تصور اتحادیه اروپا از ریسک‌ها، خطر واقعی است!

«کمیسیون اروپا» ۲۰ آگوست (۳۰ مرداد) از پیش نویس یک تصمیم برای اعمال تعرفه‌های جبرانی نهایی بر خودروهای برقی باطری وارداتی از چین، خبر داد.

این تصمیم به طور کافی پیشنهادهای چین را لحاظ نکرده و همچنان به رویکرد اشتباه غرب پایبند است. کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده که این تدابیر تعرفه‌ای احتمالا در پایان اکتبر با یک بازه مقدماتی پنج ساله، اجرایی شود. این خبر فورا توجه‌ها را به خود جلب کرد و تفاسیر را از تمام طرف‌ها برانگیخت.

در مقایسه با نتایج حکم مقدماتی که ۴ جولای (۱۴ تیر) اعلام شد، پیش نویس تصمیم کمیسیون اروپا فقط اندکی نرخ تعرفه اضافی اعمال شده بر خودروهای «بی‌وای‌دی»، «جیلی» و «سایک موتور» را کاهش داده است.

فلذا، این نهاد  اروپایی نتوانست نگرانی‌ها و مخالفت جهان خارج در قبال دامن زدن اتحادیه اروپا به اختلافات تجاری را کاهش دهد یا حذف کند. کمتر از سه ماه باقی مانده تا اتحادیه اروپا حکم نهایی خود را در ۴ نوامبر (۱۴ آبان) صادر کند. با اینکه این تعرفه‌ها هنوز اجرایی نشده اما تاثیرات منفی آنها از هم اکنون بروز کرده است.

تحقیقات ضد یارانه کمیسیون اروپا درباره خودروهای برقی چین از همان ابتدا غیرمعقولانه بود. شرکت‌ها هیچ علاقه‌ای برای انجام این تحقیقات نداشتند و حمایت عمومی هم از جانب این صنعت وجود نداشت.

همچنین اختلافاتی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص این تحقیقات وجود دارد. چین علی‌رغم این همواره صداقت داشته و به مدیریت درست اختلافات تجاری با اتحادیه اروپا از طریق گفتگو و رایزنی متعهد بوده است. چین و اتحادیه اروپا از پایان ژوئن بر اساس حقایق و مقررات بیش از ۱۰ دور رایزنی فنی، در این خصوص انجام داده‌اند.

نگرش چین بسیار خویشتن‌دارانه و منطقی است، اما خویشتن‌داری به این معنا نیست که هیچ خط قرمزی وجود ندارد. همانگونه که یکی از سخنگویان وزارت بازرگانی چین روز سه شنبه در واکنش به کمیسیون اروپا اعلام کرد، چین تمام تدابیر ضروری برای دفاع قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی را اتخاذ خواهد کرد.

بسیاری از سیاستمداران و تجار اتحادیه اروپا آشکارا مخالفت خود را با تحقیقات کمیسیون اروپا ابراز داشته‌اند.

این اقدام نه فقط در بهبود رقابت‌پذیری خودروسازان اروپایی موفق نخواهد بود، بلکه بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در اروپا نیز تأثیر می‌گذارد، به محیط تجاری و وجهه اروپا آسیب می‌رساند و نظم تجارت آزاد جهانی را که اتحادیه اروپا به آن متکی است، برهم می‌زند.

روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» گزارش داد که طی ماه‌های اخیر صنعت خودروی برقی اروپا با سرد شدن تب و تاب مشتریان به مشکل بر خورده و تاکید کرد «بزرگترین بازنده اقدامات سرکوبگرانه بروکسل احتمالا برندهایی باشند که اروپا قصد حمایت از آنها را دارد».

این پیش بینی در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا