نقش هنرهای سمعی-بصری دیجیتال در رونق مصرف فرهنگ و گردشگری چین

«کنفرانس بین‌المللی سمعی-بصری پکن ۲۰۲۳» پس از چهار روز فعالیت از جمله نمایش تحولات و توسعه‌های فناورانه جدید با تمرکز بر هنر و فرهنگ، به کار خود پایان داد.

این رویداد شاهد حضور بیش از ۲۰۰ شرکت و موسسه از صنعت سمعی-بصری جهانی در پایتخت چین برای به اشتراک گذاری دستاوردهای توسعه‌ای جدید با کل زنجیره صنعت سمعی-بصری بود. شرکت‌کنندگان غرفه‌هایی در بخش‌های مختلف راه‌اندازی کرده بودند به گونه‌ای که کل محیط نمایشگاهی آن ۲۰ هزار متر مربع بود.

بازدیدکنندگان باحضور در میان غرفه‌ها قادر بودند از تجربه دست اول مربوط به تحولات جدید این صنعت بهره مند شوند. آنها با فناوری‌های دیجیتال می‌توانند دستنوشته‌های داخل ظروف برنزی را از طریق نمایشگر رایانه ببینند و برای دید بهتر زوم کنند؛ کاراکترهای چینی هم را می‌توان دید که روی نوارهای بامبو نوشته شده و به صورت انیمیشن‌های دیجیتال در حال پرواز هستند. در نقاط دیگر نمایشگاه بازدیدکنندگان از فناوری دیجیتال برای دیدن آثار هنری که هزاران مایل فاصله دارند، استفاده کردند.

طی سال‌های اخیر، با تسریع دیجیتالی شدن صنعت فرهنگ چین، فضاهای فرهنگی بیشتر و بیشتری از جمله موزه‌ها، گالری‌های هنری، سینماها و سالن‌های موسیقی به ارائه محتوای سمعی-بصری دیجیتال از طریق ادغام فرهنگ و فناوری دیجیتال پرداخته‌اند. این تحول به ارتقاء ادغام فرامرزی صنایع منجر شده و نیرو محرکه جدیدی را برای مصرف فرهنگی و گردشگری نوین فراهم کرده است.

«جین جون» استاد «آکادمی مرکزی هنرهای زیبا» می‌گوید توسعه علم و فناوری منجر به خلق بسیاری از اشکال هنری جدید از جمله تعامل هوش مصنوعی، تجربه غوطه ور شدن در نور و سایه و غیره شده است.

«جانگ لیه» استادیار «دانشگاه تسینگخوا» گفت فضای غوطه ور و خلاقیت دیجیتال در حال حاضر از موضوعات بسیار محبوب در این صنعت هستند. طی سال‌های اخیر با وجود شمار روز افزون طرفداران تولیدات «چاینا-شیک»، هنرهای سمعی-بصری نقش روزافزون مهمی در ترویج اقلام فرهنگی سنتی ایفاء کرده‌اند.

وی با اشاره به ترکیب و استفاده از فناوری‌های به‌روز سمعی-بصری دیجیتال گفت: موزه‌ها به بهشت نوآوری دیجیتال تبدیل شده‌اند به گونه‌ای که به درک مفاهیم پیچیده کمک می‌کنند و فهم مفاهیم پیچیده هنری و فرهنگی را برای مخاطبان ساده می‌سازند.

 

صنعت سمعی-بصری دیجیتال طی سال‌های اخیر به یک مؤلفه هم اقتصاد دیجیتال چین تبدیل شده است. ارزش افزوده صنعت فرهنگ پکن معادل بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن است و در عین حال چشم اندازهای توسعه صنعت سمعی-بصری نویدبخش هستند.

«کمیسیون ملی توسعه و اصلاح»، نهاد طراح ارشد اقتصادی چین، در اواخر ماه جولای مجموعه‌ای از تدابیر برای تقویت مصرف در میانه تلاش‌ها برای حفظ احیای اقتصادی و ارتقاء توسعه با کیفیت بالا، رونمایی کرد.

بر اساس ابلاغیه صادره از سوی «کمیسیون ملی توسعه و اصلاح»، چین متعهد به تحریک و رونق مصرف در طیف گسترده‌ای از اقلام و خدمات از جمله در بخش‌های فرهنگ و گردشگری است.

این ابلاغیه همچنین به نیاز برای تقویت در بخش مصرف فرهنگ و گردشگری، ایجاد فضاهای سرگرمی جدید غوطه ور و ساخت مجموعه‌های جدید مصرف فرهنگ و گردشگری تاکید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا