جان تازه در شبکه جاده‌‌ای هزار ساله چین با کمک حفاظت از میراث فرهنگی

در دل کوه های وسیع «چین لینگ» و «دا با» در مرکز چین، یک شاهکار مهندسی چشمگیر قرار دارد، به این صورت که تعداد زیادی تخته با استفاده از تیرهای چوبی محکم به صخره ها متصل شده اند و یک شبکه پیچیده و دیدنی جاده ای را تشکیل داده اند که با نبوغی بی نظیر راه بشر را در میان این بلندی های دست نیافتنی هموار می کنند.

این مسیر بیش از هزار کیلومتری شگفت انگیز با نام «شو دائو» یا جاده های قلمروی شو شناخته می شود. شو دائو با قدمت بیش از هزار سال از میان کوه های ناهمواره و رودهای خروشان می گذرد و در جنوب غربی چین، جایی که امروز استان سی چوان قرار دارد را به شمال دشت «گوان جونگ» متصل می کند که زمانی قلب چین باستان بوده است.

«جو فو چوان»، پژوهشگر فرهنگی شو دائو می گوید: «جاده های شو دائو چرخ اقتصاد شو دائو را به حرکت در می آوردند و علاوه بر شکوفا کردن سی چوان و مناطق اطراف آن، با متصل کردن مسیرهای جنوب و شمال راه ابریشم باستانی، نقشی قابل توجه در به وجود آمدن و بالندگی تمدن های گوناگون چین باستان و همین طور توسعه روند استحکام یک ملت چند فرهنگی متحد بازی می کردند.»

روند توسعه و تکامل شو دائو باعث شد تا این جاده ها از یک مسیر تجاری و نظامی به تدریج تبدیل به راهی برای انتقال فرهنگ، تنوع گونه های زیستی و گردشگری تبدیل شوند. بخش های مختلف این جاده ها با مجموعه ای از گنجینه های فرهنگی گوناگون مانند شهرهای تاریخی، معابد و سایر مکان های دیدنی تزئین شده اند.

بخش «سویی یون لانگ» شو دائو در شهرستان گوانگ یوان یک نمونه عالی از این گنجینه ها محسوب می شود. درختان سرو کهن در کنار این مسیر به طور میانگین هزار و ۵۰ سال سن دارند و تخمین زده می شود که پیرترین آنها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ ساله باشد.

از دوران دودمان پادشاهی «چین  (Qin)» (۲۲۱- ۲۰۷ق م)، ساکنان این منطقه با کاشت و پرورش درختان سرو، سنتی را بنا نهاده اند که تا امروز همچنان پابرجاست.

در حال حاضر، ۷ هزار و ۸۳ اصله درخت کهن شامل ۷ هزار و ۷۷۸ درخت سرو در این منطقه وجود دارد که مایه افتخار سویی یون لانگ هستند و گسترده ترین و پر تعدادترین درختان کهن کاشته شده توسط انسان در کنار جاده ای به این شکل و با این طول را تشکیل می دهند.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، تمام شهرستان هایی واقع در منطقه «جیانگ گِه» وظیفه دارند که با گزارش تعداد دقیق درختان سرو باستانی این منطقه از مدیریت جامع و قابل اتکاء برای حفاظت از این درختان اطمینان حاصل کنند.

در همین حال، شهرستان جیانگ گه نیز با یک سرشماری جامع از درختان سرو کهن این منطقه، یک آرشیو اطلاعات الکترونیک و یک سامانه اجرایی مدیریت شناسه را برای این درختان ایجاد کرده است. این شهرستان با پایبندی بر اصل «حفاظت متناسب برای هر درخت» تدابیر لازم را برای همه آنها در نظر گرفته است.

حفاظت از انواع میراث فرهنگی از جمله جاده های شو دائو امری است که رئیس جمهور «شی جین پینگ» نیز به آن توجه دارد. او همواره در سفرها و بازدیدهای گوناگون خود یک زمان ویژه را برای بررسی روند حفاظت از آثار و میراث فرهنگی اختصاص می دهد.

رئیس جمهور «شی» طی سفر اخیر خود به سی چوان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، به ترتیب از بخش سویی یون لانگ جاده های شو دائو و موزه «ده یانگ» بازدید کرد و با آخرین تلاش های انجام شده برای حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و زیست محیطی، پیشرفت های انجام شده در زمینه کاوش و پژوهش در محوطه های میراث فرهنگی و تاریخی و همین طور محافظت و مرمت این آثار فرهنگی آشنا شد.

در سال های اخیر به مدد دگرگونی های چشمگیر صورت گرفته در این منطقه، جاده های باستانی شو دائو به یک مقصد محبوب برای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ در چین تبدیل شده که علاوه بر یک سفر شگفت انگیز، تجربه گذر کردن از مسیری که زمانی خطرناک بوده و مشاهده مناطق دیدنی و مناظر بی نظیر  واقع در طول این مسیر و آشنایی با تاریخ غنی و دستاوردهای مردمان ساکن این منطقه در زمینه معماری را برای آنان به همراه دارد.

شهر چنگ دو، مرکز استان سی چوان، مقصد نخست سفر و سرآغاز شبکه جاده ای شو دائو به شمار می رود. از همان جا نیز «شو دائوی مدرن» راه را به سوی بیشتر شرکای تجاری امروز چین می گشاید.

از این شهر است که قطارهای چین و اروپا راهی غرب می شوند و ارتباط مستقیم میان چین و آسیای میانه و شماری گوناگون از کشورهای اروپایی را برقرار می کنند. در جنوب نیز، کریدور بین المللی جدید تجارت زمینی-دریایی تحت پشتیبانی منطقه اقتصادی چنگ دو- چونگ چینگ ارتباط چین را با ۱۱۹ کشور و منطقه و ۳۹۳ بندر در سراسر جهان برقرار می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا