بررسی کارنامه اقتصادی چین طی نیمه نخست ۲۰۲۴؛ رمزگشایی از فرصتهای جدید سرمایه گذاری خارجی
«وانگ مینگجی» نائب رئیس ارشد شرکت «OSIM» تولیدکننده محصولات خانگی سنگاپور روز دوشنبه ۱۵ جولای (۲۵ تیر) پس از آنکه چین رسما دادههای اقتصادی ملیِ نیمه نخست امسال را منتشر کرد، دیدگاههایش در این خصوص را در مصاحبه با خبرنگاران «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» به اشتراک گذاشت.
وی تاکید کرد: ما به رشد اقتصادی چین در درازمدت خوش بین هستیم. بر این باورم با توجه به اینکه سیاستهای بیشتری ابلاغ و اجرا میشوند و اقتصاد چین در مسیری مثبت حرکت میکند، OSIM هم توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.
این اعتماد و اطمینان از کجا سرچشمه میگیرد؟
اجازه دهید برای پاسخ به دادهها مراجعه کنیم. بر اساس محاسبات اولیه، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین طی نیمه نخست سال جاری میلادی ۶۱.۶۸ تریلیون یوان (۸.۴۹ تریلیون دلار) بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۵ درصدی را نشان میدهد. در کل، تولید رشدی پیوسته داشته، تقاضا به احیای خود ادامه داده و شتاب جدید رشد را تسریع کرده است… اقتصاد چین به احیای خود ادامه داده است.
این موفقیت به سختی به دست آمده است. از ابتدای سال جاری میلادی، شتاب رشد اقتصادی جهان ضعیف شده، درگیریهای ژئوپلتیک تشدید یافته و برخی کشورهای غربی بر طبل «جدا شدن و شکستن زنجیره» کوبیدهاند.
رشد GDP چین طی نیمه نخست ۲۰۲۴ در این شرایط سریعتر از اقتصادهای بزرگی چون ایالات متحده، منطقه یورو و ژاپن بوده است.
برخی اشاره کردهاند که رشد تولید ناخالص داخلی چین طی سه ماه دوم امسال رشدی ۴.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته و نسبت به رشد ۵.۳ درصدی در سه ماه اول، افت داشته است. مردم این تغییر را چگونه ارزیابی می کنند؟
تحت نفوذ عوامل کوتاه مدت مثل آب و هوای غیرعادی و شدید و وقوع سیل، نرخ رشد اقتصادی در سه ماه دوم آهسته شده است؛ اما در میان مدت و درازمدت، مبانی اقتصاد مثبت بلندمدت چین تغییری نکرده است. به عنوان مثال، مقیاس شاخصهای کلی طی سه ماه دوم همچنان قابل ملاحظه است، شاخصهای حجم فیزیکی یک رشد نسبتا سریع را حفظ کردهاند و صنایع جدید و شتاب جدید پرورش یافته و در حال رشد است. همه اینها نشان میدهد که اقتصاد چین به عملکرد روان خود ادامه میدهد، نوسانهای کوتاه مدت روند مثبت درازمدت را تغییر نخواهد داد و شرایط مطلوب برای توسعه کیفی قدرتمندتر از عوامل غیرمطلوب هستند.
با نگاه به این «کارنامه» قابل توجه، چه فرصتهای تازهای برای جهان در دسترس است؟
این اولا به دلیل بازار بزرگ چین است. مجموع خرده فروشی کالاهای مصرفی چین طی نیمه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با ۶ ماه اول ۲۰۲۳ رشدی ۹.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. مدلهای مصرف جدید مانند پخش زنده و تحویل سریع کماکان در حال ظهور هستند. سرمایه خارجی در این فرایند نفع زیادی برده است. «بایر» شرکت مشهور دانش زیستی آلمانی اعلام کرد طی سالهای اخیر از طریق نوآوری دیجیتال و همکاری با شرکتهای چینی به رشد سود ثابتی دست یافته که یک سوم آن ناشی از همکاری با پلتفرمهای تجارت الکترونیک چینی است.
در عین حال توسعه اقتصادی کیفیِ چین نیز فرصتهایی تازه برای شرکتهای چندملیتی به ارمغان آورده است. چین در حال حاضر باقدرت در حال توسعه نیروی مولد کیفی جدید و تعمیق صنعتی سازی جدید است. روند صنایع حرکت به سوی «جدید» و «سبز» بسیار واضح و آشکارتر شده و به تجارت خارجی هم تسری یافته است. صادرات خودرو، کشتی، مدارهای مجتمع (IC) و غیره طی نیمه نخست سال جاری میلادی به افزایشی چشمگیر دست یافته و بهینه سازی مستمر ساختار تجارت خارجی چین را ارتقاء بخشیده است.
علاوه بر این، ثبات و تداوم سیاستهای چین فضای توسعه گسترده را برای شرکتهای خارجی گشوده است. این سیاستها چه «حلقه دوستان» در حال گسترش بدون ویزا و ادامه کاهش فهرست منفی دسترسی سرمایه گذاری خارجی باشد چه تقویت ضمانتهای خدمات سرمایه گذاری خارجی، برای شرکتهای خارجی در چین «اطمینان و اعتماد مجدد» ایجاد کرده است.
چین در حال حاضر همچنان در یک دوره بسیار مهم از احیای اقتصادی و تحول و بهروزرسانی قرار دارد و کماکان به تداوم کار سخت برای ارتقاء توسعه کیفی نیازمند است. اما این «مسائل مربوط به دوران رشد» نهایتا در توسعه برطرف خواهند شد. چین اطمینان دارد که با تلاشهای گستردهتر برای تحریک نشاط بازار و انگیزه درونی و پرورش و توسعه مستمر نیروهای مولد کیفی جدید، به اهداف و وظایف سالانه خود دست خواهد یافت. ماجرای «چین خوب باشد، دنیا بهتر خواهد بود» نیز ادامه دارد.