توسعه با کیفیت بالای ابتکار «کمربند و جاده» ابزاری مناسب برای مقابله با آشفتگی‌ها

ارتقاء ارتباطات، باز بودن و جامعیت تنها راه جهان برای عبور از دوره‌ای پر از آشفتگی است. ابتکار «کمربند و جاده» می‌تواند نقشی مهم در این زمینه ایفا کند.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مسیر تداوم پیشبرد توسعه با کیفیت بالای ابتکار کمربند و جاده را مشخص کرده و مجموعه‌ای از وظایف کلیدی که باید انجام شوند را ارائه نموده است.

این امر نشان‌دهنده عزم و اعتماد چین به توسعه سیاست گشایش با استاندارد بالا و ارتقاء مشترک توسعه با کیفیت بالای ابتکار کمربند و جاده است. همچنین این امر تجسم‌کننده نقش چین به عنوان یک کشور بزرگ برای ارتقاء احیای اقتصادی جهان و ساختن جامعه‌ بشری با سرنوشت مشترک است.

برای ارتقاء ساخت با کیفیت ابتکار کمربند و جاده باید اجازه داد کشورها و مردمان بیشتری از آن نفع ببرند. به منظور دستیابی به این هدف،‌ اعتماد متقابل سیاسی قوی‌تر، سازوکارهای همکاری بیشتر و شبکه مواصلاتی بهتر در خشکی،‌ دریا، هوا و فضای سایبری مورد نیاز است.

در عین حال باید تلاش‌هایی برای افزایش تجارت با کشورهای همسایه، توسعه صادرات محصولات با کیفیت بالا، ترویج همکاری بین‌المللی با ظرفیت صنعتی و ارتقاء پیوندهای مالی و تبادلات فرهنگی صورت گیرد.

علاوه بر این همکاری در زمینه سلامت، توسعه سبز، صنعت دیجیتال و نوآوری باید مورد تشویق قرار گیرد چرا که چین به همکاری بین‌المللی در زمینه‌های مختلف ادامه خواهد داد، از کشورهای در حال توسعه در حوزه توسعه انرژی سبز و کم‌کربن حمایت می‌کند، ابتکار «تجارت الکترونیک جاده ابریشم» را به پیش می‌برد و حامی یک محیط باز،‌ منصفانه، برابر و غیرتبعیض‌آمیز برای پیشرفت علم و فناوری خواهد بود.

با توجه به اینکه چین وارد مرحله‌ای جدید از توسعه، فلسفه توسعه جدید را اجراء کرده و یک الگوی توسعه جدید را ایجاد کرده که نیروی قدرتمندتر، فضایی بیشتر و مسیری بهتر برای ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده فراهم خواهد کرد.

باید درک کرد که الگوی توسعه جدید که چین آن را ایجاد کرده به هیچ وجه یک چرخه داخلی بسته نیست بلکه یک چرخه دوگانه داخلی و بین‌المللی باز و با منافع متقابل است.

تحت این الگوی توسعه جدید، ظرفیت بازار چین به طور کامل تحریک خواهد شد تا تقاضای بیشتری برای کشورهای سراسر جهان ایجاد کند. چین بیش از پیش درهای خود را به سوی جهان خارج باز خواهد کرد تا فرصت‌های توسعه را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

چین به تعمیق همکاری بین‌المللی و دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد-برد با دیگر کشورها ادامه خواهد داد.

ابتکار کمربند و جاده به یک محصول عمومی بین‌المللی مشهور و یک سکوی همکاری تبدیل شده است. پروژه‌ها برای بهبود معیشت مردم می‌توانند ابزارهایی موثر به منظور افزایش حس رضایتمندی مردم در کشورهای مسیر کمربند و جاده باشد.

ادعای «دام بدهی» علیه ابتکار کمربند و جاده کاملا بی اساس است. بیش از سه چهارم بدهی کشورهای آفریقایی برای موسسات مالی چندملیتی و طلبکاران تجاری است. تاکنون هیچ کشور شریک ابتکار کمربند وجاده این به اصطلاح ادعای «دام بدهی» را به رسمیت نشناخته است.

بر اساس اعلام «بانک جهانی»، ابتکار کمربند و جاده تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند به خارج شدن ۷.۶ میلیون نفر از فقر مطلق و ۳۲ میلیون نفر از فقر متوسط کمک کند.

در حال حاضر جهانی‌سازی اقتصادی انعطاف‌پذیری جدیدی از خود نشان داده و درخواست‌ها برای حفاظت از چندجانبه‌گرایی و تقویت ارتباط و همکاری بیشتر شده است. تجربه مبارزه با پاندمی کرونا به مردم تمام کشورها نشان داد که آینده همه کشورها به شکل تنگاتنگی به هم گره خورده است. چندجانبه‌گرایی را باید به شکلی قاطعانه‌ حفظ کرد. ابتکار کمربند و جاده یک ابزار خوب و مناسب برای دستیابی به این هدف است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه اخیرا ایران رسما به «سازمان همکاری شانگهای» پیوسته، معتقدیم که این کشور مهمِ جاده ابریشم نقشی بزرگتر و مهمتر در روند ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده، ایفاء خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا