چین همچنان یک مقصد مطلوب برای سرمایه گذاری است

در حالی که چین طی سال جاری میلادی شتاب رشد سرمایه گذاری خارجی را تجربه می‌کند، رسانه‌های غربی همچنان به استفاده از همان حقه‌های قدیمی به منظور بی اعتبار کردن شرایط تجاری جذاب چین برای جذب سرمایه‌های خارجی، ادامه می‌دهند. به عنوان مثال روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» در یکی از گزارش‌های ماه نوامبر خود نوشت تقریبا همه بر این باورند که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین کاهش یافته است.

اگر سری به اخبار جدید درباره اقتصاد یا سرمایه گذاری‌های خارجی چین در وب‌سایت‌های منابع رسانه‌ای غربی بزنید، مطمئنا گزارش‌هایی ناخوشایند درباره انعطاف پذیری اقتصادی یا سرمایه گذاری‌های خارجی خواهید یافت.

با این وجود، حقیقت نامطلوب این است که بسیاری از این گزار‌ش‌ها غیردقیق هستند. شرایط تجاری چین از شروع سال ۲۰۲۳ یعنی زمانی که تدابیر گوناگون برای ثبات سرمایه گذاری خارجی به اجرا درآمد، مداما بهبود یافته است. این امر شمار روزافزونی از شرکت‌های با سرمایه خارجی به سرمایه گذاری در چین کشانده است. این جریان ورودی سرمایه گذاری خارجی به چین نشان می‌دهد چگونه انتظارات برای توسعه سرمایه گذاری در چین سریعا افزایش یافته است.

چین از ابتدای سال جاری برای ثبات سرمایه گذاری خارجی اقداماتی اتخاذ کرده است. مزیت‌های چین هم اکنون شروع به نشان دادن خود کرده است. علاوه بر این، این کشور به دلیل محیط اقتصادی دوستانه آن، به مرکزی برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است. بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین، ۴۱ هزار و ۹۴۷ شرکت با سرمایه خارجی جدید طی ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۳ تاسیس و باعث رشد قابل توجه ۳۲ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده‌اند.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طرف کشورهای کانادا، بریتانیا، فرانسه، سوئیس و هلند به ترتیب ۱۱۰.۳، ۹۴.۶، ۹۰، ۶۶.۱ و ۳۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش به تمایل روافزون شرکت‌های بین‌المللی به سرمایه گذاری در چین نسبت داده می‌شود.

وزارت بازرگانی چین برای کمک بهتر به سرمایه گذاران خارجی خود را ملزم به بهبود یک محیط تجاری کرده که بین‌المللی، قانون محور و متمرکز بر بازار باشد.

علاوه بر این، سرمایه خارجی جذب شده توسط بخش صنعتی به ۲۸۳.۴۴ میلیارد یوان رسیده که نشان دهنده یک رشد ۱.۹ درصدی نسبت به سال قبل است. بله این یک خبر شگفت انگیز است آن هم در میانه اطلاعات گمراه کننده‌ای که از سوی برخی رسانه‌های بین‌المللی درباره ثبات و توسعه سرمایه گذاری در چین، منتشر می‌شود. اما این دروغ پراکنی آنها غیرموثر است چرا که سرمایه گذاری‌های شرکت‌های خارجی روز به روز در حال افزایش است.

این رشد سرمایه گذاری خارجی در چین در میانه کُندی توسعه اقتصادی جهان دلگرم کننده است. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی بودجه تحقیق و توسعه خود را به ویژه در حوزه صنعت خدمات افزایش داده‌اند. این امکان پذیر است چرا که چین محیطی ایجاد کرده که برای تاسیسات صنعتی مناسب است. چین قادر بوده با شرکت‌های بین‌المللی و موسسات تحقیقاتی همکاری کند. پکن با صدور سند راهبردی ۲۴ بندی، نگرانی سرمایه گذاران خارجی را برطرف کرده است.

چین با سرانه تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۲ هزار دلار و یک گروه بیش از ۴۰۰ میلیون نفری دارای درآمد متوسط یک بازار داخلی بالقوه عظیم به حساب می‌آید. چین همچنین تنها کشوری محسوب می‌شود که تمام طبقه بندی‌های صنعتی در فهرست سازمان ملل را داراست.

به منظور افزایش سرمایه گذاری خارجی، کنفرانس سالانه کار اقتصادی مرکزی هفته گذشته در پکن برگزار شد و موارد اصلی کار اقتصادی برای سال آینده را به بحث گذاشت. طی این نشست بر کمک بهتر به بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی تاکید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا