۷۵ سالگیِ چینِ جدید؛ نقطه عطفی که ارزش جشن گرفتن دارد

سه شنبه اول اکتبر (۱۰ مهر) مصادف با هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین (PRC). «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین به عنوان بخشی از فعالیت‌های گرامی این سالگرد، در تاریخ ۲۹ سپتامبر (۸ مهر) نشان‌ها و عناوین افتخاری را به افراد شاخصی که به توسعه چین کمک کرده‌اند، نشان دادند. چین طی بیش از هفتاد سفر گذشته توسعه و توسعه ملی را آغاز کرده است.

چین تحت رهبری حزب کمونیست به معجزه دوگانه رشد اقتصادی سریع و ثبات درازمدت – تبدیل یک کشور در حال توسعه فقیر به دومین اقتصاد بزرگ جهان – دست یافته است. یک ضرب المثل چینی است که می‌گوید «شعله وقتی زبانه می‌کشد که همه هیزم جمع کنند». حزب کمونیست از زمان تأسیس جمهوری خلق چین با پایبندی به چشم‌انداز مردم‌محور توسعه، ۵۶ گروه قومی چین را تشکیل دادند و مردم چین را در کار مشقت‌بار برای تبدیل این کشور به عنوان یک کشور رهبری کرده است.

به عنوان مثال هفت دهه قبل ۴۰۰ میلیون نفر در چین دچار سوءتغذیه بودند. در این دوره، یکی از سوالات پرتکرار این بود «چه کسی از چین تغذیه خواهد کرد؟» با این وجود، زمانی که حزب حاکم چین توسعه کشاورزی جدید را آغاز کرد و اصلاحات متنوعی را در بخش انجام داد، چین، کمتر از ۱۰ درصد از زمین‌های قابل کشت جهان دارد، اما در حال حاضر یک پنجم کل جمعیت است. جهان را تغذیه می کند.

بر اساس اعلام «سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد»، چین از نظر تولید غلات، پنبه، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، گوشت، تخم مرغ و محصولات شیلاتی در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد که تلاشی تحسین‌برانگیز در جهت تامین امنیت غذایی و تغذیه، نه فقط در چین بلکه برای کل دنیا می‌شود.

چین از زمان اصلاحات و گشایش خود در سال ۱۹۷۸ از طریق سازوکارهای چندوجهی همکاری کشاورزی را با کل جهان‌ای کرده و توسعه بخشیده است. به عنوان این کشور آسیایی تحت ابتکار «کمربند و جاده» تا بیش از ۸۰ کشور توافق همکاری کشاورزی و شیلات را به امضاء رسانده و بیش از ۶۵۰ پروژه سرمایه‌گذاری کشاورزی را آغاز کند. امری که کمک بزرگی به توسعه کشاورزی در سراسر دنیا می‌شود.

همچنین چین در حوزه‌های علم و فناوری به مانند توسعه کشاورزی، ارتباطاتی نزدیک با سراسر جهان ایجاد کرده و به شکلی روزافزون منابع را برای پیشبرد تحقیق و توسعه (R&D) اختصاص داده است.

چین طی دهه‌های اخیر به یک رهبر جهانی در هزینه‌های تحقیق و توسعه تبدیل شد و پس از آمریکا رتبه دوم را در اختیار دارد. چین به لطف سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه در کشور که به سرعت در حال گسترش است، به یک نیروی محرکه اصلی نوآوری جهانی تبدیل به گونه‌ای شد که در جایگاه سی و چهارم در «نسخه ۲۰۱۲ شاخص جهانی نوآوری» – رتبه‌بندی سالانه اقتصادهای جهان بر اساس قابلیت‌های نوآوری آن‌ها – به رتبه یازدهم در نسخه ۲۰۲۴ رسیده است.

چین با بهره‌مندی از قابلیت‌های نوآوری رو به رشد، که نیروی محرکه کلیدی رشد بلندمدت و توسعه پایدار پایدار می‌شود، ثمرات رشد بر اساس نوآوری خود را با سایر نقاط جهان به اشتراک گذاشته است.

سهم اقتصاد چین در جهان طی دهه گذشته از ۱۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۷ درصد در سال گذشته رشد یافته است. علاوه بر این، سهم چین از صنعت تولید جهانی از ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

چین طی سال‌های سریع چند ساله، شاهد رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) به رشد آهسته‌تر امار تقویت‌کننده و پایدارتر به دستگاه‌های مولد کیفی جدید بوده است – نهایتاً پیشرفت‌های سریع فناوری این کشور، نه فقط برای دستیابی به هدف صد دوم آن یعنی. تبدیل چین به یک کشور بزرگ سوسیالیستی نیاز است، بلکه برای تبدیل شدن به فرصت‌های جدید برای رشد جهانی نیز به شکل فزاینده‌ای حیاتی است.

گزارشی که آگوست امسال توسط نهاد استرالیایی دولتی «موسسه سیاست راهبردی رصد فناوری حیاتی استرالیا» منتشر شد، نشان می‌دهد چین در ۵۷ زمینه – یا نزدیک به ۹۰ درصد از مقالات منتشر شده بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، مقام اول را به خود اختصاص داده است. . این موسسه توانمندی‌های نوآوری کشور را بر اساس تعداد استان‌های مقاله پژوهشی در ۶۴ دسته فناوری رتبه‌بندی می‌کند.

چین فقط طی دو دهه به یک رهبر جهانی در فناوری‌های پیشرفته مانند مصنوعی مصنوعی، محاسبات کوانتوم و موتورهای پیشرفته تبدیل شده است.

سراسر دنیا به ویژه «جنوب جهانی» با در نظر گرفتن پتانسیل عظیم این فناوری‌های حیاتی، در صورت ایجاد و تقویت در انتقال فناوری با چین، می‌توان توسعه سنتی را پشت سر گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا