اقدام حمایت‌گرایانه جدید اروپا؛ مانعی بر سر راه توسعه سبز

اتحادیه اروپا به اتخاذ اقدامات حمایت‌گرایانه علیه تولیدات چینی ادامه می‌دهد و بیودیزل (سوخت زیستی) به جدیدترین محصول چینی مورد هدف این اتحادیه تبدیل شده است؛ اقدامی که تنش میان چین و اتحادیه اروپا را در میانه اختلاف بر سر تعرفه‌های اضافی اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چین تشدید خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان، اقدامات حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا، شرکت‌های این بلوک را از رقابت عادی بازار محافظت نخواهد کرد بلکه در عوض رقابت‌پذیری صنایع اتحادیه اروپا را تضعیف و گذار سبز این بلوک به سوی توسعه سبز را کند خواهد کرد.

طبق گزارش رسانه‌ها، اتحادیه اروپا در جدیدترین مثال از اقدامات حمایت‌گرایانه روزافزون علیه چین، تعرف‌های موقت ضد دامپینگ بین ۱۲.۸ درصد تا ۳۶.۴ درصد را علیه بیودیزل چین وضع کرده که از جمعه اجرایی می‌شود.

خبرگزاری «رویترز» نوشت: صادرات بیودیزل چین به اتحادیه اروپا از میانه سال گذشته میلادی به شدت افت کرد و حجم آن طی نیمه اول ۲۰۲۴ در میانه اقدامات حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا ۵۱ درصد کاهش یافت. اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین مقاصد بیودیزل صادراتی چین است که ۹۰ درصد مجموع حجم صادرات آن در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده بود.

این جدیدترین نمونه از اقدام حمایت‌گرایانه رو به رشد اتحادیه اروپا علیه محصولات و شرکت‌های چینی است.

پس از آنکه مقامات و کارشناسان چینی بررسی درباره خودروهای برقی چینی را تبعیض‌آمیز خواندند، اتحادیه اروپا تعرف‌های به اصطلاح ضد یارانه تا ۳۷.۶ درصدی را علیه خودورهای برقی چینی اعلام کرد. اتحادیه اروپا همچنین شرکت‌های چینی دخیل در برخی پروژه‌های کشورهای عضو این اتحادیه را هدف قرار داده است.

مقامات چینی مکررا از این اقدامات اتحادیه اروپا انتقاد کرده و گروه‌های صنعتی چین درباره پیامدهای جدی اقدامات مذکور برای همکاری اقتصادی و تجاری دوجانبه و همچنین برنامه اتحادیه اروپا برای گذار به سوی توسعه سبز، هشدار داده‌اند.

مقامات چینی تاکید کرده‌اند که تمام تدابیر لازم برای حمایت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی را اتخاذ می‌کنند.

اقدامات حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا علیه محصولات و شرکت‌های چینی باعث ایجاد آسیب به تجارت در صنایع مرتبط شده است.

بر اساس داده‌های رسمی چین، صادرات خودروهای برقی این کشور به اتحادیه اروپا طی نیمه اول سال ۲۰۲۴ افتی ۱۵ درصدی را در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته میلادی تجربه کرد و به ۲۲۱ هزار دستگاه رسید.

طبق این داده‌ها، فقط در ماه ژوئن امسال، صادرات خودروی برقی به زیر سطح ۳۰ هزار دستگاه رسید که کاهشی ۳۱ درصدی نسبت به ژوئن ۲۰۲۳ و پایین‌ترین سطح طی امسال محسوب می‌شود.

تاثیر منفی

از آن طرف، تعرفه‌های اضافی اتحادیه اروپا تردیدی قابل توجه در میان این بلوک ایجاد کرده است. بر اساس جدیدترین داده‌ها، سهم خودروهای برقی چین در میان خودروهای برقی جدیدا ثبت شده در اتحادیه اروپا طی ماه ژوئن به ۱۲.۴ درصد رسید در حالی که برای سال گذشته ۱۰.۴ بود.

به باور کارشناسان، اقدامات حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی و بیودیزل چین ممکن است در کوتاه مدت به کاهش صادرات به این بلوک منجر شود اما این اقدامات همچنین تاثیرات منفی بر توسعه اتحادیه اروپا به ویژه گذار آن به سوی توسعه سبز خواهد داشت.

اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال تعرفه‌های اضافی علیه تولیدات چینی، به شکلی روزافزون در قبال سرمایه‌گذاری‌های چین رویکرد خصمانه در پیش گرفته است.

بروکسل تحت به اصطلاح «مقررات یارانه‌های خارجی» (FSR) خود، به اصطلاح تحقیقاتی را به راه انداخته و حتی علیه شرکت‌های چینی حملاتی انجام داده به گونه‌ای که برخی از آنها از پروژه‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خارج شده‌اند.

گروه‌های صنعتی و کارشناسان چینی هشدار داده‌اند که این اقدامات اتحادیه اروپا تردیدی بزرگ برای شرکت‌های چینی فعال در این بلوک ایجاد کرده و به کاهش سرمایه‌گذاری‌های چین منتهی خواهد شد.

«اتاق بازرگانی واردات و صادرات ماشین آلات و محصولات الکترونیکی چین» روز جمعه ۱۶ اوت هشدار داد پشتیبانی اعضای اتحادیه اروپا از اقدامات ضد یارانه‌ای که تولیدکنندگان خودروهای برقی چین را هدف قرار می‌دهد، به طور اجتناب ناپذیری منجر به از دست دادن سرمایه‌گذاری در اروپا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا