اعضای جدید بریکس به دنبال فرصت های توسعه بیشتر و نظام جهانی عادلانه تر هستند

به عنوان یک مشارکت بین المللی که به دنبال ایجاد نظامی سودمند و متقابل است، گسترش بریکس گامی تأثیرگذار به سوی این جهان جدید است.

در پانزدهمین اجلاس سران بریکس که به تازگی پایان یافته بود، شش کشور آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رسماً برای پیوستن به بریکس دعوت شدند.

این دعوت با استقبال گرم رهبران و تحلیلگران شش کشور روبرو شد. بسیاری انتظار دارند که این مکانیسم فرصت های توسعه بیشتری را به ارمغان بیاورد.

همکاری برد-برد

بر اساس آمارهای اقتصادی بانک جهانی در سال ۲۰۲۲، مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای بریکس، به جای ۲۵.۷۷ درصد در آمار های گذشته، با رکوردی جدید رقم ۲۸.۹۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

این حجم از تجارت مشترک فرصت های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری عظیمی را برای اعضای آن به ارمغان می آورد.

جمال بیومی، رئیس اتحادیه سرمایه گذاران عرب مستقر در قاهره، گفت: «این گروه به مصر کمک خواهد کرد تا به اقدامات خود برای آزادسازی اقتصاد، گسترش بازارها و افزایش صادرات ادامه دهد.

او گفت که عضویت مصر در بریکس این امکان را به آنها می دهد که به جای استقراض پول با نرخ بهره بالا از سایر بانک های بین المللی، وام های کم بهره و مفید از بانک توسعه دریافت کند.

محمد معیت وزیر دارایی مصر گفت: «الحاق مصر به بریکس صادرات و فرصت های سرمایه گذاری و همچنین جریان سرمایه گذاری خارجی را افزایش می دهد.

ابراهیم هاشم، مشاور سابق رئیس دفتر اجرایی ابوظبی گفت که گروه بریکس فرصتی عالی برای تقویت و تنوع بخشیدن به مشارکت بین کشورهای جنوب جهان فراهم می کند.

عباس اصلانی، کارشناس سیاست خارجی ایران نیز گفت: برای ایران، پیوستن به بریکس می تواند به خنثی کردن طرح غرب برای انزوای ایران چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی کمک کند و افزود که این یک گام رو به جلو در تلاش این کشور برای پیوستن به سازمان ها و گروه های بین المللی و منطقه ای است.

نظام جهانی متوازن

ناصر عبدالعال، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کانال سوئز، گسترش بریکس را «گامی تأثیرگذار به سوی نظام جهانی با توزیع عادلانه‌تر منابع» می‌داند.

او گفت که بریکس یک مشارکت بین المللی است که به دنبال ایجاد نظامی سودمند و متقابل است که ویژگی های منحصر به فرد هر کشور عضو، به ویژه کشورهای در حال توسعه را مد نظر قرار می‌دهد.

سعید اوکاشا، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام مستقر در قاهره، گفت که آینده بریکس امیدوارکننده است و خاطرنشان کرد: «من معتقدم اگر بریکس مدلی مبتنی بر همکاری متقابل و برد-برد برای خدمت به همه ارائه دهد، تا حد زیادی منجر به موفقیت پروژه های دیگر بریکس می شود و جهان را تغییر خواهد داد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا