رایزنی چین-آمریکا به پیشبرد روابط کمک می‌کند

تحلیلگران معتقدند پکن و واشنگتن هفته گذشته در پیشبرد مباحثات عملگرایانه کاری در خصوص مدیریت اختلافات، یک قدم رو به جلو برداشته چرا که دیپلمات‌های ارشد دو طرف در واشنگتن گرد هم آمدند تا درباره امور مربوط به آسیا-اقیانوسیه رایزنی کنند؛ امری که در نوع خود بی نظیر محسوب می‌شود و تاکنون اتفاق نیفتاده بود.

موضوعات مورد بحث شامل مساله تایوان و دریای جنوبی چین بود و «سان ویدونگ» معاون وزیر خارجه چین و «دانیل جی.کریتنبرگ» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه در آن حضور داشتند.
وزارت امور خارجه چین روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، این رایزنی چهارشنبه به دعوت طرف آمریکایی مطابق با توافقات اخیر صورت گرفت میان چین و ایالات متحده برگزار شد.
طبق بیانیه فوق، دو طرف تبادل نظری صمیمانه، عمیق و سازنده در خصوص روابط چین-آمریکا، وضعیت منطقه آسیا-اقیانوسیه، سیاست‌های منطقه‌ای مرتبط و همچنین موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک، انجام دادند.
سان موضع چین درباره مساله تایوان را تشریح و تاکید کرد سیاست چین واحد «سنگ بنای صلح و ثبات در تنگه هرمز محسوب می‌شود.»
وی همچنین موضع چین در خصوص «راهبرد هند-اقیانوسیه» آمریکا و دریای جنوبی چین را نیز تبیین کرد.
در این گفتگوها طرف چینی تاکید کرد که «تعامل لطیف میان چین و ایالات متحده در آسیا-اقیانوسیه مطابق با منافع مشترک هر دو طرف و همچنین خواست مشترک کشورهای منطقه‌ است».
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، دو طرف بر تداوم ارتباطات در خصوص موضوعات آسیا-اقیانوسیه توافق کردند.
«ویه چیانگ» سفیر چین در پاناما روز سه شنبه به رسانه‌های محلی گفت: ما نه از رقابت دست بر می‌داریم نه از آن می‌ترسیم بلکه رقابت باید لطیف، صادقانه و ارتقاء دهنده توسعه متقابل باشد.
«شیه فنگ» سفیر چین در آمریکا در مراسم «روز ملی» که چهارشنبه در واشنگتن برگزار شد گفت که «همزیستی مسالمت آمیز خط قرمزی است که دو طرف باید آن را رعایت کنند».
به عقیده ناظران این رایزنی در واشنگتن بخشی از اجماعی است که اوایل ماه جاری میلادی در مالت میان «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر سر آن توافق صورت گرفت.
دو طرف در دیدار ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) در مالت بر برگزاری سه رایزنی درباره موضوعات آسیا-اقیانوسیه، دریایی و سیاست خارجی توافق کردند.
«وو شین‌بو» رئیس «موسسه مطالعات بین‌المللی دانشگاه فودان» گفت: رایزنی صورت گرفته در واشنگتن بر امور کاری متمرکز بود و مقامات در سطح معاون وزیر در آن شرکت داشتند.
وی افزود: مناطقی مثل آسیا-اقیانوسیه شاهد تناقضات و اختلافات شدید میان پکن و واشنگتن بوده است. رایزنی‌های کاری در این سه زمینه می‌تواند تبادلات در خصوص مواضع و نگرانی‌های یکدیگر را بهبود بخشد و به طرفین کمک کند تا مقاصد سیاستی خود را تشریح نمایند.
این مقام دانشگاهی تاکید کرد: چنین رایزنی‌ها همچنین به دو طرف کمک خواهد کرد تا ببینند اختلافات در چه سطحی است تا چگونگی کاهش و مدیریت آنها و حتی احتمال هر گونه همکاری در این زمینه‌ها بررسی شود.

وانگ یی هنگام دیدار روز سه شنبه با «هنری پاولسون» وزیر خزانه داری پیشین آمریکا در پکن گفت به نفع منافع دو مردم نیست که شاهد باشند روابط چین-آمریکا در سطحی پایین باشد.

وی ابراز امیدواری کرد طرف آمریکایی بتواند به مسیر منطقی و عملگرایانه بازگردد و اقدامات ملموسی را اتخاذ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا