همکاری چین-آفریقا؛ گشایش مسیر جدید مبارزه با فقر برای قاره سیاه

چین طی سال‌های گذشته با جدیت برای کمک به کاهش فقر و گرسنگی در آفریقا تلاش کرده است. این کشور «برنامه تقویت همکاری چین-آفریقا در حوزه کاهش فقر» را راه اندازی کرده است.

چین با سازوکارهایی مانند «مجمع همکاری چین-آفریقا» (FOCAC)، «کنفرانس کاهش فقر و توسعه آفریقا-چین» و «برنامه تبادل جوانان چین-آفریقا در زمینه کاهش فقر و توسعه»، از دولت‌های محلی، دانشگاهیان، شرکت‌ها و جوانان و سازمان‌های غیردولتی در چین و آفریقا در انجام اشکال مختلف تبادل و همکاری عمل‌گرایانه برای پایان دادن به فقر، حمایت کرده است.

انتقال فناوری

همکاری چین-آفریقا توسعه کشاورزی در آفریقا را ترویج کرده و منافعی ملموس برای جوامع محلی به ارمغان آورده است. گونه‌های غلات و فناوری‌های کشاورزی چین وارد قاره سیاه شده و در کشورهای مختلف این قاره به کار گرفته شده است.

در عین حال بسیاری از تیم‌های کارشناسی چین به آفریقا اعزام شده‌اند تا دانش و تخصص خود را به اشتراک گذارند و به کشورهای آفریقایی برای ارتقاء ظرفیت تولید محصولات کشاورزی کمک کنند.

«مرکز نمونه فناوری کشاورزی چین-روآندا» (C-RATDC) که در منطقه «هویه» استان «جنوبی» رواندا واقع شده، یکی از ۲۴ مرکز نمونه فناوری کشاورزی چین است که طی سال‌های گذشته در آفریقا راه اندازی شده است.

این مرکز در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار بنا شده و شامل امکاناتی برای فناوری «جوان‌کائو» برای پرورش قارچ، کشت برنج شالیزاری، صرفه جویی در آب و فناوری‌های مرتبط با غلات است.

خانم «دِلفینه اوانیرگیریا» ۳۲ ساله یکی از کارگران محلی در مرکز مذکور به خبرگزاری «شین‌هوا» گفت: من طی چهار سال اخیر در این مرکز مشغول به کار بوده‌ام و با حقوقی که می‌گیرم قادر به حمایت و تامین غذای خانواده‌ام هستم.

این خانم که مادر هشت کودک است گفت با اشتیاق کار می‌کند تا رفاه خانواده‌اش را از طریق تولید قارچ بهتر کند.

«جوان‌کائو» یک علف هیبریدی و یک منبع کشاورزی چند منظوره مهم است که برای پرورش قارچ در چین توسعه یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوان‌کائو که توسط «لین جان‌شی» از «دانشگاه کشاورزی و جنگل‌داری فوجیان» چین در دهه ۱۹۸۰ اختراع شد، به بیش از ۱۰۰ کشور از جمله رواندا نفع رسانده و به کشاورزان خرده‌مالک اجازه داده تا قارچ‌ها را از علف‌های خشک و خرد شده بدون قطع درختان و آسیب رساندن به محیط زیست پرورش دهند.

کارشناسان دانشگاه کشاورزی و جنگل‌داری فوجیان از سال ۲۰۰۶ با دولت رواندا در زمینه فناوری جوان‌کائو همکاری کرده و جوان‌کائو و دیگر فناوری‌های کشاورزی را در C-RATDC آموزش داده و ترویج کرده‌اند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد تا به امروز بیش از ۵۰ دوره آموزشی مربوط به فناوری کشت قارچ جوان‌کائو سازماندهی شده به گونه‌ای که بیش از ۳۵ هزار کشاورز محلی پرورش قارچ از آن سود برده‌اند.

افزایش محصولات با ارزش افزوده

همکاری کشاورزی چین-آفریقا از مزارع فراتر رفته و کل زنجیره صنعتی را در بر گرفته تا ظرفیت فرآوری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی آفریقا را افزایش و در نتیجه درآمد کشاورزان را افزایش دهد.

فصل برداشت رزین که در ساحل عاج فرا می‌رسد، کامیون‌ها در خارج از کارخانه رزین کمیاب «گروه مینلند» در «دابو» صف می‌کشند. رزین‌های تازه برداشت شده قبل از اینکه برای فرآوری بیشتر در محصولات رزینی به چین صادر شود در این کارخانه چینی به رزین استاندارد تبدیل می‌شوند.

«برو بوناونچر» از «صندوق حرفه‌ای تحقیق و توصیه کشاورزی ساحل عاج» گفت این کارخانه چینی ظرفیت فرآوری محلی را افزایش داده و کانال‌های حمل و نقل منصفانه و پایدار را فراهم کرده به گونه‌ای که به کشاورزان اجازه می‌دهد تولید لاستیک را توسعه دهند.

وی اذعان کرد: این کارخانه چین ارزش محصولات رزینی ما را افزایش داده است. ما از چین متشکریم.

کنیا یکی از صادرکنندگان بزرگ گل‌های تازه در جهان، به دلیل تعرفه‌های بالا و مقررات پیچیده، برای دسترسی به بازارهای جدید با چالش‌هایی مواجه شد.

با این وجود، «کانال سبز» چین برای محصولات کشاورزی آفریقا فرآیندهای بازرسی و قرنطینه را تسریع کرده و معافیت‌های تعرفه‌ای را گسترش داده امری که به نفع صنعت گل کنیا و سایر محصولات کشاورزی آفریقایی مانند آووکادو، مرکبات، آناناس و قهوه است.

۱۶ محصول کشاورزیِ ۱۱ کشور آفریقایی تا ژوئن ۲۰۲۳ از طریق «کانال سبز»

۱۶ محصول کشاورزی از ۱۱ کشور آفریقایی از ژوئن سال گذشته میلادی از طریق «کانال سبز» به چین دسترسی پیدا کرده‌اند و به این ترتیب کالاهای ویژه آفریقایی بیشتری وارد بازار چین شده‌اند.

تدابیر ترویج تجارت چین به شکلی قابل توجه صادرات آفریقا به چین را تقویت کرده و چین را به دومین مقصد بزرگ محصولات کشاورزی قاره سیاه تبدیل کرده است.

پلتفرم‌هایی مثل «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین»، «نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین-آفریقا» و «جشنواره خریده آنلاین کالاهای آفریقایی» برای کشاورزی آفریقا ضروری شده و دیده شدن آن در سطح بین‌الملل را افزایش داده است.

ساختِ آفریقا

«گروه تیان تانگ» که یک شرکت خصوصی چینی است در «پارک صنعتی امباله چین-اوگاندا» که در شرق منطقه «امباله» در کشور اوگاندا قرار دارد، سرمایه گذاری کرده و در حال بهره برداری از آن است. وسعت این پارک هزاران هکتار است و طیف وسیعی از بخش‌ها از جمله لوازم خانگی، محصولات زیبایی روزانه، پارچه‌های خانگی، مصالح ساختمانی، داروها، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و خودرو را در بر می‌گیرد.

«دیوید باهاتی» وزیر تجارت، صنعت و تعاون اوگاندا گفت: توسعه پارک صنعتی امباله چین-اوگاندا معجزه می‌کند. شاهد این بوده‌ایم که سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق این پارک صنعتی به ما در جایگزینی واردات کمک می‌کند. اکثر محصولاتی که وارد می‌کردیم، مانند تلویزیون و لباس، همه در این پارک تولید می‌شوند.

بسیاری از مناطق صنعتی از انواع مختلف در آفریقا توسط شرکت‌های چینی ساخته و اداره می‌شوند، مانند پلتفرم صنعتی بین‌المللی «دیامنیادیو» در سنگال، منطقه آزاد تجاری «لِکی» در نیجریه و منطقه همکاری اقتصادی و تجاری چین-مصر سوئز TEDA در مصر. کشورها از طریق این مناطق قادرند به شکلی موثر در زنجیره تولید جهانی مشارکت کنند و بین‌المللی شدن برندهای محلی را ترویج نمایند.

منابع طبیعی و نیروی کار آفریقا پتانسیل فراوانی دارد. قاره آفریقا از طریق همکاری با چین تقویت توانمندی‌های تولیدی خود را تقویت کرده و در عین حال فناوری‌های تولید و نوآوری سازگار با محیط زیست به برندهای آفریقایی اجازه داده تا در بازار جهانی جا باز کنند.

چین و آفریقا در حال شکل دادن یک آینده نویدبخش برای «ساختِ آفریقا» هستند. همکاری به کشورهای آفریقایی این فرصت را داده تا فناوری‌های پیشرفته‌تری را توسعه بخشند، مهارت‌حرفه‌ای کسب کنند و به بازارهای بزرگتری دسترسی پیدا نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا