتباط بسیار نزدیکی با صنعت خودرو سازی دارد و قابلیتهای تولید قوی برای صفحه نمایش، تراشه، هوش مصنوعی و باتری و سایر محصولات نیز با آن مرتبط است.
گروه فولکس واگن (در چین) روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر اعلام کرد که ۲.۵ میلیارد یورو (تقریباً ۲.۶۸ میلیارد دلار آمریکا) برای گسترش پایه تولید و نوآوری خود و تقویت قابلیت های تحقیق و توسعه در شهر ههفی سرمایه گذاری خواهد کرد. این سرمایه گذاری همچنین برای تسریع تولید دو خودروی الکتریکی هوشمند با برند فولکس واگن خواهد بود که در حال حاضر به طور مشترک با یک شرکت خودروسازی چینی به نام شیائو پنگ در حال توسعه هستند.
رالف برندستاتر، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل گروه فولکس واگن (در چین) گفت: “افزایش سرمایه گذاری در این سایت عزم ما را برای گسترش سریع قابلیت های نوآوری محلی خود برجسته می کند.
بازار صنعت خودروهای انرژی جدید چین بسیار بزرگ است و پتانسیل رشد قوی دارد. داده های انجمن خودروسازان چین نشان می دهد که تولید و فروش خودروهای انرژی جدید چین در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۳۵.۸ و ۳۷.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و سهم آن از بازار به ۳۱.۶ درصد رسیده است. فروش خودروهای انرژی جدید چین در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز نزدیک به ۶۵ درصد از کل فروش خودروهای انرژی جدید در جهان را به خود اختصاص داد. چین برای ۹ سال متوالی رتبه اول را در تولید و فروش خودروهای انرژی جدید در جهان کسب کرده است.
بازار مصرف عظیم چین و محیط متنوع استفاده از خودرو، زمینه را برای تحقیق و توسعه فناوری خودروهای انرژی جدید و به روزرسانی فناوری ها فراهم کرده است. خواه یک اسکوتر با قیمت ده ها هزار یوانی باشد یا یک “خودروی رایج با قیمت صدها هزار یوان، وسایل نقلیه انرژی جدید در همه سطوح می توانند فضای توسعه خود را پیدا کنند. در عین حال، از آنجایی که مصرف کنندگان چینی بیشتر از هوشمند بودن خودرو و فناوری های جدید آن استقبال می کنند، بسیاری از شرکت های خودروسازی برای عرضه محصولات و فناوری های جدید خود به سراغ بازار چین میآیند.