برنده نوبل اقتصاد: هیچ جایگزینی برای چین به عنوان «کارخانه جهان» وجود ندارد

«مایکل اسپنس» برنده جایزه نوبل اقتصاد در مصاحبه اخیر خود با روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» تاکید کرد به سختی می‌توان جایگزینی برای جایگاه چین به عنوان «کارخانه جهان» پیدا کرد.

این اقتصاددان در مصاحبه‌ای که دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، دیدگاه‌های خود درباره نقش چین به عنوان «کارخانه جهان» را تشریح کرد و به پیش‌بینی آینده اقتصاد این کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر هیچ جایگزینی برای چین وجود ندارد.

اسپنس افزود: زمان قابل توجهی طول می‌کشد تا بخواهیم بگوییم چین دیگر کارخانه جهان نیست.

این برنده جایزه نوبل همچنین بر این باور است که با گذشت زمان، ما شاهد قابلیت‌های تولید پراکنده بیشتری در بسیاری از طبقه‌بندی‌ها خواهیم بود که تا حدی به دلیل رشد و توسعه خود چین و تا حدی به دلیل رشد سایر اقتصادهاست.

مایکل اسپنس در جواب به این پرسش که آیا با نگرانی‌های روزافزون غرب در خصوص به اصطلاح مازاد ظرفیت چین موافق است؟ تاکید کرد: در حال حاضر چین به روشنی رهبر فناوری خورشیدی، خودروهای برقی و باتری است. باید انتظار افزایش صادرات این اقلام یا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را داشته باشید، چون جهان قرار است مشکل پایداری آب و هوایی را حل کند.

اسپنس در سال ۲۰۰۱ به همراه «جرج آکرلوف» و «جوزف استیگلیتز» برنده جایزه نوبل اقتصاد شد.

این جایزه به خاطر پژوهش‌های آنان در زمینه پویایی جریان‌های اطلاعاتی و توسعه بازار اعطا شد. وی این پژوهش را هنگامی که در دانشگاه هاروارد بود، ترتیب داد. کار آنها در محیط تکنولوژیک کنونی- جریان‌های اطلاعاتی بیشتر از همیشه درباره توسعه بازار، قیمت‌ها، حدود سود، ابزارهای سرمایه‌گذاری و نرخ‌های بازگشت- از هر زمانی مرتبط تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا