انگیزهای که «ابتکار کمربند و جاده» به اقتصاد جهانی تزریق میکند
تحلیلگران با ابراز اطمینان درباره توسعه قدرتمند «ابتکار کمربند و جاده» در آینده، تاکید کردند این ابتکار از طریق ترویج همپوشانی زیرساختها، کمکهای شایانی به احیای اقتصادی جهان کرده است.
این تحلیلگران که اعضای «شورای مشورتی همکاری بینالمللی مجمع کمربند و جاده» نیز هستند، نظر خود را این هفته پس از شرکت در یک نشست رایزنی در پکن به منظور تبادل نظر در خصوص ساخت ابتکار کمربند و جاده بیان کردند.
چین همچنین در نظر دارد امسال همزمان با دهمین سالگرد ابتکار کمربند وجاده، میزبان سومین «مجمع همکاری بینالمللی کمربند و جاده» باشد.
«داگلاس فلینت» رئیس سابق بانک «HSBC» گفت برگزاری این سالگرد فرصتی خوب برای بررسی توسعه این ابتکار چینی و بازبینی مزایایی است که جهان طی دهه گذشته از این ابتکار به دست آورده است.
وی تاکید کرد ابتکار کمربند و جاده اگر بزرگترین نباشد اما یکی از بزرگترین تسهیلگرهای دستیابی به «اهداف توسعه پایدار سازمان ملل» است و تاثیر بسیار بسیار مثبتی بر توسعه منطقهای و جهان دارد.
فلینت افزود این «بسیار کوتهفکرانه» است که صرفا روی موضوعاتی مثل میزان هزینه پروژههای زیرساختی کمربند و جاده، تامینکنندگان مالی آنها و مدت زمان لازم برای تکمیل شدن این پروژها تمرکز کنیم.
بر اساس آمار رسمی، بیش از سه هزار پروژه همکاری تحت ابتکار کمربند و جاده اجرایی شده که باعث ایجاد ۴۲۰ هزار شغل و رهایی حدود ۴۰ میلیون نفر از فقر شده است.
جدیدترین نمونه این پروژهها، «راه آهن چین-لائوس» است که عملیات قطارهای مسافربری بینالمللی آن در ماه آوریل امسال آغاز شد و «راه آهن فوق سریع جاکارتا-باندونگ» که بر اساس اعلام رسانههای اندونزیایی پیش بینی میشود راه اندازی آن در آگوست شروع شود.
موفقیت چشمگیر
«کیشور محبوبانی» رئیس سابق «دانشکده سیاستگذاری عمومی لی کوان یو» در «دانشگاه ملی سنگاپور»، گفت ابتکار کمربند و جاده با ایجاد پروژههای زیرساخت در کشورهای مختلف با فرهنگها و نظامهای حکمرانی متفاوت، «یک موفقیت چشمگیر» بوده است.
وی تاکید کرد چین در به اشتراک گذاری سرمایه، استعداد و فناوری خود برای کمک به دیگر کشورهای در حال توسعه به منظور ساخت این پروژهها که بسیاری از آنها رفاه مردم را بهبود بخشیدهاند، سخاوتمند بوده است.
محبوبانی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت یکی از بهترین راهها برای تقویت رشد اقتصادی است، افزود این حقیقت که بیش از ۱۵۰ کشور اسناد همکاری کمربند و جاده را به امضاء رساندهاند نشان میدهد یک تقاضای عظیم برای سرمایه گذاری بیشتر وجود دارد.
این شخصیت آکادمیک با اشاره به اتهامات رسانههای غربی مبنی بر اینکه پروژههای کمربند و جاده «دام بدهی» ایجاد میکنند، گفت این اتهامات «غیرمنصفانه» هستند و نشاندهنده «استکبار» و «تعصب» غرب علیه ابتکار کمربند و جاده است.
کیشور محبوبانی تصریح کرد برخی اندیشکدهها و پژوهشگران تحلیلهای خود را منتشر کردهاند که نشان میدهد این اتهامات صحیح نیستند.
وی افزود این اتهامات غربیها برای کشورهای در حال توسعه که شمار زیادی از آنها در ابتکار کمربند و جاده شرکت کردهاند، بسیار توهینآمیز است. این کشورها به خوبی میدانند چه کاری انجام میدهند. آنها میدانند چه چیزی برایشان خوب است. و من فکر میکنم باید به آنها اجازه خودشان تصمیم بگیرند.