کمک گردشگری در ایام تعطیلات به احیای مناطق روستایی چین

در دامنه کوه «چانگ‌بای» واقع در شمال شرقی چین، ردیف شدن خانه‌های بوم‌گردی کنار هم منظره منحصربفردی را مقابل چشم گردشگران قرار می‌دهد. وقتی پایتان را در یکی از این حیاط‌های خانه‌های دنج می‌گذارید عطر غذای مخصوص شمال چین تمام مشام شما را پر می‌کند.

خانم «وانگ جوان» ۵۶ ساله این روزها در یکی از این خانه‌های ساده و دلپذیر بوم‌گردی حسابی مشغول پذیرایی از گردشگران تعطیلات روز ملی است و به دقت به تمیز و مرتب کردن اتاق‌ها و آماده کردن غذاهای محلی برای مهمانان می‌پردازد.

وانگ در ۲۰۱۵ یکی از ساکنان روستای «جی‌شینگ» در استان «جی‌لین» بود و پیشگام نقل مکان به یکی از خانه‌های بوم‌گردی شد. این خانه‌ها که نزدیک کوه «جی‌گوان» قرار دارند یک منطقه گردشگری ملی درجه یک به حساب می‌آیند و هر ساله انبوهی از گردشگران مشتاق چشیدن طعم جاذبه‌های روستایی مهمان آن می‌شوند.

وانگ در این باره می‌گوید: من معمولا برای کار به بیرون از خانه می‌رفتم اما حالا خودم رئیس هستم و می‌توانم در خانه خودم کار کنم.

کسب و کار بوم‌گردی خانم وانگ طی این هشت سال به تدریج رشد کرده و سالانه درآمدی ۶۰ هزار یوانی (۸۲۲۵ دلاری) را نصیب او نموده است.

طی سال‌های اخیر روندی موسوم به «ریز گردشگری» در چین افزایش داشته که مشخصه آن سفرهای کوتاه، اردوهای همیشگی و مقصدهایی  است که در نزدیکی گردشگران قرار دارند.

به طور خاص، طی تعطیلات روز کارگر و روز ملی، مصرف کنندگان بیشتری جذب اقامت در خانه‌های بوم‌گردی حومه شدند و گردشگری روستایی در حال تجربه یک افزایش محبوبیت قابل توجه است.

طبق آمار، طی سه ماهه دوم امسال، ۳۰۶ مقصد گردشگری روستایی در چین به طور میانگین پذیرای ۳۸ هزار و ۸۰۰ گردشگر بوده و به طور میانگین درآمد گردشگری روستایی ۱۳۶.۶۹ میلیون یوان را ایجاد کرده است. تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی در فهرست آژانس مسافرت آنلاین گروه «Trip.com» رشد قابل ملاحظه‌ای داشته به گونه‌ای که با یک افزایش مداوم سالانه از بیش از ۷۰ هزار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۳۰۰ هزار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

مزارع برنج با آن زیبایی مسحور کننده در روستای «گوانگ‌دونگ» چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهند و گردشگران را وسوسه می‌کنند تا در کنار آنها عکس بگیرند.

«جین شیان» دبیر حزب این روستا به تلاش‌های اخیر برای ترویج گردشگری کشاورزی و زیست محیطی در این منطقه اشاره می‌کند.

وی گفت: ما یک پارک وسیع ۱۰ هزار متر مربعی با منظره شالیکاری ساخته‌ایم و فعالیت‌های مرتبط با تعطیلات و با چاشنی فرهنگ گروه قومی کره‌ای برای گردشگران راه اندازی‌ کرده‌ایم به گونه‌ای که سالانه حدود ۱۵۰ هزار گردشگر به این روستا می‌آیند.

گردشگری روستایی همچنین نقشی اساسی ایفاء کرده است به طوری که رشد کشاورزی محلی و صنعت فرآوری محصولات کشاورزی را جهش داده است.

روستای گوانگ‌دونگ به لطف شرایط طبیعی مطلوب گام‌های بزرگی در تولید برنج ارگانیک برداشته و برند برنج خود را که از محبوبیت داخلی و بین‌المللی برخوردار است در بازارهای چین، ژاپن، کره جنوبی و دیگر مناطق عرضه کرده است.

روستای گوانگ‌دونگ در سال گذشته میلادی دو هزار تن برنج ارگانیک به ارزش ۲۳ میلیون یوان تولید کرد. طی همین سال، درآمد اقتصادی انباشته روستا در مقایسه با سال ۲۰۱۵ شاهد یک رشد ۱۵ برابری بود.

جین در این باره گفت: ما از مدل «کسب و کارها+کنار هم قرار دادن ظرفیت روستا+روستاییان» برای یکپارچه کردن تمام انواع منابع استفاده کرده‌ایم و به این ترتیب رفاه بیشتر برای تمام کسانی که در این امر سهیم هستند را تضمین نموده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا