برگزاری بازی‌های آسیایی «هانگ‌جو» نشان‌دهنده حفظ قدرت اقتصادی چین

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی که از ۲۳ تا ۸ اکتبر برگزار می‌شود، نشان دهنده قدرت خیره‌کننده اقتصاد چین و ظرفیت این کشور برای برانگیختن تحسین مخاطبان سراسر جهان است. مراسم افتتاحیه دوساعته که استادیوم «نیلوفر آبی بزرگ» در شهر «هانگ‌جو» واقع در استان «جه‌جیانگ» (شرق چین) برگزار شد، نمایش پرشکوهی از نوآوری‌های های‌تک «ساختِ چین» بود.

بازی‌های آسیایی هانگ‌جو در زمانی مناسب برگزار می‌شود چرا که چینی‌ها مشغول لذت بردن از تعطیلات جشن نیمه پاییز و روز ملی مشهور به «هفته طلایی» هستند که از ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) آغاز شده و تا ۶ اکتبر (۱۴ مهر) ادامه دارد.

پیش بینی می‌شود هفته طلایی چین زمان رونق بخشیدن به گردشگری ملی، جلوه گر مهمان‌نوازی و شکوفایی مصرف باشد.

طبق اعلام «Qunar» پلتفرم آژانس مسافرت آنلاین چین، تا تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) تعداد سفارش‌های داخلی برای رزرو هتل ۵۱۴ درصد بالاتر نسبت به مدت مشابه پیش از دوره کووید (۲۰۱۹) بود.

شرکت «خط آهن چین» نیز که اپراتور خطوط ریلی این کشور است اعلام کرد پیش بینی می‌کند حدود ۱۹۰ میلیون سفر ریلی طی هفته طلایی صورت بگیرد که از ۱۳۸ میلیون سفری که طی باز مشابه در سال ۲۰۱۹ انجام شد، فراتر خواهد رفت.

علاوه بر این، طبق اعلام «سازمان هوانوردی غیرنظامی» چین شاهد حدود ۲۱ میلیون سفر هوایی خواهد بود که ۱۷ درصد بالاتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ است.

به سخن دیگر، اقتصاد چین با وجود اصرار ناظران غربی مبنی بر اینکه اقتصاد این کشور به سمت فروپاشی می‌رود، از خود انعطاف پذیری نشان داده است.

بر همین اساس سطح هزینه بالاتر چینی‌ها را می‌توان به عنوان رای اعتماد به اقتصاد داخلی ارزیابی کرد.

«سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی چین (GDP) در پایان ۲۰۲۳ همچنان در مسیر ۵.۱ رشد سالانه باقی بماند و در سال ۲۰۲۴ هدف رشد ۴.۶ درصدی را محقق کند.

با اینکه صادرات چین به دلیل تقاضای مصرف ضعیف جهانی کاهش داشته اما دولت چین تدابیر محرک اقتصادی جدیدی را برای تقویت مصرف و توسعه پایدار رونمایی کرده است.

پکن مالیات بر خرید خودرو، کالاهای الکترونیکی و لوازم خانگی را در سطح ملی کاهش داده است. ۲۰ تدبیر محرک در ماه جولای ارائه شد و این تدابیر در حال حاضر ثمرات قابل توجهی را به بار نشانده‌اند.

طبق اعلام «اداره ملی آمار» خرده فروشی کالاهای مصرفی چین در ماه آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴.۶ درصدی داشته و به ۳.۷۹ تریلیون یوان رسیده است.

علاوه بر این، رشد مصرف خدمات طی هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته جهش ۱۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

منتقدان ضد چین طی ماه‌های گذشته با خوشحالی منتظر بودند اقتصاد این کشور به بی ثباتی کشیده شود. آنها به مشکلاتی در بخش املاک و مسکن و همچنین افت شدید در صادرات این کشور اشاره می‌کردند. اما به نظر می‌رسد این پیش بینی‌ آنها درست از آب در نیامده است.

ضمنا مصرف چین در حال افزایش است و در عین حال نرخ تورم آن در یک دامنه معقول قرار دارد. فرهنگ چینی شدیدا ریشه در خودانظباطی دارد و به همین دلیل مردم به پس انداز تشویق می‌شوند. بر همین اساس وقتی آنها پول بیشتری خرج می‌کنند این نشان می‌دهد که مردم به چشم اندازهای مالی شخصی خود در آینده اطمینان و اعتماد دارند.

ما همچنین باید انتظار داشته باشیم که بسیاری از گردشگران خارجی که از هانگ‌جو به کشورهای خود باز می‌گردند تجربیاتشان در چین را با خانواده، دوستان و همکارانشان به اشتراک بگذارند. آنها چینِ واقعی را دیده‌‌اند و این واقعیت می‌تواند تصورات پیش‌ساخته آنها درباره این کشور را تغییر دهد.

متعاقبا شمار بیشتری از مردم سراسر جهان درباره فرهنگ چین کنجاو خواهند شد و می‌توانند بعدا به این کشور سفر کنند. برای درک چین بهترین راه سفر کردن به این کشور و دیدن حقایق با چشم خود است. علاوه بر این، امواج در حال ظهور آسیا بالاتر خواهند رفت و این در حالی است که غرب احتمالا وارد یک دوره افول طولانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا