
تعطیلات ملی چین؛ جلوهای از پویایی اقتصاد و نوآوری مصرف
همزمان با گرامیداشت روز ملی چین و عید نیمه پاییز، شکوفایی فعالیتهای فرهنگی، ترافیک سنگین در شبکههای حمل و نقل و ظهور اشکال گوناگون مصرف خلاقانه در سراسر چین، همگی نمادی زنده از انعطافپذیری اقتصادی و پتانسیل بالای رشد این کشور بزرگ هستند.
این تعطیلات هشتروزه که از تاریخ ۱ اکتبر (۹ مهر) آغاز شده است، شاهد موج گسترده سفر و مصرف در سراسر چین بوده است. از مراسم برافراشتن پرچم در میدان تیانآنمن پکن گرفته تا نمایشهای پهپادی بر فراز کوه امی، شور میهندوستی مردم با تحرک اقتصادی در هم آمیخته است.
در ساعت ۴ بامداد روز ۱ اکتبر، در حالی که هنوز هوا تاریک بود، میدان تیانآنمن مملو از جمعیت شده بود. در این روز ملی، ۱۲۱ هزار نفر با اشتیاق به سوی میله پرچم خیره شده بودند و منتظر لحظهای بودند که پرچم ملی چین همزمان با طلوع خورشید برافراشته شود.
تائو بوفان، ۲۷ ساله، گفت: «من همیشه منتظر این لحظه بودهام، زمانی که بتوانم از صمیم قلب احساس عشق به کشورم را بیان کنم.»
رویدادهای فرهنگی به محرک اصلی گردشگری منطقهای تبدیل شدهاند. در شهر تانگشان، واقع در استان هبئی در شمال چین، مجموعهای از کنسرتهای روز ملی برگزار شده که جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است و این اجراها برای عموم مردم رایگان است.
ون چائو، رئیس یک شرکت فرهنگی محلی، اظهار کرد هدف از این رویدادها «برگزاری جشنهای فرهنگی باکیفیت برای ساکنان و گردشگران در طول تعطیلات» است. برآورد میشود بیش از ۱۲ هزار رویداد فرهنگی در سراسر کشور طی این تعطیلات برگزار شود.
سیستمهای حملونقل نقشی کلیدی در تسهیل جابهجاییها داشتهاند.
طی نیمه نخست تعطیلات، تعداد سفرهای مسافری بینمنطقهای به حدود ۱.۲۵ میلیارد رسیده است. بزرگراهها، راهآهن، آبراهها و خطوط هوایی همگی افزایش سالانه قابلتوجهی را تجربه کردهاند که بیانگر پویایی چینِ بههمپیوسته است.
مناطق دیدنی در شهرهای کوچکتر نیز محبوبیت بیشتری یافتهاند. دادههای منتشرشده از سوی آژانس مسافرتی آنلاین Qunar.com نشان میدهد مقاصدی مانند جیوجایگو و پینگتان به نقاط پرطرفدار گردشگری پاییزی تبدیل شدهاند. یکی از گردشگران با نام خانوادگی جان از شهر نانجینگ در شرق چین، که برای تماشای مسابقه بسکتبال به استان همسایه جهجیانگ سفر کرده بود، به خبرگزاری شینهوا گفت: گردهمایی با اقوام و دوستان برای تماشای بازیها و لذت بردن از خوراکیها، حالوهوای خاصی به تعطیلات داده است.
اشکال نوین مصرف نیز به رونق بازار افزودهاند. در تاریخ ۱ اکتبر، پایگاه «اتوبوس کمارتفاع» در دریاچه چینگشان واقع در شهر هانگجو بهطور رسمی آغاز به کار کرد. این پایگاه دو سرویس اصلی شامل «گشتوگذار هوایی» و «سفرهای بینشهری» را راهاندازی کرده است که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد سوار هلیکوپتر شوند و با پرواز تا ارتفاع ۵۰۰ متری، مناظر پاییزی را از بالا تماشا کنند.
یکی از بازدیدکنندگان از استان گوانگ دونگ در جنوب چین گفت: «این تجربه بسیار خاصی است که بتوانید با هلیکوپتر از چشماندازهای هوایی مناظر لذت ببرید.»
اقدامات دولت نیز به افزایش هزینهها کمک کرده است. قبل از تعطیلات، دولت مرکزی ۶۹ میلیارد یوان (۹.۷ میلیارد دلار) اوراق قرضه خاصی را برای طرح جایگزینی کالاهای مصرفی اختصاص داد که این مبلغ، کل کمکهای سالانه را به ۳۰۰ میلیارد یوان رساند.
از ژانویه تا آگوست، برنامههای یارانهای تعویض کالا، ۳۳۰ میلیون درخواست دریافت کرده و منجر به فروشی بیش از ۲ تریلیون یوان شده است.
دولتهای محلی نیز ابتکارات خلاقانهای را اجرا کردهاند. استان آنهویی در شرق چین برنامهای مبتنی بر اعتبار سفر راهاندازی کرده است که به گردشگران امکان میدهد بدون پرداخت پیشپرداخت، بلیت و اقامتگاه خود را رزرو کنند. در همین حال، کلانشهر تیانجین در شمال چین فعالیتهای مالی ویژهای را برای تشویق هزینهکرد بیشتر در تعطیلات ترویج کرده است.
سخنگوی وزارت بازرگانی تأکید کرد که تلاشها برای افزایش عرضه، نوآوری در الگوهای مصرف و تقویت همافزایی میان بخشهای مختلف، به آزادسازی هرچه بیشتر پتانسیل متنوع مصرف در کشور کمک خواهد کرد


