درخشش فرهنگ سنتی زیبای چین در بازی‌های جهانی دانشجویان چنگ‌دو

عناصر فرهنگی سنتی چینی به خوبی در طراحی مشعل، نشان و بندهای گردن‌آویز سی و یکمین دوره بازی‌های تابستانی دانشجویان جهان که امسال در شهر چنگ‌دو، مرکز استان سی‌چوان واقع در جنوب غربی چین برگزار می‌شود، منعکس شده است.

مراسم حمل مشعل یونیورسیاد چنگ‌دو تماشاگران را در سراسر پردیس دانشگاه چنگ‌دو جذب خود کرد و بسیاری مسحور طراحی زیبا و جذاب این مشعل شدند.

مشعل یونیورسیاد چنگ‌دو با ترکیبی یک طیف رنگی شامل چهار رنگ قرمز شاد، زرد آفتابی، آبی دریاچه‌ای و سبز یشمی، یک طراحی منحصر به فرد و زیبا دارد. روی تزئینات این مشعل نقش خورشید و پرندگان جاودانه از جنس طلا به تصویر کشیده شده است. این نقش یکی از گنجینه‌های باستانی مهم چین است که در سال ۲۰۰۱ از محوطه کاوش‌های باستان‌شناسی «جین شا» در استان سی چوان کشف شد که زمانی مرکز قلمروی پادشاهی «شو» بوده است.

هنر زری‌بافی این منطقه که قدمت آن به بیش از ۲ هزارسال پیش و دوران «شو» برمی‌گردد نیز زینت‌بخش گردن‌آویزهای ورزشکاران جوان حاضر در این رقابت‌ها خواهد بود. نشان‌های برندگان هر رشته به زیبایی با بندهای زربفت شو بر گردن ورزشکاران خواهد درخشید و به خوبی ظرافت‌ها این هنر و میراث فرهنگی ناملموس ملی چین را به نمایش خواهد گذاشت.

به گفته «لای فی»، پژوهشگر موزه استان سی‌چوان: «پارچه‌های زربفت «شو» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پارچه‌های زری‌بافی جهان، جایگاهی ویژه دارند.»

بندهای نشان‌های این دوره از بازی‌ها که به هنر زری‌بافی «شو» مزین هستند، با ابعاد ۲.۵ سانتی‌متر عرض و ۱۰۵ سانتی‌متر طول، مجموعه‌ای از الگوها مانند «خورشید و پرندگان جاودانه» را به نشانه نمادی از نور، امید و رؤیا به تصویر می‌کشند.

هنر زری‌بافی «شو» علاوه بر چنگ‌دو، نمادی از مبادلات فرهنگی بین چین و سرزمین‌های غرب این کشور نیز به شمار می‌رود.

پاندا نیز به عنوان یک نماد فرهنگی دیگر برای این دوره از بازی‌های دانشجویان جهان، در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته، چرا که یک پاندای دوست داشتنی به نام «رونگ‌ بائو» نقش نماد محبوب این دوره از بازی‌ها را بر عهده دارد.

در بازی‌های دانشجویان جهان امسال در چنگ‌دو، با الهام از شخصیت رونگ بائو مجموعه‌‌ای هیجان‌انگیز شامل بیش از هزار محصول رسمی در ۱۸ دسته‌بندی مختلف از جمله اسباب بازی، عروسک، لوازم التحریر و تمبر نیز به علاقه‌مندان معرفی شده است. علاوه بر این، بیش از ۴۰۰ فروشگاه این محصولات را در مناطق مختلف شهر، نقاط دیدنی محبوب و حتی ایستگاه‌های مترو به متقاضیان عرضه خواهند کرد.

در حال حاضر عروسک رونگ بائو تبدیل به یکی از پرمتقاضی‌ترین کالاها در میان علاقه‌مندان به این بازی‌ها در داخل و خارج چین شده است.

میراث فرهنگی غنی چنگ‌دو تضمین‌کننده یک تجربه جهانی فوق‌العاده از بازی‌های جهانی دانشجویان امسال خواهد بود و  این رقابت بین‌المللی را تبدیل به دریچه‌ای خواهد کرد تا جهان بهتر بتواند با چین آشنا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا