نخست وزیر فیجی:ما نباید با اراده خود بر همزیستی هماهنگ بین کشورهای منطقه تسلط داشته باشیم یا در آن مداخله کنیم

«سیتونی رابوکا» نخست وزیر فیجی پس از ۳۰ سال مجددا به چین سفر کرد. او توسعه و تغییرات چین را چگونه می‌بیند؟ رابوکا انتظار دارد همکاری بیشتر بین چین و فیجی چه نوع منافعی برای مردم دو کشور به ارمغان آورد؟ و او به تقاضاهای برخی کشورها برای «جانبداری» چگونه پاسخ می‌دهد؟

پاسخ به این سوالات را در مصاحبه اختصاصی «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» با نخست وزیر فیجی می‌خوانیم:

خبرنگار: شما به عنوان یک ناظر خارجی مدت‌ها پیش به چین سفر کردید. این بار وقتی به کشورتان بازگردید روند مدرنیزاسیون چین را برای دوستانتان در منطقه آسیا-اقیانوسیه چگونه معرفی می‌کنید؟

نخست وزیر فیجی: کشوری که اراده محکمی دارد می‌تواند با سرعت خودش به اهدافش دست یابد. در حال حاضر، کشورهای جزیره‌ای ما انتظار ندارند که دستاوردهای توسعه چین را داشته باشند، اما امیدواریم به آموزش خوب، آب آشامیدنی سالم و دیگر موضوعاتی که برای تحقق «اهداف توسعه پایدار» (سازمان ملل) گنجانده شده، دست یابیم.امیدواریم با دستیابی به این اهداف در چارچوب منابعمان، منابع و توانمندی‌های خود، نیازهای جمعیت این جزیره را تامین کنیم.

خبرنگار: آقای نخست وزیر، شما گفته‌اید که کشورهای آبیِ اقیانوس آرام مثل فیجی به شکلی روزافزون درگیر روابط ژئوپلتیکی شدید هستند. پیام شما به کسانی که قصد تحریک تقابل و ترغیب تقابل بلوکی به سبک جنگ سرد را دارند، چیست؟

نخست وزیر فیجی: باید اختلافات را درک کنیم و به شکلی مناسب آنها را حل کنیم. یکی از «پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز» حل اختلافات به شکلی صلح آمیز،‌ بدون استفاده از سلاح یا تهدید به زور است.اینها دقیقا همان دیدگاه «دریای صلح» است که من پیشنهاد کردم. منطقه اقیانوسیه در جنگ‌‌های جهانی رنج زیادی کشید و حالا ما می‌خواهیم تمام این‌ها را پشت سر بگذاریم و یک «دریای صلح» بسازیم. همه ما برای نیل به این هدف باید تلاش کنیم و ما نباید با اراده خود بر همزیستی هماهنگ بین کشورهای منطقه تسلط داشته باشیم یا در آن مداخله کنیم.

خبرنگار: آقای نخست وزیر، شما با کشورهای دوست فیجی برای توسعه «راهبرد اقیانوس آبی ۲۰۵۰» همکاری کرده‌اید. لطفا این راهبرد را توضیح دهید.

نخست وزیر فیجی: «راهبرد اقیانوس آبی ۲۰۵۰» مطابق با «اهداف توسعه جهانی سازمان ملل» و «هداف توسعه پایدار جهانی» است. ما برای دستیابی به این اهداف از طریق مسالمت آمیز، بهبود استانداردهای زندگی مردم، ارتقای رفاه ملی و نابود نکردن اقیانوس‌ها، سرزمین‌ها و منابع خود مجدانه به کار خود ادامه خواهیم داد.

خبرنگار: شما یک بار گفتید که هدف نهایی شما همبستگی جهانی و رفاه انسانی است. از سوی دیگر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین همواره از مفهوم ساخت جامعه‌ای بشری با سرنوشت مشترک  حمایت کرده، به ویژه ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشرک برای چین و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام. آیا با این مفهوم موافقید؟

نخست وزیر فیجی: بسیار با این مفهوم موافقم. من در روستا بزرگ شدم، نزدیک به طبیعت و به خوبی می‌دانم چه چیزی برای طبیعت مهم است. طبیعت نشان دهنده صلح است و همه چیز در طبیعت، صلح آمیز است. اگر در چنین محیطی بزرگ شوید، این مفهوم (جامعه‌ای با سرنوشت مشترک) عمیقا در قلب، جشم و روان شما ریشه می‌دواند.

ستونی رابوکا در این مصاحبه درباره احساسات و دستاوردهایش پس از انجام چندین سفر به چین، صحبت کرد. او از دستاوردهای توسعه چین ستایش کرد و گفت که این سفر مفید بوده است.

مردم همچنین انتظار دارند که این دو کشور که به زودی پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند، بتوانند همکاری در حوزه‌های بیشتری را تقویت کنند و برای ساخت جامعه‌ای نزدیکتر با یک سرنوشت مشترک برای چین و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، همکاری نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا