نقشی مهمی که «اَپک» در اقتصاد جهانی‌شده ایفا می‌کند

برگزاری «هفته سران همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه» در «سانفرانسیسکو» که از ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) شروع شده و تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ادامه دارد،‌ توجه جهانی را به خود جلب کرده است. نه تنها اعضای اپک جزو سریع الرشدترین و پویاترین اقتصادها در جهان هستند بلکه منطقه آسیا-اقیانوسیه هم با داشتن نیرومحرکه رشد و نوآوری در کانون اقتصاد جهانی قرار دارد.

اپک به عنوان یک مجمع اقتصادی منطقه‌ای در سال ۱۹۸۹ راه اندازی شد تا وابستگی متقابل روزافزون اقتصادهای آسیا-اقیانوسیه را به کار بگیرد و امروز با داشتن ۲۱ عضو به یک موتور مهم جهانی سازی اقتصادی، تجارت آزاد و حکمرانی چندجانبه تبدیل شده است.

اپک به شکلی موثر هماهنگی کلان میان اقتصادها در این منطقه را تقویت کرده، باعث تسریع ادغام اقتصادی منطقه‌ای شده و رشد متوازن، فراگیر،‌ پایدار، نوآورانه و امن را به پیش برده است.

طی برگزاری هفته سران اپک هیئت‌ها در نشست‌های سطح بالا و رویدادهای جانبی با طرف‌های کلیدی شرکت خواهند کرد و گستره وسیعی از موضوعات مثل انعطاف پذیری زنجیره تامین؛ علم، تحقیق و  نوآوری؛ فناوری حیاتی و نوظهور؛ انرژی پاک؛ زیرساخت‌های با استاندارد بالا؛ قدرتمندسازی اقتصادی زنان؛ و جامع بودن را مورد بحث قرار می‌دهند.

این نشست در شرایطی برگزار شده که برخی از کشورهای توسعه‌یافته به حمایت‌گرایی و یکجانبه‌گرایی برای کمک به تقویت اقتصاد خود، در کنار چالش‌های ایجاد شده توسط پاندمی کرونا و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی روی آورده‌اند. در این شرایط،‌ تبادل نظرهای این نشست تحت موضوع فراگیر و مهم «ایجاد آینده‌ای منعطف و پایدار برای همه» نه فقط برای منطقه آسیا-اقیانوسیه برای برای کل جهان نیز به جا و مقتضی است.

چین طی دهه‌های گذشته توسعه خود را به شکلی نزدیک با توسعه منطقه‌ای ادغام کرد و یک حامی سرسخت و مروج فعال همکاری اقتصادی در منطقه آسیا-اقیانوسیه به حساب می‌آید. اقتصاد چین از طریق سیاست گشایش مستمر خود به شکلی نزدیک با دیگر اقتصادهای منطقه پیوند خورده و یک جامعه آسیا-اقیانوسیه با سرنوشتی مشترک تدریجا در حال شکل‌گیری است.

تجارت چین با منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ به ۳.۱ تریلیون دلار رسید که معادل ۳۶.۸ درصد کل تجارت خارجی آن طی سال گذشته میلادی محسوب می‌شود.

در نشست این هفته،‌ شرکت‌کنندگان باید با تمام اشکال حمایت گرایی مخالفت ورزیده و بر تعهد این منطقه برای حفظ یک سیستم تجاری آزاد، باز و چندجانبه غیرتبعیض‌آمیز و یک چارچوب همکاری منطقه‌ای که به پیش برنده رشد در هم تنیده و منافع همگرا در آسیا-اقیانوسیه باشد، مجددا تاکید کنند.

این آرزوی مشترک مردم منطقه آسیا-اقیانوسیه است که سران ۲۱ اقتصاد اپک، شامل سه اقتصاد بزرگ جهان، بتوانند از این پلتفرم چندجانبه برای کشف راه‌های همکاری به منظور تقویت احیای پساکرونای آسیا-اقیانوسیه، بهره کامل ببرند.

آسیا-اقیانوسیه نباید به عنوان عرصه‌ای برای بازی‌های سیاسی حاصل صفر در نظر گرفته شود بلکه باید آن را به عنوان صحنه‌ای برای حصول دستاورد متقابل و توسعه برد-برد در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا