شبنشینی عید بهار ۲۰۲۴؛ وقتی سنت و نوآوری چین میلیونها نفر را در سراسر جهان میخکوب کرد
«شبنشینی عید بهار» امسال، جشنی سالانه که توسط رادیو و تلویزیون مرکزی چین (CMG) تولید و پخش شد، عصر جمعه و در شب عید بهار روی آنتن رفت. این رویداد نشاندهنده فرصتی ارزشمند است که چینیهای سراسر دنیا با خانوادههای خود برای استقبال از سال نو چینی گردهم میآیند.
این جشن که به شبنشینی عید بهار نیز معروف شده به عنوان پربینندهترین برنامه تلویزیونی چین، از نخستین پخش آن در سال ۱۹۸۳ به یک سنت سالانه تبدیل شده است. شبنشینی عید بهار سال ۲۰۲۳ موفق شد از طریق تمام کانالهای CMG بالغ بر ۱۱ میلیارد بازدید به دست آورد و آن را به پربینندهترین برنامه تلویزیونی در جهان تبدیل کند.
شمار کاربران و تعداد بینندگان پخش زنده شبنشینی عید بهار سال اژدها رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. تا ساعت ۲۴:۰۰ نهم فوریه (۲۰ بهمن)، تعداد کل کاربران پخش زنده برنامه شبنشینی عید بهار ۶۷۹ میلیون نفر بود؛ همچنین تعداد پخش زنده به ۱.۵۰۱ میلیارد نفر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۶۹ درصد افزایش داشت.
جشن امسال ترکیبی از برنامهها را در معرض دید بینندگان قرار داد، از اجراهای موسیقی، کمدی و هنرهای سنتی مانند اپرا و هنرهای رزمی گرفته تا حرکات دیدنی مثل شعبده بازی و آکروبات. شبنشینی عید بهار همچنین از فناوریهای پیشرفته مثل واقعیت گسترده (XR) و فناوریهای صحنه چند بُعدی برای افزایش تجربه مشاهده بینندگان استفاده کرد.
در میان اجراهای برجسته، برنامه خلاقانه آداب و رسوم سال نو، غنا و تنوع فرهنگ آشپزی چینی را به نمایش گذاشت که از برداشت فراوان در سال اژدها حکایت دارد. رقص طبل چین یک نقطه جذاب دیگر بود و رقاصان با جامهها و آرایشهای سنتی به وسیله ضرباهنگهای طبلها به صحنه انرژی بخشیدند. طراحی این حرکات موزون که ترکیبی پویا از دقت و خودجوشی است، شکل هنر باستانی را در جشنی امروزی زنده کرد.
بخش «پارچه ابریشمی سال نو» با تداوم این تِم نوآوری، به شکلی خلاقانه موسیقی را با فناوری تلفیق مجازی پیشرفته ترکیب کرده بود. این بخش نمادهای چین باستان را به نمایشی مسحورکننده تبدیل کرد و یک «نمایش مد باستانی» را به وجود آورد گویی شخصیتها مستقیماً از دل نقاشیها بیرون میآمدند.
این برنامه با پیوند زدن المانهای سنتی و مدرن جانی تازه به درونمایههای فرهنگی بخشید که ریشهای هزاران ساله دارند و به این ترتیب مخاطبان را با نمایشی از زیباییشناسی «شرقی» مسحور خود کرد.
این اجراهای جذاب با برگزاری شبنشینی عید بهار امسال که مدل تولید مجازی (VP) را شامل میشد، از طریق یکپارچهسازی سیستم واقعیت گسترده و تولید مجازی که عناصر مجازی و فیزیکی را با وضوحی خارقالعاده ترکیب میکند، امکانپذیر شد. تکنیکهای تصویربرداری نوآورانه مانند پیشنمایشهای پویای فیلمنامه مصور و همگامسازی جلوههای نورپردازی مجازی و واقعی، صحنهای بشدت واقعگرایانه ایجاد کرد که در آن دنیای مجازی و واقعی به شکلی یکپارچه ادغام شدند.
برای نخستین بار، سالن فیلمبرداری از یک سیستم صحنه چند بُعدی مجهز به مجموعه دوربین فوقالعاده با کیفیت چند زاویهای استفاده کرد. این سیستم با حفظ لحظات فوقالعاده نمایش، حرکات بازیگران را از زوایای مختلف ثبت میکند. با استفاده از تولید هوش مصنوعی و واقعیت افزوده به منظور پردازش در لحظه، تجربه بصری ایجاد شد که هنرمندان و مناظر را با هم تلفیق نمود.
نقطه جذاب دیگر این شبنشینی به کارگیری قصهگویی عموم مردم بود به گونهای که زندگی مردم عادی را به تصویر کشید و از چالشهای آنها گرفته تا لحظات شادشان، صحنههای زندگی روزمره را به شکلی جذاب زنده کرد. برای مثال، بخش موسوم به «شبنشینی عید بهار منتظر شماست» از افراد عادی که به اینفلوئنسرهای اینترنتی تبدیل شدند دعوت کرد تا به این جشن بیایند و به شکلگیری چهره شاخص امسال شبنشینی کمک کرد.
افراد با سوابق و پیشینههای گوناگون روی صحنه آمدند. از سرآشپزان نودل و تکنسینهای بازنشسته گرفته تا افسران پلیس و وزرشکاران، افراد با مشاغل و مهارتهای مختلف داستانهای خود را در این فیلم کوتاه آغازین «شبنشینی عید بهار ما» به اشتراک گذاشتند و امید را برای آیندهای روشنتر زنده نگه داشتند.
CGTN این شبنشینی را به صورت جهانی در تمام کانالهای انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی خود و همچنین در پلتفرمهای رسانهای جدید موجود به ۶۸ زبان و با همکاری بیش از ۲۱۰۰ رسانه در ۲۰۰ کشور و منطقه در معرض دید علاقهمندان قرار داد.
بیش از سه هزار صفحه نمایشگر عمومی در ۹۰ شهر ۶ قاره دنیا با انعکاس این جذابیت جهانی، شبنشینی عید بهار را به صورت زنده پخش کردند و مردم سراسر جهان توانستند جذابیت منحصر به فرد عید بهار چین و فرهنگ چینی را تجربه کنند و در عین حال همه از ترانهها و شادی این رویداد هیجانانگیز، لذت بردند.