احداث راه آهن در جاده ابریشم جدید تمام کشورهای مسیر آن را منتفع می‌سازد

ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، افغانستان را در وضعیتی خطرناک و آشفتگی شرم‌آور ترک کرد. مدت کوتاهی نگذشته بود که با توقیف ذخایر ارزی اندک یکی از فقیرترین کشورهای جهان، شرایط افغانستان بدتر شد و جالب آنکه آمریکا با بی شرمی مدعی است با این کار که در حال پیشبرد حقوق بشر بوده است.

با این همه، اجازه دهید از این واقعیت تلخ عبور کنیم و نقشه آسیا را مرور کنیم چرا که در نظر داریم یک پروژه مرتبط و گسترده را بررسی کنیم که منافع بالقوه فراوانی برای افغانستان به ارمغان می‌آورد.

غربی‌ترین خدمات ریلی چین به شهر «کاشغر» در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ کشیده شده است. فاصله کاشغر تا شانگهای به صورت سرراست ۴۲۰۰ کیلومتر است. فاصله کاشغر تا دمشق پایتخت سوریه حدود ۳۵۸۰ کیلومتر است. همانطور که به نظر می‌رسد و جالب است، کاشغر به شکل قابل توجهی به دریای مدیترانه نزدیکتر است تا به دریای شرقی چین.

پس از این، فاصله مستقیم کاشغر تا مشهد دومین شهر بزرگ ایران که تقریبا هم‌مرز با افغانستان در شرق ایران است، کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر است (نه خیلی بیشتر از فاصله کاشغر تا ارومچی مرکز شین جیانگ). سیستم ریلی گسترده در ایران به مانند چین از خطوط استاندارد استفاده می‌کند. علاوه بر این، غرب ایران با ترکیه هم‌مرز است که آن هم دارای سیستم ریلی استانداردی است که به سیستم ریلی اروپا متصل و از پاریس تا استانبول کشیده شده است. یک احتمال فریبنده و جذاب وجود دارد مبنی بر اینکه چین شاید روزی پکن به پاریس متصل شود آن هم با سیستم ریلی استانداردی که از افغانستان، ایران و ترکیه عبور می‌کند.

در حال حاضر، تمام مسیرهای ریلی چین-اتحادیه اروپا بیشتر شمالی هستند و در مسیر پیش رو با دستکم دو تغییر اندازه ریل مواجه می‌شوند چرا که به سیستم ریلی روسیه بر می‌خورند که روسیه و کل آسیای مرکزی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

در حال حاضر برنامه ریزی قابل توجهی در قالب پروژه «کریدور ریلی پنج کشور» انجام شده که مسیری از چین به ایران با یک مسیر ریلی استاندارد را در بر می‌گیرد. طبق این طرح (که پیشرفت اندکی داشته) مسیر ریلی از شهر «خواف» (نزدیک مشهد) به افغانستان و سپس از تاجیکستان و قرقیزستان به چین می‌رسد. حدود نیمی از این خط آهن جدید از شمال افغانستان عبور می‌کند.

با این همه زمانی که این طرح تکمیل شود، مسیر استاندارد ریلی جدید جنوبی که از چین به اتحادیه اروپا می‌رسد نه فقط درآمد ترانزیتی برای افغانستان خواهد داشت بلکه شکل قابل توجهی وضعیت بن بست این کشور را با دسترسی ریلی به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و خلیج عمان، تسهیل می‌کند. در مرحله بعدی، یک مسیر جنوبی در افغانستان می‌تواند کابل و دیگر مراکز منابع طبیعی مهم را به این خط جدید متصل کند.

از همه مهمتر، سابقه ماهرانه چین در تکمیل پروژه‌های زیرساختی بسیار دشوار و بزرگ بی نظیر است. چین طی چند دهه گذشته، خود را به مهم‌ترین سازنده جاده، راه آهن و پل تبدیل کرده است.

چین در حال حاضر همچنین تولید کننده برتر جهانی تجهیزات ۵G، خودرو، حمل و نقل تجاری و وسایل نقلیه ریلی به حساب می‌آید.

دو فرمان معاصر و اساسی برای دستیابی به حکمرانی بهتر وجود دارد که قطعا باید مد نظر قرار داد: نه گفتن به جنگ و بله گفتن به ریشه‌کنی فقر مطلق.

چین در هر دو فرمان فوق عملکرد خوبی دارد اما آمریکا نه. و نتایج این روند در هر کدام از این فرامین بسیار واضح و روشن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا