یکپارچگی منابع جهانی ظروف چینی و داستان‌های زیبا از ظروف چینی

چهارشنبه ۱۸ اکتبر/۲۶ مهر، «کنفرانس برقراری ائتلاف بین‌‌المللی تحقیقات در مورد ظروف چینی» و سمینار علمی و تحقیقاتی «منبع، پخش و جهانی‌‌سازی ظروف چینی» در شهر جینگ‌ده‌‌جِن استان جیانگ‌شی در جنوب چین گشایش یافت.

تعداد زیادی از نمایندگان داخلی و خارجی از موزه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقات علمی و همچنین برخی از پژوهشگران مستقل در این رویداد شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان بر این باورند که ظروف چینی ابزاری مهم برای تعامل تمدن‌های انسانی است که موقعیت برجسته فراوان در میان ملت‌ها و فرهنگ‌های جهان دارد.

«لو جین» معاون مدیر اداره ملی میراث فرهنگی چین اظهار داشت که گسترش تبادلات و همکاری‌ها در حوزه ظروف چینی، از آرزوها و وظایف مشترک پژوهشگران در سراسر جهان است.

وی بیان کرد که با تشکیل ائتلاف بین‌‌المللی تحقیقات در مورد ظروف چینی، پژوهشگران و محققان در نقاط مختلف جهان می‌توانند با اشتراک‌گذاری منابع و نتایج تحقیقاتی خود، مشترکا امور حفظ، میراث‌‌گذاری و نوآوری برای ظروف چینی را به پیش سوق دهند. در عین حال، با ایجاد مخزن داده‌های تحقیقات ظروف چینی، مطالعات و رونمایی دیجیتال ظروف چینی ترویج می‌شود و بر این اساس سکویی برای علاقه‌‌مندان در این راستا ارائه می‌شود تا توسعه پایدار درباره تحقیقات بر ظروف چینی محقق شود.

«وِنگ یان‌جون» رئیس موزه کوره سلطنتی جینگ‌ده‌جِن در مصاحبه اختصاصی با رادیو و تلویزیون مرکزی چین بیان کرد که این موزه در سه زمینه حفاظت از میراث فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌ها و تحقیقات علمی درباره ظروف چینی با کشورهای خارجی همکاری کرده است.

وی گفت: در توسعه جاده ابریشم باستانی، کالاهایی مانند ابریشم، چای و ظروف چینی به عنوان حامل فرهنگی نقش مهمی ایفا کرده است. ظروف چینی به علت ویژگی‌های فیزیکی آن باقی مانده و با کمک حفاری‌های باستان‌شناسان، تبادلات و همکاری از قدیم تا به حال در مسیر کمربند و جاده زنده نگه داشته شده است. داستان‌های نهفته شده در ظروف چینی در این مسیر برای همگان بسیار ارزشمند است و روایت تاریخی درباره این ظروف چینی باستانی باقی مانده است. بر اساس این سابقه دیرینه و عمیق، چگونگی حفظ میراث و گسترش و نوآوری این مبادلات از وظایف نسل کنونی است.

رئیس موزه کوره سلطتنی جینگ‌ده‌‌جِن عنوان کرد که با کمک ساخت مشترک کمربند و جاده، رفت و آمد بین پژوهشگران و هنرمندان در زمینه فرهنگی و هنری روز به روز بیشتر شده و طرف‌های مختلف از همدیگر می‎‌آموزند و پیشرفت می‌‌کنند. وی گفت: با توجه به وجود تعداد زیادی از ظروف آبی و سفید در ایران، این موزه آماده است در زمنیه تحقیقات بر ظروف اصیل چینی آبی و سفید، توسعه و تغییرات طراحی ظروف و ارتباطات آن با شرایط اجتماعی و فرهنگی آن زمان در چین و ایران و همچنین نوآوری ساخت ظروف چینی مطابق با سلیقه و زیبایی‌شناسی مدرن با ایران همکاری داشته باشد.

در این رابطه، «لیلا خاموشی» کارشناس ایرانی از موزه ملی ایران خاطرنشان کرد که رابطه بین ایران و چین از سالیان دور آغاز شده است، از دوران سلسله هان در چین و دوران پادشاهی مهرداد دوم در ایران روابط تجاری بین ایران و چین وجود داشته است. در دوران باستان رفت و آمد تجاری از جاده ابریشم، قدیمی‌ترین مسیر صورت می‌گرفت و این جاده اکنون احیا شده و تبادلات فرهنگی نیز همچنان در این مسیر شکل می‌گیرد و به روزتر می‌شود.

خانم خاموشی با اشاره به این که مجموعه بزرگی از ظروف چینی منحصر به فرد از سرزمین چین در موزه ملی ایران وجود دارد گفت: ما در موزه ملی آثار مربوط به چین زیاد داریم. مجموعه خیلی بزرگی از چینی‌های منحصر به فرد آبی و سفید، سفید یک رنگ و زرد که من فکر می‌کنم یک اشل مقایسه خیلی خیلی مهم برای تمام ظروف چینی در دنیا است. چون که بر روی چینی‌های آبی و سفیدی که ما در موزه ملی داریم در یک دوره تاریخی یک مهر تاریخی یعنی مهر شاه عباس بزرگ نقش شده است و این اهمیت این ظروف را از نظر اصالت دو چندان می‌کند.

از نظر کارشناس موزه ملی ایران، این مجموعه بزرگ که در ایران نگه‌داری می‌شود برای چین هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود، بنابراین می‌توان چنین مجموعه‌هایی را از طریق چاپ کتاب و برگزاری سمینارها و سمپوزیوم‌های مختلف در ایران و چین به دنیا معرفی کرد و در این راستا کارشناسان ایرانی و چینی در هر دو کشور نیز می‌توانند راه گشا باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا