تلاش مذبوحانه آمریکا برای سوءاستفاده از دروغ‌های حقوق بشری در جهت بی‌اعتبار کردن چین

مدت‌هاست که دروغ پراکنی درباره وضعیت حقوق بشر در منطقه خودمختار اویغور «شین‌ جیانگ» تاکتیکی است که توسط ایالات متحده برای خدشه دار کردن وجهه چین و مداخله در امور داخلی این کشور با هدف بی ثبات کردن آن به کار گرفته می‌شود.

این تلاش طی چند سال اخیر با ادعاهای آمریکا و متحدانش شدت یافته و چین را به ارتکاب آنچه به ادعای آنها جنایت علیه بشریت است، با استناد به داستان‌های ساختگی در خصوص «بازداشت خودسرانه و تبعیض آمیز» اویغورها، متهم کرده‌اند. ذره‌ای حقیقت در این اتهامات وجود ندارد و به شکلی فزاینده در عرصه بین المللی رد شد، زیرا بسیاری از کشورها مخالفت قاطع خود را با سیاسی کردن و استفاده ابزاری از حقوق بشر توسط ایالات متحده ابراز می‌کنند.

اینکه بیش از ۱۰۰ کشور روز سه‌ شنبه حمایت خود را از چین اعلام کردند و انتقادات آمریکا و گروه کوچکی از دیگر کشورها از سوابق حقوق بشر این کشور را در جریان پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو رد کردند، نشان دهنده میزان شکست کارزار سیاه نماییِ چین به سرکردگی آمریکاست.

کوبا طی بیانیه‌ای از طرف حدود ۸۰ کشور فرامنطقه‌ای در نشست مذکور تاکید کرد که «احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دارای حاکمیت نشان دهنده هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل است.» این بیانیه خاطرنشان کرد: «ما با سیاسی سازی حقوق بشر و استانداردهای دوگانه مخالفیم. دیگر کشورهایی که حمایت خود را از چین اعلام کردند عبارتند از اوگاندا، نماینده جنبش غیرمتعهدها؛ ونزوئلا از جانب «گروه دوستان دفاع از منشور» سازمان ملل؛ و گامبیا به نمایندگی از «گروه آفریقایی».

این پشتیبانی که چین دریافت کرده عمدتا بخاطر پیشرفتی است که در حفاظت از حقوق بشر داشته است. به عنوان مثال شین جیانگ این روزها از ثبات اجتماعی، رشد اقتصادی، همبستگی میان تمام گروه‌های قومی و هماهنگی بین عقاید مذهبی مختلف بهره می‌برد. حقوق و منافع مشروع تمام گروه‌های قومی در شین جیانگ کاملا تحت حفاظت قرار دارد و آنچه چین در پیشبرد حقوق بشر به دست آورده برای همه افراد غیرمتعصب عیان و آشکار است.

با این همه، برخی مخالفان چین در واشنگتن چشمشان را بر روی این واقعیات بسته و مستمرا حکمرانی چین در شین جیانگ و دیگر نواحی محل اقامت گروه‌های اقلیت قومی را به بهانه حقوق بشر مورد حمله و سیاه نمایی قرار داده‌اند.

طبق گزارش‌ها، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال افزایش فشار بر دولت «جو بایدن» برای تقویت موضع خود در قبال آنچه که آنها ادعا می‌کنند «سرکوب چین» علیه اویغورهاست، هستند.

«ریچی تورس» نماینده مجلس نمایندگان از ایالت «نیویورک» نامه‌ای انتقادی به «آوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا نوشت و دولت بایدن را به خاطر عدم گزارش دهی رباره رفتار چین با اویغورها، مورد هجمه قرار داد.

روز چهارشنبه هم مجلس نمایندگان یک طرح به رهبری جمهوریخواهان را تصویب کرد که سعی دارد دولت بایدن را مجبور کند که تماس با مقامات چینی درگیر در «سرکوب» قوم اویغور را ممنوع کند.

دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱ «قانون جلوگیری از کار اجباری اویغور» را به تصویب رساند و به بهانه واهی نقض حقوق بشر از جانب چین را تحریم کرد.

اما اگر ایالات متحده تا این حد نگران حقوق بشر مسلمانان است، چرا مستمرا به تحریک یا پشتیبانی جنگ در خاورمیانه اقدام می‌کند، اقدامی که به کشته شدن قربانیان مسلمنان بیگناه منجر شده است؟ چرا آمریکا چشم بر بی عدالتی‌های تاریخی علیه مردم عرب می‌بندد و از فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل حمایت نمی‌کند؟ اینها سوالاتی است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین روز چهارشنبه در نیویورک مطرح ساخت و در واقع نیت واقعی واشنگتن از کوبیدن بر طبل حقوق بشر را آشکار می‌کند.

حمایت دیگر کشورها از چین که در این خصوص انجام داده‌اند نشان دهنده این است که آمریکا در حال آب در هاون کوبیدن است. واشنگتن باید سیاسی سازی آرمانی که خواستار احترام متقابل، کمک متقابل و همکاری کشورها، متوقف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا