تقویت مصرف داخلی؛ تدابیر راهبردی چین در میانه چالش‌های اقتصادی

«کمیسیون ملی توسعه و اصلاح» که نهاد ارشد برنامه ریزی اقتصادی چین محسوب می‌شود در ۳۱ جولای (۹ مرداد) ۲۰ تدبیر اجرایی را به منظور توسعه و تقویت مصرف داخلی در میانه چالش‌های اقتصادی داخلی و خارجی رونمایی کرد. این تدابیر شامل کاهش محدودیت‌های خرید خودرو، مشوق‌هایی برای خانه‌اولی‌ها و افزایش اقدامات تشویقی در بخش مسکن است. تدابیر مذکور همچنین ترویج بهبود بخش مسکن و تحریک مصرف در بخش گردشگری فرهنگی طی تعطیلات را در بر می‌گیرد.

چین با تحریک حوزه‌های مصرف کلیدی در نظر دارد از نابسامانی‌های اقتصادی عبور کند و نیرو محرکه رشد را حفظ نماید.

تدابیر مذکور نشان دهنده اقدام سیاستی سریع برای تثبیت رشد است. تدابیر حمایتی برای بهبود انتظارات بازار، افزایش تقاضای داخلی و تقویت اقتصاد بخش خصوصی حیاتی است تا یک احیای اقتصادی پیوسته در نیمه دوم سال جاری تضمین شود.

یکی از ابعاد قابل توجه این ۲۰ تدبیر تقویت مصرف در دو بخش مهم مسکن و خودرو است. کمیسیون ملی توسعه و اصلاح در حوزه مسکن از کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند و کسانی که به دنبال بهبود استانداردهای زندگی خود هستند، حمایت کرده است. در خصوص چالش‌های مسکن که پیش روی ساکنان جدید مناطق شهری، جوانان و دیگر گروه‌های آسیب پذیر وجود دارد، چین در نظر دارد دشواری‌های این مسیر را کاهش داده و به تقویت این پایه و اساس مصرف داخلی بپردازد.

تدابیر صنعت مسکن که از سوی کمیسیون مذکور اعلام شده با دیگر تلاش‌های نهادهای چینی و نهادهای محلی به منظور احیای دوباره بازار املاک که نیرویی حیاتی در مصرف داخلی محسوب می‌شود، همزمان شده است.

نشست اجرایی شورای دولتی که هفته گذشته برگزار شد بر نیاز برای سیاست‎های مناسب و بهینه سازی شده بخش املاک، ترویج ثبات و سلامت توسعه این بازار تاکید کرده است.

هدف از طرح کلی این تدابیر کاهش سهم پرداختی خانه‌اولی‌ها، کاهش نرخ رهن و کاهش محدودیت‌های خرید برای افرادی است که مشتاق خرید خانه دوم برای خود هستند.

فروش خودرو دومین منبع بزرگ مصرف داخلی است. کمیسیون ملی توسعه و اصلاح برای حمایت این بخش به مناطق مختلف توصیه کرده تدابیر محدودیت‌زای جدید بر خرید خودرو اعمال نکنند و در عین حال خواستار بهینه سازی محدودیت‌های موجود شده است.

همچنین سیاست‌های حذف موانع برای فروش خودروهای دست دوم باید به دقت اجرا شوند. تلاش برای رونق بخشیدن به خودروهای انرژی جدید نیز در دستور کار قرار گرفته و بر عزم چین برای پیشبرد راه‌حل‌های دوستدار محیط زیست و پایدار به منظور تقویت صنعت خودرو تاکید شده است.

داده‌های دولتی نشان دهنده یک افزایش ۹.۸ درصدی در فروش خودرو طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و رسیدن به ۱۳.۲۴ میلیون دستگاه است. به طور قابل توجه، فروش خودروهای انرژی جدید یک افزایش ۴۴.۱ درصدی را تجربه کرده و به ۳۷.۴۷ میلیون دستگاه رسیده است.

به نظر می‌رسد سیاستگذاران چینی به نقش حیاتی ارتقاء مصرف به منظور حفظ احیای اقتصادی جاری متوسل شده‌اند. بر همین اساس سیاستگذاران به سختی در تلاش برای تقویت تقاضای داخلی و افزایش اعتماد به بازار هستند.

کارشناسان ثبات و بهبود تدریجی در اقتصاد چین را پیش بینی ‌می‌کنند که به کمک یک بسته جامع سیاست‌های محرک در مسیر حفظ احیای اقتصادی حاصل می‌شود.

هدف رویکرد فعالانه چین تقویت انعطاف پذیری اقتصادی و تضمین یک مسیر پایدار به سوی رشد با وجود نااطمینانی‌های شایع است. حل مساله احیا و توسعه نیاز داخلی در ترویج مصرف، همراهی با خواسته‌های مردم برای داشتن یک زندگی بهتر و ایجاد یک پایه و اساس مستحکم برای احیای اقتصادی نهفته است.

با گذر زمان، تدابیر کمیسیون ملی توسعه و اصلاح قطعا نیاز داخلی را توسعه می‌بخشد و مصرف را تقویت می‌کند. این امر همچنین قدرت خرید و درآمدهای دیگر را از طریق ترویج اشتغال افزایش خواهد داد به گونه‌ای که می‌توان این مزیت را برای تحریک خرید اقلام بزرگ و تقویت مصرف در دوران تعطیلات استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا