نظرسنجی سی جی تی ان | ستایش کاربران سراسر جهان از جنبه‌های مختلف مدرنیزاسیون به سبک چینی

به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، «سی جی تی ان» با همکاری با «دانشگاه ِرن‌مین» چین و از طریق موسسه ارتباطات بین‌المللی عصر جدید (NEIIC)، نظرسنجی جهانی «مطلوب بودن چین» را برای دومین سال متوالی منتشر کرد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که استقبال کاربران از چین با تمجید از اقتصاد، فناوری، فرهنگ و نفوذ بین‌المللی آن همچنان در حال افزایش است. به‌ویژه پاسخ‌دهندگان از کشورهای «جنوب جهانی» و پاسخ‌دهندگان جوان زیر ۳۴ سال شدیدا از مفاهیم و دستاوردهای مدرنیزاسیون به سبک چین ستایش می‌کنند.

افزایش میزان محبوبیت تصویر چین: اعتماد به توسعه با کیفیت بالا افزایش می‌یابد

در نظرسنجی در خصوص تصویر ملی چین، میزان محبوبیت و شناخت پاسخ‌دهندگان به طور پیوسته افزایش یافته است. شایان ذکر است، ۹۲ درصد از کاربران چین را به عنوان یک کشور مهم می‌شناسند، که نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد افزایش یافته است. ۸۹ درصد چین را کشوری موفق می‌دانند که ۴.۸ درصد افزایش یافته و ۷۷.۸ درصد چین را کشوری قابل احترام می‌دانند که ۱.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در کنار افزایش مجبوبیت، تمایل پاسخ‌دهندگان جهانی به بازدید از چین نیز افزایش یافته است؛ نسبت پاسخ دهندگانی که «چین کشوری جذاب» می‌دانند طی دو سال گذاشته ۱۴.۸ درصد افزایش یافته و به  ۷۲.۷درصد رسیده است. به علاوه، ۷۹.۵ درصد از کاربران نیز تمایل به سفر، بازدید یا مطالعه در چین را ابراز کرده‌اند. نسبت کاربرانی که این دیدگاه را به اشتراک می‌گذارند به ۸۹.۷ درصد در بین افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۸۸.۴ درصد در بین افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله می‌رسد.

چرخش «جنوب جهانی» به سمت: حمایت گسترده از قدرت چین

به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین کشور در حال توسعه، مدرنیزاسیون چین یک مرجع تازه برای دستیابی به مدرنیزاسیون برای کشورهای سراسر جهان، به ویژه کشورهای «جنوب جهانی» فراهم آورده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان از سراسر جهان از مفاهیم و دستاوردهای چین در دوره حاضر بسیار قدردانی می‌کنند و به طور کامل به سهم‌ها و تأثیر قابل توجه چین در مشارکت عمیق در فرآیندهای حکمرانی جهانی اذعان می‌کنند.

از نظر عملکرد اقتصادی، ۹۲.۳ درصد از پاسخ دهندگان قدرت اقتصادی قوی چین را ستودند که مشابه داده‌های سال گذشته است. در میان آنها، شناخت از سوی پاسخ‌دهندگان در کشورهای خاورمیانه به ۹۸.۴ درصد رسیده است، در حالی که از سوی پاسخ‌دهندگان در آفریقا و آمریکای جنوبی به ترتیب ۹۷.۷ درصد و ۹۵.۵ درصد بودند.

علاوه بر این، ۸۱.۳ درصد از کاربران به چشم انداز مثبت بلندمدت اقتصاد چین ابراز اطمینان کردند که نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد افزایش یافته است. پنج گروه برتر که این اعتماد را نشان می دهند، شامل پاسخ‌دهندگان از کشورهای آفریقایی(۹۴.۷ درصد)، کشورهای خاورمیانه(۹۲.۸ درصد)، کشورهای آمریکای جنوبی (۹۰.۸ درصد)، کشورهای آسیای جنوب شرقی (۸۸ درصد)، و کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی (۸۵.۹ درصد) هستند.

علاوه بر این، ۸۹.۲ درصد از پاسخ دهندگان سهم برجسته چین در اقتصاد جهانی را به رسمیت شناختند که نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد افزایش یافته است. در این میان نرخ شناسایی ۹۶.۳ درصد برای پاسخ‌دهندگان از کشورهای آفریقایی، ۹۵.۲ درصد برای پاسخ‌دهندگان از کشورهای خاورمیانه و ۹۳.۹ درصد برای پاسخ‌دهندگان از کشورهای آمریکای جنوبی بوده است.

از نظر عملکرد فناوری، قدرت فناوری چین توسط کاربران جهانی نیز به رسمیت شناخته شده است. قابل توجه است که ۹۲.۳ درصد از پاسخ دهندگان قابلیت های تکنولوژیکی چین را چشمگیر می‌دانند، با بالاترین نرخ شناسایی از پاسخ‌دهندگان آفریقایی (۹۸.۷ درصد)، پاسخ دهندگان آمریکای جنوبی (۹۷.۳ درصد)، پاسخ دهندگان خاورمیانه (۹۶.۹ درصد)، پاسخ دهندگان آسیای جنوبی و آسیای مرکزی (۹۶.۸ درصد) و پاسخ دهندگان آسیای جنوب شرقی (۹۳.۹ درصد).

علاوه بر این، ۸۷ درصد از پاسخ دهندگان سهم قابل توجه چین در توسعه جهانی در فناوری را مثبت ارزیابی کردند که شاهد افزایش ۲.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است.

اعتماد جوانان جهان به چین:  افزای اعتماد به نفوذ چین

در این نظرسنجی، اکثر پاسخ دهندگان جهانی دیدگاه مطلوبی نسبت به تصویر ملی چین دارند و ۷۰ درصد آنها «بسیار خوب» را انتخاب کرده‌اند. شایان ذکر است که بیشترین نسبت دیدگاه‌های مطلوب نسبت به چین در میان پاسخ دهندگان جوان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۲۵ تا ۳۴ ساله هستند که به ترتیب به ۸۳.۶۵ درصد و ۸۱.۴ درصد رسید که به طور قابل توجهی بیشتر از سایر گروه‌های سنی بود.

در سال‌های اخیر، جوانان بیشتر و بیشتر از سراسر جهان به چین آمده‌اند تا تجربه‌ای دست اول از وضعیت واقعی اقتصادی و اجتماعی در این کشور داشته باشند. این نظرسنجی نشان داد که پاسخ دهندگان جوان زیر ۳۴ ساله سیستم سیاسی و ظرفیت حکومتداری دولتی چین را به رسمیت می‌شناسند، به طوری که ۷۲.۶ درصد پاسخ دهندگان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۷۳.۱ درصد پاسخ دهندگان ۲۵ تا ۳۴ ساله فکر می کنند که سیستم سیاسی چین بسیار موفق است.

به‌علاوه، پاسخ‌دهندگان جوان از قابلیت‌های حکومت‌داری اجتماعی دولت چین ستایش کردند. به‌ ویژه، ۸۹.۵ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله معتقدند که دولت چین آموزش و پرورش را بهبود بخشیده است، در حالی که ۸۷.۲ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله فکر می‌کنند که دولت چین زیرساخت‌ها را افزایش داده است. به علاوه، ۸۲.۱ درصد از ۱۸ تا ۲۴ ساله احساس می کنند که دولت چین سطح درآمد عمومی را افزایش داده است.

از نظر نفوذ بین‌المللی، ۹۲.۸ درصد از کاربران جوان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۹۱.۱ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله تأثیر بین‌المللی چین را تحسین کردند که هر دو از نرخ شناخت کلی ۸۷.۲ درصد فراتر رفتند.

در همین حال، ۸۲.۵ درصد از بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۲۴ ساله از کشورهای خود حمایت می کنند که به طور فعال در پروژه های همکاری بین المللی آغاز شده توسط چین شرکت می کنند. علاوه بر این، ۷۲.۴ درصد از ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۷۱.۶ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله معتقدند که مسیر توسعه صلح آمیز چین برای حفظ صلح و ثبات جهانی و همچنین ترویج نظم بین المللی عادلانه تر مهم است.

این نظرسنجی ۱۶۴۰۰ پاسخ دهنده از ۴۱ کشور در سراسر جهان از جمله آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، آسیای جنوب شرقی، آسیای شرقی، آسیای جنوبی و خاورمیانه را هدف قرار داد. شرکت کنندگان شامل افرادی از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ژاپن و همچنین پاسخ دهندگان از کشورهای در حال توسعه مانند برزیل، کنیا، مکزیک و اندونزی بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا