خیانت فیلیپن به صلح و امنیت در دریای جنوبی چین

اوایل صبح روز دوشنبه ۱۹ آگوست (۲۹ مرداد)، دو کشتی گارد ساحلی فیلیپین به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین وارد آب‌های نزدیک جزیره صخره‌ای «شیان‌بین» در جزایر «نان‌شا»ی چین شدند. ویدئوهای میدانی نشان می‌دهد که کشتی فیلیپینی اخطار و هشدارهای مکرر چین را نادیده می‌گیرد و عمدا با کشتی گارد ساحلی حاضر در آنجا به شکلی خطرناک برخورد می‌کند و منجر به یک تصادف می‌شود.

گارد ساحلی چین اقدامات لازم برای اخراج کشتی فیلیپینی را مطابق با قوانین داخلی و بین‌المللی انجام داد و عملیات صورت گرفته از طرف چین، حرفه‌ای، مبتنی بر خودداری و استاندارد بود.

تصاویر و حقیقت وجود دارند و حقیقت نمی‌تواند دروغ و کذب باشد. با اینکه فیلیپین پس از این حادثه سعی کرد وضعیت را به نفع خود تغییر دهد و ایالات متحده و غرب نیز طبق عادت همیشگی به حمایت از فیلیپین پرداختند و سعی در بی اعتبار کردن چین نمودند، اما حقایق ثابت می‌کند که مسئولیت تصادف میان کشتی‌های چین و فیلیپین کاملا بر عهده فیلیپین است؛ در واقع این فیلیپین است که اقدامات مخاطره آمیز انجام داده و دست به تحریک در دریای جنوبی چین زده و صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف کرده است.

فیلیپین طی دو سال گذشته به کرات در جزیره صخره‌ای «رن‌آی» و جزیره «هوانگ‌یان» چین، «دردسر» ایجاد کرده و حالا به جزیره صخره‌ای شیان‌بین چشم دوخته است.

این جزیره و جزیره صخره‌ای بخشی از جزایر نان‌شای چین هستند و همچنین جزایر و جزایر صخره‌ای خالی از سکنه متعلق به قلمرو ذاتی چین هستند.

از آنجایی که جزیره صخره‌ای شیان‌بین فقط ۷۰ کیلومتر با جزیره صخره‌ای رن‌آی فاصله دارد، یک نقطه مهم در مسیر کشتیرانی و سنگ بنای امنیت و ثبات در بخش شرقیِ دریای جنوبی چین به حساب می‌آید. فیلیپین همواره سعی در کنترل این جزیره و جزیره صخره‌ای داشته است.

علاوه بر این، فیلیپین همچنین ملاحظات سیاسی داخلی دارد. در حال حاضر دولت «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور این کشور در حکمرانی ضعیف است و به طور خاص توسعه اقتصاد گردشگری آن با کُندی مواجه شده به گونه‌ای که مردم این کشور آن را زیر سوال برده‌اند. سیاستمداران فیلیپینی با انجام مستمر تحریکات علیه چین در جزایر و جزایر صخره‌ایِ دریای جنوبی چین سعی دارند توجهات را از مناقشات سیاسی داخلی منحرف ساخته و از فشار بر حکمرانی خود بکاهند.

دولت فیلیپین از نقطه نظر بین‌المللی، با تحریک قدرت‌های بزرگ خارج از منطقه وفاداری خود را از طریق اقدامات نظامی افراطی نشان می‌دهد و آنها را برای افزایش سرمایه ‌گذاری در فیلیپین ترغیب می‌کند و به همین دلیل، مایل است به مهره اصلی قدرت‌های خارج از منطقه برای مهار چین تبدیل شود. در این خصوص برخی افراد آگاه در فیلیپین خاطر نشان می‌کنند که اقدامات دولت فیلیپین در واقع خود را در خط مقدم درگیری میان قدرت‌های بزرگ می‌اندازد که مساوی با بازی با آتش است.

فیلیپین مکررا حاکمیت ارضی چین را نقض کرده و بار دیگر ناسازگاری و خیانت خود را اثبات نموده است. این رویکرد نه فقط نقض جدی «اعلامیه رفتار طرف‌ها در دریای جنوبی چین» محسوب می‌شود، بلکه تضعیف کننده موضع اصلی «آسه‌آن» در امور امنیت منطقه‌ای است، به منافع دیگر کشورهای آسه‌آن آسیب زده و عمدا خود را به مخالف جریان کشورهای آسه‌آن و یک «خائن» به صلح و ثبات تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا