استاد دانشگاه تورنتو: آمریکا باید نفوذ روزافزون چین را بپذیرد

«یاشار بوکان» مدرس سیاست جهانی و فلسفه سیاسی در «دانشگاه متروپولیتن تورنتو» طی تفسیری که در رسانه آمریکایی «یوپی‌آی» به چاپ رساند،‌ نوشت: به نظر می‌رسد احتمالا چین در پیگیری هدف خود موفق شود و هم چین و هم ایالات متحده نهایتا باید همزیستی و کامیابی را یاد بگیرند.

وی در این یادداشت که پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد، آورده است: آمریکا هیچ علاقه‌ای برای به اشتراک گذاری رهبری جهان از خود نشان نداده و همچنین چین هم هیچ علاقه‌ای به دور شدن از آرمان‌های جهانی خود ندارد—با اینکه ممکن است ظاهرا آنها در یک مسیر برخورد با هم قرار داشته باشند.

بوکان تصریح کرد: ایالات متحده در ممانعت از رشد چین ناموفق بوده و احتمالا در جلوگیری از دستیابی دومین اقتصاد بزرگ جهان به اهداف‌ صد ساله خود ناتوان خواهد بود.

مدرس دانشگاه متروپولیتن تورنتو ادامه داد: چین در سراسر جهان از لحاظ سرمایه انسانی، سرمایه گذاری و تولید حضور دارد و افکار عمومی دنیا درباره چین در حال تغییر است.

وی در این تفسیر خود آورده است: ظهور نظام‌های دموکراتیک غیرلیبرال و ضعف در دموکراسی‌ها در حال ایجاد شرایطی است که در بستر آن برخی کشورها در حال چرخش به سوی چین و در عین حال برخی دیگر در حال دوری از آمریکا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا