رونق «سفر به چین»؛ بازتاب تعهد محکم به سیاست گشایش

«همیشه خوشامد گویی به دوستی که از راه دور آمده، لذت‌بخش است». این ضرب المثل قدیمی چینی به شکلی عالی روحیه باز فرهنگی که عمیقا در جان مردم چین ریشه دوانده را شرح می‌دهد، مردمی که همواره با آغوشی باز آماده پذیرایی و خوشامد گویی به دوستان از سراسر جهان هستند.

رونق کنونی طرح «سفر به چین» (China Travel) مثال برجسته این رویکرد است. چین طی نیمه نخست سال جاری میلادی حدود ۱۵ میلیون مسافر خارجی را پذیرش کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ یک جهش ۱۵۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد. بسیاری از مسافران تجربیات خود را با ویدئوهایی که تهیه کردند در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، امری که نشان می‌دهد چقدر چین جذاب است و مردم این کشور تا چه اندازه در قبال مسافران مهمان‌نوازند.

بنا بر این تعجبی ندارد که «سفر به چین» به یک جستجوی برتر در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف تبدیل شده است.

این رونق سفرها بازتابی از تعهد راسخ چین به سیاست گشایش یا همان درهای باز است. همانطور که در سومین جلسه عمومیِ بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست که اواسط جولای برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت «سیاست گشایش مشخصه تعریف کننده مدرنیزاسیون به سبک چینی است. ما باید در قبال سیاست اصلی کشور یعنی گشایش به سوی جهان خارج پایبند بمانیم و به ترویج اصلاحات از طریق گشایش ادامه دهیم.»

در واقع این تب و تاب سفر ناشی از مجموعه‌ تدابیر تسهیل‌کننده‌ای است که دولت چین برای فراهم کردن شرایط حضور هر چه بیشتر خارجی‌ها در چین و داشتن اقامتی دلچسب، به اجرا در آورده است.

چین از ماه جولای، سیاست ورود بدون ویزای ۱۵ روزه را برای ۱۵ کشور به صورت آزمایشی اجرایی کرده و پوشش سیاست ترانزیت ۱۴۴ ساعته بدون ویزای خود را به ۳۷ مبدأ ورودی گسترش داده، امری که به شهروندان ۵۴ کشور اجازه می‌دهد فرصتی برای سفرهای کوتاه مدت و دیدارهای تجاری داشته باشند.

بیش از نیمی از کلِ مسافران خارجی که نیمه اول امسال وارد چین شدند، یا ۸.۵ میلیون نفر، با استفاده از سیاست بدون ویزای چین به این کشور سفر کردند که در مقایسه با ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ یک رشد ۱۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

چین همچنین با تسهیل پرداخت‌های موبایلی برای خارجی‌ها، اجرای ورود بدون رزرو قبلی برای اماکن گردشگری و ارائه پشتیبانی چند زبانه و روش‌های پرداخت مختلف در جهت ساده‌سازی خرید بلیط برای مسافران خارجی، خدمات را برای گردشگران ورودی ارتقاء بخشیده است.

شنیدن کِی بود مانند دیدن؟ مسافران خارجی یک چین حقیقی را از طریق برخوردهای دست اول تجربه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند دید عینی و جامع از این کشور به دست آورند.

همانطور که آنها طی اقامتشان درکی عمیق‌تر از چین به دست می‌آورند، متوجه می‌شوند گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره چین تا چه اندازه می‌تواند گمراه کننده و محدود باشد.

علاوه بر این، در بحبوحه یک احیای اقتصادی کُند در سطح جهان و عدم قطعیت روزافزون، شکوفایی «سفر به چین» رونقی ارزشمند به ارمغان آورده و به تقویت تبادلات اقتصادی، فرهنگی و مردم با مردم کمک کرده است.

انتظار می‌رود رونق «سفر به چین» با تداوم معرفی تدابیر تسهیل‌گر دوام داشته باشد و برای خارجی‌های بیشتری این فرصت را فراهم کند تا به شخصه چین را احساس کنند. باز بودن، جامعیت و درک متقابل از انزوا، کوته‌فکری و تعصب سبقت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا