یک نقطه عطف بزرگ؛ پیشتازی فروش خودروهای برقی در تمام بخش‌ها

خودروهای انرژی جدید یا صنعت خودروهای برقی (NEV) با سبقت از سهم بازار خودروهای با سوخت فسیلی برای نخستین بار، با شتابی تسریع‌یافته به سوی آینده‌ای سبزتر و هوشمندتر، به یک نقطه عطف دست یافته است.

بر اساس داده‌های «انجمن فروشندگان خودروی چین»، خرده فروشی خودروهای برقی طی ماه جولای در سراسر چین به ۸۷۸ هزار دستگاه خودرو رسید که معادل ۵۱.۱ درصد کل بازار خودرو محسوب می‌شود.

به گفته تحلیلگران، این یک لحظه تاریخی نه فقط برای تحول صنعت خودروی چین بلکه برای گذار جهانی به سوی حمل و نقل سبز نیز هست.

«جنگ یون» شریک ارشد و رئیس بخش خودروسازی آسیا در شرکت مشاوره‌ای «رولاند برگر»، گفت: این آغاز یک «تغییر کیفی» در بازار خودروهای برقی است.

سهم بازار خودروهای برقی در چین در سال ۲۰۱۵ فقط بیش از یک درصد بود اما طی‌ سال‌های پس از آن به لطف گذار سریع سبز اقتصاد، افزایش یافت.

نرخ نفوذ بیش از ۵۰ درصد در بازار، گامی محکم در جهت تحقق هدف دولت چین برای تبدیل خودروهای برقی به جریان اصلی فروش خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۵ محسوب می‌شود.

ناظران صنعت دلیل محبوبیت خودروهای برقی را به عواملی چون سیاست‌های دولتی مطلوب و نوآوری شرکتی، نسبت می‌دهند.

خودروسازان سنتی چین مثل BYD سریعا از فناوری‌های برقی و دیجیتال استقبال کرده‌اند و در عین حال شرکت‌هایی که فعالیت بیشتری در حوزه فناوری دارند از جمله «شیائومی» در حال تلاش برای ثبت جای پایی در صنعت خودرو هستند.

پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری‌های کلیدی از باتری‌ها گرفته تا سیستم‌های هوشمند و ایجاد یک زنجیره صنعتی کارآمد و قابل اعتماد، بیش از پیش رقابت‌پذیری خودروهای برقی چین را تقویت کرده است.

«بیل روسو» موسس و مدیرعامل شرکت «Automobility» خاطرنشان کرد که یارانه‌ها و مشوق‌های مطلوب در ابتدا علاقه مشتریان به خودروهای برقی را تحریک کرد اما حالا آنها به دلایل متنوع‌تری سراغ این خودروها می‌آیند.

مدل‌های جدید خودروهای برقی در چین با ویژگی‌های فناوری پیشرفته، هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر، مسافت رانندگی طولانی‌تر و بهبود عملکرد نیرو، تجربیات بهتری را برای کاربران آگاه به فناوری در مقایسه با گذشته، ارائه می‌کنند.

توسعه سریع زیرساخت‌های شارژ در چین نیز خیال رانندگان را از نظر کمبود جایگاه شارژ، آسوده کرده است. تعداد کل تیرک‌های شارژ با ۵۴ رشد نسبت به یک سال قبل، در اواخر ماه ژوئن امسال به ۱۰.۲۴ میلیون عدد رسید.

فروش خودروهای برقی طی ماه جولای در مقایسه با جولای ۲۰۲۳ حدودا ۳۷ درصد رشد داشت در عین حال فروش خودروهای با سوخت سنتی ۲۶ درصد افت را تجربه کرد.

تغییر مسیر چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی دنیا، به سوی عصر سبز-پاک می‌تواند صنعت خودرو را از یک منظر جهانی، بازتعریف کند.

خودروهای برقیِ از لحاظ فناوری پیشرفته و اقتصادی چین در کشورهای مختلف به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و به گذار انرژی سبز محلی کمک می‌کنند.

از سوی دیگر خودروسازان چینی با ساخت خطوط مونتاژ و کارخانه‌های باتری در خارج از کشور، نفوذ جهانی خود را تقویت کرده‌اند.

گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی» نشان می‌دهد خودروهای برقی، هم خودروهای باتری‌دار و هم خودروهای پلاگین، ۱۸ درصد کل فروش خودروها را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند. این عدد در سال ۲۰۲۲، ۱۴ درصد و در سال ۲۰۱۸ فقط ۲ درصد بود.

گزارش مذکور تاکید می‌کند: این روندها نشان می‌دهد با بلوغ بازارهای خودروهای برقی، رشد این بخش همچنان قدرتمند باقی می‌ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا