اقتصاد چین در مسیر رشد قوی و با کیفیت قرار دارد

نشانه های مثبتی که در داده های اقتصادی اخیر منتشر شده توسط دولت چین مشاهده شده است، نشان می دهد که چین حرکت ثابتی را در احیای اقتصادی حفظ کرده و در مسیر رشد قوی در نیمه دوم سال قرار دارد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی ۶.۳ درصد رشد کرد و رشد را در نیمه اول سال به ۵.۵ درصد رساند. هر دو رقم بالاتر از رشد ۳ درصدی ثبت شده در سال گذشته است که به وضوح روند احیای رو به بالا را نشان می دهد. چین هدف رشد حدود ۵ درصدی را برای سال ۲۰۲۳ تعیین کرده است. عملکرد اقتصادی نیمه اول، چین را در مسیری ثابت برای تحقق هدف سالانه قرار داد.

فو لینگ هوی، سخنگوی اداره ملی آمار چین، با توصیف رشد ۵.۵ درصدیبه عنوان “با ارزش بالا” گفت که رشد اقتصادی چین از بهبود اقتصاد جهانی حمایت کرده است، با توجه به این که چین سریع ترین رشد اقتصادی را در میان اقتصادهای بزرگ جهان در نیمه اول سال  داشته است. وی افزود: با توجه به این که اقتصاد جهانی در رکود به سر می برد، چنین عملکردی به راحتی به دست نمی آید.

دانشمندان و کارشناسانی که اقتصاد چین را مورد مطالعه قرار می دهند، تا حد زیادی به داده های نیمه سال ۲۰۲۳ نگاه کرده اند و توضیح می دهند که این داده ها باید از طریق یک لنز جامع با تجزیه و تحلیل سایر جنبه های مهم اقتصاد مانند کیفیت رشد، بهینه سازی ساختار اقتصادی، نوآوری، امنیت غذایی و انرژی و در آمد مردم صورت گیرد و از جمله، به جای تمرکز صرف بر نرخ رشد، نتیجه نهایی می بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

اوایل این ماه، بیست میلونمین خودروی انرژی جدید (NEV) چین از خط تولید در گوانگ جو، مرکز استان جنوبی گوانگ دونگ خارج شد. تولید و فروش NEV هر دو از ۳.۷ میلیون دستگاه درنیمه اول سال جاری فراتر رفت که هر کدام نشان دهنده نرخ رشد سالانه بیش از ۴۰ درصدی است.

صنعت پر رونق NEV مظهر پیشرفت چشمگیر چین در انتقال سبز است. داده های گمرک چین نشان می دهد که ارزش کل صادرات سه محصول سبز فناوری محور چین- باتری های خورشیدی، باتری های لیتیوم یونی و خودروهای الکتریکی ۶۱.۶ درصد نسبت به سال قبل در نیمه اول سال افزایش یافته است.

اقتصاد چین قبلا به شدت به صنعت ثانویه متکی بود، اما این ساختار با صنعت خدمات و صنعت ثانویه تغییر کرده است که اکنون اقتصاد را به پیش می برد. رشد بخش خدمات بیش از ۶۰ درصد به رشد کلی اقتصادی نیمه اول سال کمک کرد.

نشانه های فزاینده حاکی از بهبود قوی تر مصرف است.  زیرا درآمد قابل تصرف سرانه همچنان به رشد خود ادامه می دهد و تعطیلات تابستانی باعث می شود افراد بیشتری سفر کنند. نقاط دیدنی مختلف در سراسر کشور شروع به ارایه بلیت های ورودی رایگان یا با تخفیف برای برخی از گروه ها، مانند دانش آموزان برای جذب رفت و آمد کرده اند.

گیشه این کشور برای فیلم فصل تابستان نیز در حال شکوفا شدن است. درآمد گیشه از اول ژوئن تا شانزدهم ماه ژوییه رکورد جدید را در مقایسه با درآمدهای مشابه در سال های گذشته ثبت کرد.

در یکی دیگر از نشانه های نشاط اقتصادی، بخش حمل و نقل هوایی کشور اساسا به سطح قبل از کووید-۱۹  بازگشته است. در نیمه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۲۸۴ میلیون نفربار سفر هوایی انجام شد و ۱.۷۷ میلیارد نفربار سفر ریلی صورت گرفت. شبکه راه آهن سراسری به طور متوسط روزانه ۹۳۱۱ قطار را در مدت مشابه راه اندازی کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۱.۴ درصد افزایش داشته است.

علیرغم آب و هوای نامناسب، چین امسال برداشت غلات تابستانی خوبی داشته و تولید انرژی این کشور در نیمه اول سال جاری به رشد خود ادامه داد.

صندوق بین المللی پول در گزارشی در ماه مه اعلام کرد که چین به سهم عمده خود در توسعه اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوس آرام ادامه خواهد داد. همچنین پیش بینی رشد خود را برای چین به ۵.۲ درصد برای سال ۲۰۲۳ افزایش داد که نسبت به پیش بینی قبلی خود در اکتبر سال گذشته ۰.۸ درصد افزایش داشت.

همه این شاخص های مهم نشان می دهد که چین بدون شک در مسیر بهبودی ثابتی قرار دارد، حتی اگر چالش هایی از جمله تقاضای ضعیف جهانی و محیط خارجی پیچیده خطراتی را برای بهبود ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا