دیدار خبرنگاران ۱۷ کشور از شین جیانگ چین

گروهی متشکل از ۲۲ روزنامه‌نگار از ۱۷ کشور روز اول اکتبر پس از کسب اطلاعات دست اول در مورد توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ متنوع  و توسعه شین جیانگ، سفر خود را به این منطقه خودمختار چین به پایان رساندند.

خبرنگاران در این سفر که از ۲۱ سپتامبر آغاز شد، از مکان های مختلف در شین جیانگ، از جمله شهر ارومچی مرکز شین جیانگ، کاشغر و منطقه خودمختار قزاق ایلی دیدار کردند.

در بازار بزرگ بین‌المللی شین جیانگ در ارومچی، سیمون مکس زیس ،تحریر تجاری روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ، این مکان را پرجنب‌وجوش و نشانه‌ی رونق یافت و مشتاق خرید هدیه‌ای برای دخترش بود.

زیس گفت که در طول سفر خود شین جیانگ واقعی را دیده است. او گفت که در آلمان عده ای را می بیند که بی خانمان هستند. اما اینجا در شین جیانگ، نه فقر و نه مردمی بی خانمان دید، آنها شاغل هستند، تحصیل می کنند و می توانند از جامعه بهره ببرند.

شین جیانگ منطقه‌ای است که از زمان‌های قدیم،  فرهنگ‌های مختلف در آن تلاقی داشته اند. در شهر باستانی کاشغر، خبرنگاران با فرهنگ غنی قومی آشنا شدند.

محمدرضا نوروزپور، نایب مدیر عامل خبرگزاری خبرآنلاین ایران گفت: شین جیانگ منطقه ای رنگارنگ و پر از تنوع فرهنگی، مذهبی و قومی است.

او افزود: «این درست مانند یک فرش ایرانی است که تفاوت ها در یک قاب زیبا به هم بافته شده است.

خبرنگاران همچنین در طول سفر ۹ روزه خود از مؤسسه اسلامی شین جیانگ در ارومچی و مسجد عیدگاه در کاشغر دیدار و در کلاسی در مورد حفاظت از آزادی اعتقادات مذهبی در شین جیانگ شرکت کردند.

دونوان رالف مارتین ، مدیر عامل و سردبیر روزنامه دیلی اسکرام چاپ کانادا، گفت: “مطمئناً، در شین جیانگ آزادی اعتقادات مذهبی وجود دارد. هر کس که برخلاف آن را میگوید واقعا یک نادان است.”

در همین حال، فرانک ویلمز، سردبیر ChinaSquare.be در بلژیک، اظهار داشت: “در واقع، برخی قطارها نیز از چین به بلژیک می آیند. حتی در شهرکی در بروکسل که من در آنجا زندگی می کنم، قطارهایی از چین هست که عمدتاً خودرو حمل می کنند. خودروهای چین در بلژیک بسیار خوب فروخته می شود.

ویلمز افزود که مشتاقانه منتظر توسعه قطارهای باری چین- اروپا و ابتکار کمربند و جاده است.

در این سفر خبرنگاران همچنین از نمایشگاه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در شین جیانگ بازدید کردند و از طریق تصاویر و ویدئوها با دستاوردهای چین در این زمینه آشنا شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا