چین بازار جذاب‌تری برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند

شورای دولتی چین اخیرا «دیدگاه‌های بهبود هر چه بیشتر محیط سرمایه گذاری خارجی و افزایش جذابیت سرمایه گذاری خارجی» را منتشر ساخت و از تمام مناطق،‌ ادارات و واحدهای مرتبط خواست تا اقداماتی مناسب در جهت بهبود هر چه بیشتر محیط سرمایه گذاری خارجی و افزایش تلاش‌ها برای جذب سرمایه خارجی انجام دهند.

این شورا همچنین تمام مناطق را به اجرای تدابیر حمایتی بر اساس شرایط محلی خود به منظور افزایش هماهنگی سیاستی تشویق کرده است.

از ابتدای سال جاری میلادی، مدیران بسیاری از شرکت‌های بزرگ چندملیتی که از نفوذ جهانی برخوردارند مثل «اپل»، «فورد»، «جنرال موتورز»، «آسترازنکا»، «بی‌اچ‌پی بیلیتون» و «زیمنس» سفر به چین را در دستور کار خود قرار دادند. آنها بررسی جامع و عمیقی از محیط تجاری چین داشته و به دنبال همکاری سرمایه‌ گذاری با توجه به فرصت‌های جدید بودند. شرکت‌های چندملیتی عموما خوش‌بینی خود درباره چشم‌اندازهای توسعه چین را ابراز داشتند و بر این باور بودند که بازار چین دارای فرصت‌های توسعه عظیم است و به افزایش سرمایه‌گذاری خود در چین و تعمیق بازار چین ادامه خواهند داد.

چین دومین بازار بزرگ جهان و همچنین یک مرکز مصرف مهم، مرکز تولید و مرکز نوآوری در جهان به حساب می‌آید. نزدیکی همکاری میان شرکت‌های چندملیتی و بازار چین به شکل گسترده‌ای مشخص‌کننده سرعت و کیفیت توسعه آنهاست.

«جائو یونگ‌هوی» معاون رئیس «انجمن تحقیقات مدیریت کسب و کار چین»، این گونه تحلیل کرده که مزیت‌های هزینه تولید و مزیت‌های وسعت بازار از بزرگترین دغدغه‌های سرمایه گذاری خارجی است که به طور مستقیم میزان سودآوری و رقابت‌پذیری جهانی سرمایه گذاری خارجی را مشخص می‌کند.

«گزارش سرمایه گذاری جهانی ۲۰۲۳» که اخیرا توسط «کنفرانس سازمان ملل درباره تجارت و توسعه» منتشر شد نشان می‌دهد که به دلیل فاکتورهای چندگانه، سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی در سال جاری همچنان با فشار رو به پایین روبرو خواهد بود. کسب و کارهای صنعتی چین با تاثیر از فناوری‌های اطلاعات نسل جدید مانند ۵G، هوش مصنوعی و بیگ دیتا،‌ آهنگ گذار به سوی اتوماسیون، دیجیتالی شدن و هوشمند سازی را سرعت بخشیده‌اند. ظرفیت توسعه عظیم و فضای بازار تولیدات هوشمند کسب و کارهای با سرمایه خارجی را یکی پس از دیگری برای وارد شدن به چین جذب کرده است.

به وضوح می‌توان دید که شرکت‌های چندملیتی نه فقط به بازار فوق بزرگ چین خوش بین هستند بلکه مزایای زنجیره‌های صنعتی، انعطاف پذیری اقتصادی، فرصت‌های نوآوری و جدید ناشی از توسعه با کیفیت بالا همگی نیرومحرکه‌های مهمی برای سرمایه‌گذاری افزایش‌یافته به حساب می‌آیند.

شواهد اثبات کرده در حالی که میزان سرمایه‌گذاری خارجی چین به رشد خود ادامه داده، کیفیت سرمایه خارجی نیز رو به رشد بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاری در صنعت های‌تک چین ۷.۹ درصد افزایش یافته است.

«لو هونگ‌یان» محقق ارشد چین در حوزه همکاری اقتصادی و تجاری تاکید کرد از نقطه نظر ظرفیت سرمایه گذاری که ناشی از مزایای جامعی چون یک بازار فوق بزرگ،‌ یک سیستم زنجیره صنعتی و زنجیره تامین کامل، اجرای سیاست گشایش سطح بالا و تداوم بهبود محیط تجاری است، بازار چین جذابیت‌های بیشتری از خود نشان خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا