بی‌تفاوتی ظالمانه آمریکا در قبال وخیم‌تر شدن وضعیت غزه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۵۳ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالفت و ۲۳ رأی ممتنع قطعنامه آتش بس بشردوستانه فوری در غزه را به تصویب رساند.

با اینکه این قطعنامه مجمع عمومی فقط یک بعد اخلاقی و غیرالزام آور دارد، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل گفت پیام‌هایی که این رأی فرستاده «بسیار مهم» چرا که منعکس کننده دیدگاه افکار عمومی جهان است.

و همانطور که شبکه خبری «سی ان ان» گفت، این رأی گیری یک سیلی به آمریکاست که تنها کشوری بود که هفته گذشته علیه قطعنامه آتش بس در شورای امنیت رأی منفی داد و آن را وتو کرد. تمام دیگر اعضای شورای امنیت به غیر از بریتانیا که رأی ممتنع داد، به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی رأی مثبت داده بودند.

قطعنامه سه شنبه که در نشست ویژه اضطراری مجمع عمومی به تصویب رسید خواستار یک آتش بس فوری، پیروی تمام طرف‌ها از قوانین بین‌المللی و دسترسی بشردوستانه به گروگان‌ها و همچنین آزادی «فوری و بدون قید و شرط» آنها بود.

اگر چه لحن آن تندتر از قطعنامه شورای امنیت بود که آمریکا آن را وتو کرد—اما به جای خواستار شدن یا ترغیب دو طرف برای توافق بر سر آتش بس، از آنها تقاضا کرده بود— باز هم ایالات متحده یکی  از کشورهایی بود که علیه آن رأی منفی داد.

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل نشان داد که ایالات متحده همچنان به تسلیحات خود چسبیده و گفت از آنجایی که این قطعنامه «حماس را محکوم نکرده»، ایالات متحده از آن حمایت نمی‌کند.

از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل در واکنش به حملات ۷ اکتبر حماس که موجب کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربوده شدن ۲۴۰ نفر از آنها شد، شمار کشته‌ها در غزه که از آن به عنوان بزرگترین زندان روباز جهان یاد می‌کنند با وجود کشته شدن ۱۸ هزار و ۲۰۰ فلسطینی و ۱۰۴ سرباز اسرائیلی، همچنان رو به افزایش است. طبق اعلام مقامات اسرائیلی بیش از صد گروگان همچنان در غزه در بند هستند.

اسرائیل اعلام کرده عملیات نظامی خود را تا نابودی حماس متوقف نخواهد کرد. اما باور عمومی بر این است که قادر به انجام چنین کاری نیست و در عین حال بر اساس اعلام «برنامه جهانی غذای سازمان ملل» عملیات نظامی تل آویو باعث گرسنگی نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری مردم غزه شده است.

صدها یا حتی شمار بیشتری از نوزادان در دستگاه‌های نگهداری نوزادان زودرس به دلیل قطعی برق با تهدید مرگ مواجه‌اند. تقریبا ۴۰ هزار یا ۱۸ درصد ساختمان‌ها در غزه آسیب دیده یا نابود شده‌اند.

حمایت بی قید و شرط دولت «جو بایدن» از اسرائیل باعث طولانی‌تر شدن فاجعه انسانی در غزه ده و هر ساعت که می‌گذرد تلفات بیشتری به بار می‌آید. زمان آن رسیده که ایالات متحده به آنچه در غزه می‌گذرد پی ببرد و با ترغیب اسرائیل به موافقت با آتش بس، نقشی سازنده‌تر ایفاء کند.

آمریکا باید بپذیرد که با یک دندگی و سرسختی خود هم در مقابل افکار عمومی جهان و هم سمت اشتباه تاریخ ایستاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا