فیلیپین خود را در دامن واشنگتن انداخته تا صلح و ثبات منطقه‌ای را به خطر اندازد

اظهارات «مارکوس فردیناند جونیور» رئیس جمهور فیلیپین درباره موضوع دریای جنوبی چین در روز شنبه فقط نشان دهنده ریاکاری او بود.

او در مصاحبه با رسانه‌های ژاپنی مدعی شد یک رویکرد «صلح‌آمیزتر» برای کاهش تش‌ها در آب‌های دریای جنوبی چین مورد نیاز است. اما «تعییر پارادایمی» که او مطرح کرد —بر اساس آن فیلیپین باید با شرکایی در «هند-اقیانوسیه» و دیگر کشورها مشارکت کند— دقیقا کارکردی عکس خواهد داشت.

رهبر فیلیپن در تلاش برای مقصرنمایی پکن بخاطر وخیم‌تر شدن اوضاع در آب‌های دریای جنوبی چین، وانمود کرد مانیل یک قربانی بیگناه و درمانده به دلیل «قلدری» چین است.

اما مارکوس فردیناند بهتر از هر کس دیگری می‌داند که این ناکامی «روش‌های دیپلماتیک سنتی دیپلماسی» بین پکن و مانیل نیست که باعث افزایش تنش‌ها شده، بلکه همراهی تمام عیار دولت او با راهبرد «هند-اقیانوسیه» ایالات متحده باعث این مساله شده است.

جهان به وضوح شاهد است که دولت مارکوس با ترغیب واشنگتن و توکیو، دولت در تلاش است تا اختلافات دریایی فیلیپین با چین را به کارتی تبدیل کند که آمریکا بتواند در راهبرد خود برای مهار چین با آن بازی کند.

مانیل در حال حاضر توافق ضمنی طولانی مدت با پکن را که دو طرف طی دهه‌هی گذشته آن را مراعات می‌کردند کنار گذاشته: طبق این توافق هیچ طرف ثالثی حق ندارد از اختلافات آنها برای اختلاف افکنی میانشان سوء استفاده کند.

تغییر رویکرد دولت فیلیپین خیلی زود پس از سفر دلچسب ماه ژانویه او به پکن اتفاق افتاد؛ او در این سفر حجم زیادی از سرمایه گذاری، پروژه‌ها و سفارش‌های چین را تضمین کرده بود.

مارکوس طی این سفر تاکید کرد چین قدرتمندترین شریک فیلیپین است و هیچ چیز نمی‌تواند استمرار و توسعه دوستی فیلیپن-چین را به عقب بازگرداند. او گفت دولتش خواستار تداوم مدیریت مناسب موضوعات دریایی از طریق رایزنی‌های دوستانی و از سرگیری مذاکرات بر سر اکتشاف نفت و گاز است.

با این همه، بدون اینکه ذره‌ای اقدام تحریک آمیز از طرف چینی صورت گرفته باشد، چند هفته بعد از این سفر، علی‌رغم مخالفت شدید پکن، فیلیپین چهار پایگاه نظامی جدید برای آمریکا به منظور نظارت بر آب‌های جنوب جزیره تایوان و سمت شرقی دریای جنوبی چین افتتاح کرد، یک پیمان امنیتی جدید با ژاپن علیه چین به امضاء رساند، گشت‌های مشترک هوایی و دریایی را با ایالات متحده که در آب‌های مورد مناقشه سال‌ها به تعویق افتاده بود از سر گرفت و انتقال مصالح ساختمانی به کشتی جنگی قدیمی که ۲۴ سال قبل در جزیره «رنِ‌آی» چین به منظور تقویت جای پای دائمی خود به گل نشانده بود را آغاز کرد.

مارکوس فردیناند به رسانه‌های ژاپنی گفت: ما باید کاری انجام دهیم که قبلا انجام نداده‌ایم. باید یک مفهوم جدید، یک اصل جدید، یک ایده جدید داشته باشیم تا به جلو برویم.

نکته مهم این است که فیلیپین این کار را انجام داده و با انجام این کار اوضاع را به سمت درگیری آشکار می‌کشاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا