پنج داده مالیاتی که نشان می‌دهد توسعه کیفیِ چین مستمرا در حال پیشرفت است

داده‌های مالیاتی به مثابه یک «فشارسنج» وضعیت توسعه اقتصادی را منعکس می‌کنند. می‌توان با پنج مجموعه داده مالیاتی که سه شنبه ۲۷ آگوست (۶ شهریور) توسط «اداره مالیات دولتی» منتشر شد دریافت که توسعه کیفیِ چین به طور پیوسته و مستمر در حال پیشرفت است.

——نیروهای مولد کیفیِ جدید سرعت یافته و توان نوآوری به شکلی مستمر تقویت شده است. داده‌های صورت وضعیت مالیات بر ارزش افزوده هفت ماه نخست امسال نشان می‌دهد میزان خدمات تحقیق و توسعه و فنی خریداری توسط شرکت‌های سراسر چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۳ درصد رشد داشته، درآمد فروش صنایع فناوری پیشرفته و مالکیت معنوی دانش بنیان در مقایسه با ۷ ماه اول ۲۰۲۳ به ترتیب ۱۲.۱ درصد و ۸.۵ درصد افزایش یافته، درآمد فروش صنایع اصلی اقتصاد دیجیتال نیز نسبت به سال گذشته ۸.۹ درصد رشد داشته و شرکت‌های ملی که فناوری دیجیتال خریده‌اند هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۹.۶ درصد رشد کرده‌اند.

——تشکیل یک بازار بزرگ متحد در حال شتاب گرفتن است و توسعه هماهنگ پیشرفت جدیدی حاصل کرده است. داده‌های صورت وضعیت مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد طی ژانویه تا جولای امسال، حجم تجارت میان استانی که نشان ‌دهنده نزدیکی روابط تجاری بین استان‌های چین است، در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته ۳.۸ درصد رشد یافته است که ۴۰.۶ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده امری که یک روند صعودی تدریجی را نشان می‌دهد، درآمد فروش شرکت‌ها در سه منطقه اصلی منبع انرژی یعنی «پکن-تیانجین-هه‌بی»، «دلتای رود یانگ‌تسه» و «دلتای رود مروارید» ۵۶ درصد بوده که در مقایسه با کل سال ۲۰۲۳، رشدی ۰.۷ درصدی داشته است، درآمد فروش تولید ۲۹.۶ درصد کل درآمد فروش را به خود اختصاص داد و یک افزایش ۰.۶ واحد درصدی را نسبت به کل سال گذشته به ثبت رساند.

——توسعه سبز در حال شتاب گرفتن است و توسعه سبز مستمرا در حال پیشرفت است. داده‌های صورت وضعیت مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد طی هفت ماه نخست امسال، درآمد فروش تولید انرژی پاک در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۲.۱ درصد رشد داشته است و ۳۵.۷ درصد درآمد فروش صنعت تولید برق را به خود اختصاص داده است و خرید خدمات حکمرانی زیست‌محیطی توسط شرکت‌های صنعتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافت. داده‌های صورت وضعیت مسنجم برای وسایل نقلیه موتوری طی هفت ماه اول امسال نشان می‌دهد حجم فروش خودروهای برقی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشدی ۳۶.۶ درصدی داشته است.

——نقش صادرات‌محور چشمگیر است و گشایش به سوی جهان خارج وارد مرحله‌ای جدید شده است. داده‌های تخفیف مالیات صادرات نشان می‌دهد طی هفت ماه نخست امسال، تخفیف مالیات مستقیم ملی برای شرکت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۹.۹ درصد رشد داشته است. داده‌های صورت وضعیت مالیات بر ارزش افزوده بازه ژانویه تا جولای نشان می‌دهد، میزان خرید داخلی شرکت‌های صادراتی کلیدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۳ درصد رشد یافته است. داده‌های مالیاتی هفت ماه نخست امسال حاکی از آن است که تعداد گردشگران خارجی که برای بازپرداخت مالیات خرید درخواست داده‌اند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ برابر و میزان بازپرداخت مالیات در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۳ یک رشد ۱.۶ برابری داشته است.

——کیفیت پتانسیل مصرف در حال بهبود است. داده‌های صورت وضعیت مالیات بر ارزش افزوده هفت ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد درآمد فروش صنایع خرده فروشی مثل لوازم خانگی و مبلمان در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ یک رشد ۶.۸ درصدی و ۱۶.۶ درصدی را به ثبت رسانده‌اند و مصرف فرهنگی، آموزشی، ورزشی و سرگرمی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی یک افزایش ۱۰.۱ درصدی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا