حضور لی چیانگ در هجدهمین اجلاس رهبران آسیای شرقی

صبح روز پنجشنبه ۷ سپتامبر به وقت محلی، لی چیانگ نخست وزیر چین در هجدهمین اجلاس رهبران آسیای شرقی در جاکارتا، پایتخت اندونزی شرکت کرد.

لی چیانگ اظهار کرد که در دهه‌های اخیر، کشورهای شرق آسیا فرصت‌های زمانی را در موج جهانی شدن اقتصادی غنیمت شمرده، مسیر درست توسعه درها باز و همکاری برد-برد را با قاطعیت در پیش گرفته و به موتور مهمی برای ارتقای توسعه جهانی تبدیل شد.

نخست وزیر چین خاطرنشان کرد که در مواجهه با شرایط و چالش‌های جدید، اجلاس رهبران آسیای شرقی باید به مواضع خود ادامه دهد و نقش بیشتری در تحقق ثبات بلندمدت و رفاه پایدار در منطقه ایفاء کند. اول باید نقش ارتقای توسعه را بهتر ایفا کند و موجب افزایش نیروی حیاتی رشد در منطقه شود. دوم، باید نقش گفتگوی استراتژیک را به اجرا بگذارد و درک متقابل و اعتماد بین همه طرف‌ها را تقویت کند. چین مایل است برای ترویج ارزش‌های مشترک بشری، اجرای ابتکارات توسعه جهانی، امنیت جهانی و تمدن جهانی با طرف‌های مختلف به گفتگو و همکاری‌های عمیق پردازد. سوم، نقش هدایت آسه آن را ایفا کند و مشترکأ به همکاری بپردازد و به منافع متقابل یاری کند.

لی چیانگ اظهار کرد که چین و کشورهای آسه آن به طور فعال در حال پیشبرد رایزنی “منشور اقدامات در دریای جنوبی” هستند. امید است کشورهای خارج از منطقه به تلاش‌های کشورهای منطقه برای مذاکره در مورد قوانین دریای جنوبی و حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی کاملا احترام بگذارند. آلودگی دریایی تأثیر گسترده‌ای دارد ما باید با نگرش مسئولانه نسبت به تاریخ و بشر از محیط زیست اکولوژیکی دریایی محافظت کرده و از “قلب آبی” کره زمین محافظت کنیم.

در این نشست “بیانیه رهبران اجلاس سران شرق آسیا در مورد حفظ و ارتقای منطقه به عنوان مرکز توسعه” تصویب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا