نشاط همکاری «کمربند و جاده» در ۱۰ سالگی آن
عربستان سعودی آموزش زبان چینی را در تمام مدارس دوره راهنمایی اعم از دولتی و خصوصی اجباری کرده که جهشی قابل توجه برای این کشور مطرح عربی در خاورمیانه محسوب میشود.
پشت این اشتیاق یادگیری برای زبان چینی منافع در حال رشد عربستان سعودی در ایجاد پیوندهای اقتصادی با چین است چرا که دو کشور به همافزایی راهبردهای توسعهای خود تحت «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) که امسال مصادف با ۱۰ سالگی آن است، ادامه میدهند.
از نظر عربستان سعودی و بسیاری از دیگر کشورهای شرکت کننده در ابتکار کمربند و جاده، چین یک شریک واقعی برای پشتیبانی از پروژههای ملت سازی و زیر ساخت حیاتی آنهاست.
این ابتکار به دنبال تبدیل اقتصادهای محصور در خشکی به کشورهای مرتبط به هم است. راه آهن ۱۰۳۵ کیلومتری چین-لائوس تاکنون با جابجایی ۱۹ میلیون مسافر و ۲۴ میلیون تن بار و حمل و نقل بار فرامرزی آن که بیش از ۱۰ کشور و منطقه را پوشش میدهد به یک برگ برنده برای مردم لائوس، تسهیلکننده تجارت، جذب کننده سرمایه گذاریها و احیای گردشگری تبدیل شده است.
راه آهن استاندارد مومباسا-نایروبی به عنوان یک پروژه دیگر پرچمدار کمربند و جاده در آفریقا به جوانانی که دارای مهارتهای چندگانه هستند انگیزه بخشیده است.
«لیبراسیون نیوز» نوشت تامین مالی توسعهای چین گیرندهمحور است چرا که پروژههای زیرساخت از سوی کشور گیرنده بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی آنها تصمیم گیری میشوند نه چین.
به نوشته نشریه «آتلانتیک»، چین اغلب وامهایی با نرخ بهره معقول پایین و بازپرداخت طولانی میدهد و بانکهای چینی مایل به تنظیم دوباره شرایط وامهای موجود هستند تا برای کشور وام گیرنده مطلوبتر شود.
«آنیتا مونتوته» مدیر موقت «موسسه روابط بینالملل» در دانشگاه «وست ایندیز» در کشور ترینیداد و توباگو، گفت: ابتکار کمربند و جاده یک سری شرایط ایدئولوژیکی گسترده ندارد تا لازم باشد کشورهای شرکت کننده به آن متعهد باشند. از لحاظ فنی این به آن معناست که این مدل اجازه میدهد کشورها برای توسعه پروژههای خود با چین صرفا به نیازهای خود توجه کنند.
به همین دلیل است که این ابتکار یک موهبت برای بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط به ویژه کشورهای «جهان جنوب» محسوب میشود. کشورهای ثروتمند اغلب این کشورها را یک جایزه با ریسک بالای کم اهمیت میدانند و شرایط سختی برایشان میگذارند، اجرای پروژههای آنها را به تاخیر میاندازند و به این ترتیب هزینهها را برایشان افزایش میدهند.
طی دوره پاندمی کووید-۱۹، زیرساخت موجود به تثبیت زنجیرههای صنعتی و تامین بینالمللی کمک کرد. یک خط مستقیم میان استان «ههنان» در شمال چین و لوگزامبورگ خدمات هوایی و باری بدون وقفه ارائه کرد و با جابجایی اقلام ضروری فراوان به عنوان یک خط حیاتی مهم بین چین و اروپا عمل نمود.
علیرغم پویاییهای داخلی در برخی کشورها و پاندمی کرونا، بیشتر پروژههای کمربند و جاده با وجود مشکلات ادامه یافتهاند. ابتکار کمربند وجاده به عنوان یک کالای عمومی جهانی در میانه شرایط در حال تغییر بینالمللی، ساکن و راکد نبوده بلکه پیشرونده و اصلاحی بوده است.
این ابتکار طی سالهای گذشته کشورهای بیشتر را تحت پوشش قرار داده و با معانی جدید غنی شده است.
چین با تکیه بر تجربهاش، پروژههای عظیم خود را در خارج از کشور باز تنظیم کرده و به طور فزاینده ای با کشورهای گیرنده در حوزه طراحی، امکان سنجی، انتخاب، قیمت گذاری، مناقصه و مدیریت آنها همکاری میکند تا سودآوری را افزایش دهد و عملکرد روان را تضمین کند.
با گذشت ۱۰ سال از طرح شدن ابتکار کمربند و جاده و از طریق همکاری و درک متقابل، هیچ محدودیتی برای این پارادیم پویای همکاری بینالمللی وجود ندارد.