افزایش تقاضای برق در چین سرعت بیشتری می‌گیرد

بر اساس اعلام یک اندیشکده، تقاضای برق طی سه سال آینده همچنان افزایش شدید خواهد داشت و پیش بینی می‌شود مجموع مصرف برق تا سال ۲۰۲۵ به ۹.۸ تریلیون تا ۱۰.۲ تریلیون کیلووات ساعت برسد.

گزارشی «توسعه برق چین ۲۰۲۳» که پنجشنبه از سوی «موسسه برنامه ریزی و مهندسی برق چین» منتشر شد، تاکید می‌کند تقاضای برق چین طی سال‌های اخیر با بهبود مداوم انعطاف پذیری سیستم سراسری برق به طور پیوسته‌ در حال افزایش بوده به گونه‌ای که بییش از پیش تسهیل بزرگترین سیستم تولید برق تجدید پذیر جهان را تسهیل کرده است.

طبق این گزارش،‌ ظرفیت نصب‌شده نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای تا پایان سال گذشته میلادی به ۴۵.۷۹ میلیون کیلووات رسید و مقیاس تراکمی ذخیره انرژی‌های جدید حدود ۸.۷ میلیون کیلووات ساعت بود که بیش از پیش به افزایش انعطاف پذیری سیستم برق سراسری کشور کمک کرد.

گزارش مذکور می‌افزاید، ادغام منابع انرژی جدید همچنین بهبود پایدار را نشان داده به گونه‌ای که نرخ استفاده ملی از برق بادی و برق خورشیدی به ترتیب به ۹۶.۸ و ۹۸.۳ درصد رسیده است.

موسسه برنامه ریزی و مهندسی برق چین تاکید می‌کند طی سه سال آینده هماهنگی بهتر در حوزه طراحی انواع مختلف منابع برق از جمله برق‌آبی متعارف، ذخیره تلمبه‌ای، برق بادی، تولید برق خورشیدی، برق هسته‌ای و برق تولید‌شده از سوخت ذغال سنگ به توسعه سبز و کم‌کربن چین و همچنین کاهش آلاینده‌های جهانی کمک می‌کند.

«لیو چیانگ» معاون رئیس دپارتمان تحقیقات برقِ موسسه مذکور، گفت: تضمین تامین برق چین طی چند سال اخیر بیش از پیش افزایش یافته به گونه‌ای که مجموع ظرفیت نصب‌شده تولید برق در کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲.۵۶ میلیارد کیلووات رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ یک رشد ۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: علاوه بر این، گذار سبز و کم‌کربن بخش برق نیز سرعت یافته است. ظرفیت تازه اضافه شده تولید برق غیرفسیلی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵۰ میلیون کیلووات بود که معادل ۸۳ درصد کل ظرفیت تازه اضافه شده برق محسوب می‌شود. تولید برق غیرفسیلی تازه اضافه شده نیز حدود ۲۵۰ میلیارد کیلووات ساعت بود که معادل ۸۴ درصد کل تولید برق تازه اضافه شده‌ است.

به عقیده لیو سیستم برق چین از لحاظ ظرفیت انتقال و سطح ولتاژ تدریجا به بزرگترین سیستم در جهان تبدیل شده است.

این پژوهشگر تاکید کرد، با این وجود به تلاش برای اطمینان یافتن از اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر منابع قابل اعتماد برق باشند، نیاز است به دلیل آنکه ماهیت منابع انرژی جدید دارای نوسان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر علی‌رغم توسعه گسترده منابع انرژی جدید، ظرفیت عملیاتی آنها زیر ۵ درصد باقی مانده و همین آنها را به یک جایگزین اساسی غیرقابل اعتماد تبدیل می‌کند. بنا بر این توسعه فناوری‌های جدید مانند پیش بینی باد و نور خورشید، فناوری کنترل یکپارچه، ذخیره انرژی جدید و فناوری کنترل بار ضروری است.

لیو چیانگ همچنین ترویج توسعه با کیفیت بالای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در عین هماهنگی همزمان طراحی پروژه‌های خورسیدی واقع در «بیابان گوبی» و دیگر مناطق خشک و توسعه گسترده پروژه‌های برق بادی فراساحلی را پیشنهاد داد.

صنعت انرژی سبز چین از طریق به‌روزرسانی‌های مستمر فناوری توسعه یافته است. «لی چوانگ‌جون» مدیر دپارتمان انرژی جدید و انرژی تجدیدپذیر «سازمان ملی انرژی» در این باره گفت: نوآوری انرژی جدید چین از طریق به کارگیری فناوری، تبدیل، جذب و نوآوری مجدد حاصل شده است.

وی افزود: بخش برق بادی چین از لحاظ فناوری واحدهای گسترده و متحرک از سطوح بین‌المللی فراتر رفته و پیشرفت‌هایی در اجزاء کلیدی مانند بلبرینگ‌های دوکی و واحدهای برق بالا و تیغه‌های فوق بلند حاصل شده است. از سوی دیگر، فناوری فتوولتائیک سیلیکون شفاف در چین نیز به توسعه خود ادامه داده به گونه‌ای که بازده سلول‌های پروسکایت تولید داخل (یک نوع باتری خورشیدی نسل جدید) به ۲۶.۱ درصد رسیده که یک رکورد جدید جهانی محسوب می‌شود.

تازه‌ترین توربین بادی ساخت چین که نخستین توربین بادی فراساحلی فوق بزرگ ۱۶ مگاواتی جهان محسوب می‌شود، قادر است سالانه ۶۶ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند که برای مصرف ۳۶ هزار خانوار در یک سال کافی است.

صدها حس‌گر و رادار لیزری که در تمام این دستگاه‌ها به کار رفته می‌تواند دما، رطوبت، سرعت باد و دیگر اطلاعات را به منظور رصد وضعیت جاریِ توربین، گزارش کند و به این ترتیب زاویه و تولید برق را به صورت خودکار تنظیم نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا