چرا راه آهن چین-اروپا با سرعت توسعه یافته و کارآمدتر شده است؟
یک قطار باری حامل کانتینرهای کالا اواخر مارس از شهر «شیجیاجوانگ» در شمال چین به مقصد «بلگراد» پایتخت صربستان حرکت کرد.
این قطار نشانگر راه اندازی مسیری جدید از «راه آهن سریع السیر چین-اروپا» محسوب میشود و همچنین اولین خط ریلی مستقیم است که منطقه «پکن-تیانجین-ههبی» را به صربستان وصل میکند.
خدمات حمل و نقل «راه آهن سریع السیر چین-اروپا» از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۱ شاهد توسعه شگرفی بود و طی سالها پشتیبانی حمل و نقلی و لجستیکی برای همکاری «کمربند و جاده» فراهم کرده است. اما چه چیزی به این رشد آشکار کمک کرده است؟
پیشرفت چشمگیر
«راه آهن سریع السیر چین-اروپا» به عنوان یک خط ریلی ایمن و قابل اعتماد عمل کرده به گونهای که آسیا و اروپا را به هم متصل میکند و بیش از ۵۰ هزار نوع کالا از جمله خودرو، قطعات یدکی، پوشاک، غلات، شراب، دانههای قهوه و الوار را جابجا مینماید.
بر اساس اعلام «شرکت گروه راه آهن دولتی چین» تا پایان فوریه امسال، این خدمات ریلی ۱۲۰ شهر چین را با ۲۱۹ شهر در ۲۵ کشور اروپایی مرتبط کرده و به یکی از شاهراههای اصلی حمل و نقل میان چین و اروپا تبدیل شده است.
راه حل ایمن
راه آهن سریع السیر چین-اروپا طی دوران پاندمی کرونا خود را به عنوان یک راه ایمنتر و با ثباتتر برای حمل و نقل بار به اثبات رساند چرا که در مقایسه با دیگر گزینههای حمل و نقل مثل کشتی و هواپیما، کمتر تحت تاثیر محدودیتهای همه گیری کووید-۱۹ قرار گرفت.
ترجیح کسب و کارها این بوده که راه آهن را برای ارسال حجم زیاد کالا و بستههای تجارت الکترونیک فرامرزی انتخاب کنند.
«مترانز» که یک شرکت لجستیکی بزرگ در اروپاست، نخستین خدمات ریلی چین-اروپای خود را در سال ۲۰۱۷ راه اندازی کرد. این شرکت در حال حاضر بیش از ۲۰ پایانه کانتینری در سراسر اروپا دارد.
«مارتین کوبک» مدیر بخش «جاده ابریشم» و CIS شرکت مترانز میگوید: ما اهمیت فراوان حمل بار از چین از طریق راه آهن را درک کردیم به همین خاطر در ژانویه ۲۰۲۲ این پایانه را در «ماواشویچه» لهستان خریدیم، جایی که بسیار به جاده ابریشم متصل است و شروع به تقویت اتصال به چین از طریق ماواشویچه کردیم.
راه آهن سریع السیر چین-اروپا همچنین در برابر شرایط بد آب و هوایی یا تنشهای ژئوپلتیکی آسیب پذیری کمتری دارد بنا بر این جریان بی وقفه زنجیرههای صنعتی و تامین بینالمللی را بهتر تضمین میکند.
«مارکو فورگیونه» مدیرکل «موسسه صادرات و تجارت بینالملل» در مصاحبهای به روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» گفت: این راه آهن منتهی به اروپا جایگزین مناسبی است و ما شاهد افزایش تقاضا برای آن مسیر هستیم.
«مایکل آلدوِل» رئیس بخش لجستیک دریایی در شرکت «کوئهن و ناگل» در ماه مارس به روزنامه «فایننشال تایمز» گفت در وضعیت کنونی «تقاضای بیشتری» برای انتقال کالا از آسیا به اروپا از طریق قطار وجود دارد و اضافه کرد که انتقال بار با ارزش بالا همواره در این مسیر محبوب بوده است.
افزایش کارآمدی
راه آهن سریع السیر چین-اروپا طی سالهای اخیر به طور مداوم کارآمدتر شده است. در حال حاضر فقط حدود ۱۰ روز طول میکشد که یک قطار از شهر «شیآن» در شمال غربی چین به شهر «دویسبورگ» در آلمان برسد که دو روز کمتر از مدتی است که در سال ۲۰۲۳ طول میکشید.
«جولجیا سیگالیت» افسر ارشد توسعه تجاری شرکت «ریلگیت یوروپ» ماه فوریه به شبکه «سیانبیسی» گفت این شرک از راه آهن سریع السیر چین-اروپا برای حمل و نقل محصولاتش استفاده میکند چرا که مدت زمان سفر آن «به شکل قابل توجهی بهتر» از مسیر دریایی است.
«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین طی کنفرانس مطبوعاتی ۲۹ فوریه گفت: در خلال مسیرهای قطار سریع السیر چین-اروپا، ترخیص و بازرسی گمرکی به شکل قابل توجهی آسان شده است، محیط تجاری در بنادر ورودی به طور مداوم بهبود یافته است و قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل برون مرزی استانداردتر شده است.
«گذرگاه آلاتاو» و «بندر هورگاس» دو بندر ریلی مهم در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ (شمال غربی چین) تدابیر خود را بهینه کرد و ظرفیت بندر برای ترویج کارآمدی حمل و نقل طی این مسیر را توسعه بخشیدهاند.
«یان هواپنگ»، یکی از مقامات گذرگاه آلاتاو گفت: زمان توقف قطارهای باری چین-اروپا طی سال گذشته میلادی در این بنادر به ۶ یا ۸ ساعت کاهش یافت.
خدمات قطار سریع السیر چین-اروپا با معرفی مسیرهای حمل و نقل ریلی-دریایی یکپارچه فراتر از راه آهن نیز در حال توسعه است.
محمولهای از آبگرمکنهای برقی حدود یک ماه پیش از تایلند به آلمان از طریق راه حلهای حمل و نقل متعدد، از لائوس، ویتنام و چین تحویل داده شد.
مجله آمریکایی «فارین پالیسی» طی مقالهای که در ماه ژانویه منتشر کرد، نوشت: «ابتکار کمربند و جاده» (BRI)، که پروژه راه آهن سریع السیر چین-اروپا یکی از پروژههای پرچمدار آن است، برنامهای است که هر کشوری در عصر «بیاطمینانی و اختلال» به آن نیاز دارد.
این نشریه افزود ابتکار کمربند و جاده نشان دهنده کاری است که همه کشورها باید در جهت منافع ملی خود انجام دهند.