سفر مدیرعامل «اپل» به چین نشانه چیست؟
سفر اخیر «تیم کوک» مدیرعامل شرکت آمریکایی «اپل» به چین مانند چندین سفر گذشته وی به این کشور، مجددا در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بازخورد فراوانی داشته است. کوک از حضور در مراسم افتتاحیه یک نمایندگی فروش جدید اپل در میدان «جینگآنسی» شانگهای گرفته تا میزبانی یک نشست به اشتراک گذاری اطلاعات با تامین کنندگان اپل، از جمله خودروساز برقی چین BYD، به گرمی مورد استقبال قرار گرفت بر خلاف رفتار شدیدا متفاوت با برخی شرکتهای چینی در ایالات متحده.
بخش مهم دیگر سفر تیم کوک شرکت در نشست سالانه آتی «مجمع توسعه چین» است که قرار است از یکشنبه تا دوشنبه برگزار شود.
این سومین سفر مدیرعامل اپل به چین ظرف مدت یک سال تلقی میشود. بر اساس برخی آمار، او از سال ۱۹۹۶ بیش از ۲۰ مرتبه به چین سفر نموده و همین کوک را به بیشترین بازدیدکننده از این کشور در میان مدیران شرکتهای چندملیتی تبدیل کرده است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که سفر کوک و دیگر مدیران شرکتهای خارجی فناوری پیشرفته به چین نشانه آن است که صنعت فناوری پیشرفته ایالات متحده چگونه به زنجیره تامین کلی و بازار گسترده چین مینگرد آن هم با وجود خطر ژئوپلیتکی روزافزون در جهان امروز. این امر از سوی کوک هم مورد تایید قرار گرفته است.
وی روز چهارشنبه در حالی که وعده سرمایه گذاری بیشتر در چین را مطرح کرد، گفت: فکر میکنم برای زنجیره تامین اپل هیچ جایی مهمتر از چین وجود ندارد.
مدتهاست شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل «در حال خروج زنجیره صنعتی خود از چین» است. یک شرکت تحقیقاتی ژاپنی جدیدترین گوشی شرکت اپل یعنی «آیفون ۱۵ پرو مکس» را پیاده کرده و متوجه شده که اجزا و قطعات ارائه شده توسط تولیدکنندگان سرزمین اصلی چین فقط ۲ درصد از هزینه را تشکیل میدهند.
هر ذره افت فروش اپل در چین باعث ایجاد جنجالی تو خالی شده که قصد دارد این تصور را ایجاد کند که اپل در چین «محبوبیت ندارد» و محیط تجاری چین «بیثبات» است و تلاش میکند اثری بازدارنده بر دیگر شرکتهای خارجی بگذارد. سفر جاری تیم کوک به چین نیز در محدوده هدف آنهاست.
مدیرعامل اپل در اظهارات اخیرش در چین به این نکته اشاره کرد که کارخانهها در چین ۳۰ سال قبل آنقدرها دارای اتوماسیون نبودند. با این وجود، کارخانههای چین به سطحی بالا از مدرنیزاسیون، توانمندیهای تولید بسیار پیشرفته و کارگران آموزشدیده دست یافتهاند.
او به عنوان یک ناظر میتواند آشکارا ببیند که تولید چین دیگر فقط فرآوری و مونتاژ نیست؛ این بخش به شکلی فزاینده به سمت طراحی و تحقیق و توسعه بالادستی حرکت میکند، که دقیقا ناحیهای است که در آن تولید مدرن با ارزش افزوده بیشتر تمرکز یافته است.
به عنوان مثال، قطعات تولیدکنندگان سرزمین اصلی چین ۶۰ درصد جدیدترین هدست شرکت اپل یعنی «اپل ویژن پرو» را به خود اختصاص داده است.
میتوان گفت رابطه میان اپل و زنجیره تامین چین یک رابطه متقابلا سودمند است.
در واقع این فقط انتخاب اپل نیست. حتی شرکت تراشهساز آمریکایی «انویدیا» که به خاطر شکوفایی هوش مصنوعی در بازار بسیار مورد توجه قرار گرفته، فهم روشنی از این قضیه دارد.
«ینسن هوانگ» مدیرعامل انویدیا اخیر در مصاحبهای گفت: بسیاری از قطعات تراشههای ما در چین تولید میشوند که مطابق با پیچیدگی زنجیره تامین خودکار جهانی است. شکستن جهانی سازی زنجیره تامین کاری دشوار است.
صرف نظر از اینکه نظرات خارجی چگونه ممکن است از آن به انتقاد بپردازد، قدرت بازار و زنجیره تامین چین امری آشکار است و مهمتر از آن، تعهد چین به گشایش در برابر دنیا همیشه استوار بوده است.
چین گسترده است و اقیانوس آرام به اندازه کافی وسیع است. فضای فراوانی برای حمایت از توسعه متقابل چین و ایالات متحده وجود دارد. اینکه در سطح جهان بخواهند فضای مذکور را کوچک و تنگ به تصویر بکشند، مورد استقبال کسی قرار نگرفته است. هم تیم کوک و هم شرکت اپل یک رابطه پایدار و تعاملی مثبت با چین برقرار کردهاند که کاملا مشهود است.
بازار چین در سطح دنیا به شکلی گسترده به دلیل تعهدش به باز بودن و تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد یک محیط تجاری که به اصولی مثل رقابت منصفانه پایبند است، شناخته شده است.
در واقع برای این شرکتهای چندملیتی، اینها دقیقا همان عواملی است که هنگام انتخاب یک بازار، در نظر میگیرند.