جنب و جوش اقتصاد عید بهار چین نشانه چیست؟
«عید بهار» به عنوان محبوبترین جشن سنتی در چین پنجرهای مهم برای رصد روندهای مصرف کننده به شمار میرود. با توجه به اینکه «سال اژدها» طی تعطیلات طولانی هشت روزه عید بهار شروع شده، آزادسازی مداوم پتانسیل هر چه بیشتر تقاضای داخلی، انعطاف پذیری و جنب و جوش اقتصاد چین را اثبات میکند.
پلتفرم مسافرتی «Ctrip» شنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) «گزارش سفر عید بهار سال اژدها ۲۰۲۴» را منتشر ساخت که نشان میدهد طی تعطیلات عید بهار، گردشگری داخلی، گردشگری خارجی و گردشگری ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی چشمگیر داشته و از سطح بازه مشابه سال ۲۰۱۹ نیز فراتر رفته است؛ سفارش بلیت نقاط دیدنی داخلی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۶۰ درصد رشد را تجربه کرد، سفارش بلیت نقاط دیدنی فرامرزی هم در مقایسه با ۲۰۱۹ بیش از ۱۳۰ درصد افزایش داشت؛ روند مصرف گردشگری رشدی محسوس داشته است، قیمت میانگین بلیت مکانهای سرگرمی در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و سرانه قیمت گردشگری سفارشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
«هونگ یونگ» پژوهشگر «موسسه بازرگانی الکترونیک» که زیر نظر موسسه تحقیقات وزارت بازرگانی فعالیت میکند به خبرنگاران گفت دولتهای محلی و شرکتهای گردشگری تبلیغات و فعالیتهای بازاریابی را در بازارهای منطقهای مختلف تقویت کردهاند به گونهای که به شکلی موثر باعث تحریک اشتیاق گردشگران شمال و جنوب کشور برای سفر به مناطق همدیگر شده و همچنین موجب گشته محبوبیت «سفر میان منطقهای بین شمال و جنوب» کاهش نیابد.
تقاضای بازار سفرهای خارجی سرعت گرفته و به نقطه برجسته بازار مسافرتهای عید بهار تبدیل شده است. دادههای پلتفرم «Alipay» نشان میدهد طی این تعطیلات هشت روزه، میزان مصرف خارجی توسط کاربران این پلتفرم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۴۰ درصدی داشته است.
در میان آنها در کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل سیاست معافیت از ویزا، مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد انفجاری ۵۸۰ درصدی را تجربه کرده است.
چین به دنبال اعلام سیاست تسهیل ویزا با مالزی در نوامبر سال گذشته، توافقنامههای معافیت از ویزای متقابل را با سنگاپور و تایند در ژانویه امسال به امضاء رساند.
به موازات تداوم گسترش «حلقه دوستان معافیت از ویزا»، سفر شهروندان چینی به خارج آسانتر شده و به این ترتیب بسیاری از گردشگران چینی برای گذراندن سال نو جذب راهی خارج شدند.
عوامل فراگیر مثل شرایط مطلوب ویزا، آب و هوای گرم، میزان از سرگیری پروازها و مسافت پرواز، جنوب شرق آسیا را به مقصدی محبوب برای تعطیلات عید بهار ۲۰۲۴ تبدیل کرده است.
بر اساس دادههای پلتفرم Ctrip، طی تعطیلات عید بهار، سفارشهای سفر گردشگران چینی برای مسافرت به سنگاپور، مالزی و تایلند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ برابر شده است.
مسافت سفرهای خارجی به شکل چشمگیری افزایش یافته که یک مشخصه قابل توجه دیگر مسافرتهای عید بهار امسال محسوب میشود.
بر اساس آمار پلتفرم «Qunar»، طی تعطیلات عید بهار، گردشگران چینی به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر کردند و سفارشهای سفر آنها بیش از ۱۷۰۰ سفر در سراسر دنیا را تحت پوشش قرار داده است؛ رزروهای هتلهای بینالمللی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۷ برابر شده است و رزرو بلیتهای پروازهای خارجی نیز یک رشد ۱۴ برابری را به ثبت رسانده است.
مقصدهایی مثل نیوزیلند، روسیه، فرانسه، آمریکا و مصر رشد سریعی داشتهاند و رزرو این کشورها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۱۵ برابر شده است. مقاصد محبوب گردشگری خارجی از «گروه پروازهای ۴ ساعته» به «گروه پروازهای ۱۲ ساعته» توسعه یافته است.
گردشگران چینی و خارجی در هر دو مسیر اقدام به مسافرت کردند تا از عید بهار لذت ببرند. طی این تعطیلات، کارزار «عید بهار مبارک ۲۰۲۴» وزارت فرهنگ و گردشگری حدود ۵۰۰ فعالیت تبادل فرهنگی سال نو را در نزدیک به ۱۰۰ کشور و منطقه خارجی برگزار کرد.
گردشگران چینی سال نوی چینی را با ساکنان محلی در سراسر جهان جشن گرفتند. عید بهار به عنوان یک عید سنتی چین همچنین گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب کرد تا فرهنگ با شکوه چین را از نزدیک تجربه کنند.
دادههای پلتفرم Ctrip نشان میدهد تعداد گردشگران از کشورهای جدیدی که میتوانند بدون ویزا به چین سفر کنند مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، مالزی و سنگاپور به طور چشمگیری افزایش یافته است و مجموع تعداد سفارشهای سفرهای داخلی در روز اول تعطیلات عید بهار در مقایسه با سال ۲۰۱۹ یک رشد انفجاری ۹۰ درصدی داشته است.
«لیو شیانگیان» پژوهشگر «آکادمی گردشگری چین» گفت: با احیای مداوم مسیرهای بینالمللی، بهبود هر چه بیشتر شرایط ورود، بازسازی مستمر زنجیره تامین گردشگری رو به داخل و ترویج فعال مقاصد گردشگری و نهادهای بازار در تمام سطوح، چشم اندازهای احیای گردشگری رو به داخل چین طی سال جاری نسبتا خوش بینانه هستند.
محبوبیت گردشگری داخلی و خارجی چین در حال افزایش است و به احیای بازار گردشگری بینالمللی کمک میکند.
بر اساس «گزارش گردشگری جهانی» که ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) توسط «سازمان گردشگری جهانی» منتشر شد، پیش بینی میشود تعداد گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۲۴ به سطح قبل از پاندمی کرونا باز گردد. انتظار میرود بازارهای گردشگری خارجی و داخلی چین طی سال ۲۰۲۴ به تسهیلات ویزا و افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی، سریعا توسعه یابند.
«گزارش توسعه گردشگری داخلی چین (۲۰۲۴-۲۰۲۳)» که اخیرا از سوی آکادمی گردشگری چین منتشر شده نشان میدهد با توجه به شتاب بازار گردشگری چین و افزایش تمایل شهروندان برای سفر به خارج، پیش بینی میشود آهنگ احیای گردشگری بینالمللی به شکلی قابل توجه تسریع یابد.
بازار فیلم هم طی تعطیلات عید بهار امسال قدرتمند است. بر اساس دادههای «Beacon Professional Edition» تا ساعت ۱۷:۴۱ روز ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن)، مجموع گیشه چین تعطیلات عید بهار از ۸ میلیارد یوان فراتر رفت و رکورد گیشه عید بهار را در تاریخ صنعت فیلم چین شکست.
مصرف عید بهار پنجرهای مهم برای رصد روندهای مصرف است. خرید کالاهای عید بهار، تزیین با فانوس اژدها، رقص اژدها و شیر، تماشای آداب و رسوم مردمی و رفتن به مهمانیهای سال نو… به صورت حضوری گرفته تا آنلاین، از شهرها گرفته تا روستاها، صحنههای مصرف داغ طی تعطیلات عید بهار و حال و هوای قدرتمد سال نو را برجسته میسازد.
«وو فوشیانگ» مدیر «دپارتمان اقتصاد صنعتی» در «دانشکده تجارت» دانشگاه «نانجینگ» گفت: مصرف آینه توسعه اقتصادی چین است. عرضه و تقاضای قوی در بازار عید بهار نشان دهنده احیای مستمر اقتصاد چین و همچنین تجلی زنده شور و نشاط مصرف چین است.