شتاب صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی چین در سال ۲۰۲۳
بر اساس داده های گمرک چین، در سال ۲۰۲۳، حجم کل واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی چین، ۲.۳۸ تریلیون یوان بود که ۱۵.۶ درصد افزایش یافته است. در این میان، صادرات ۱.۸۳ تریلیون یوان و واردات ۵۴۸.۳ میلیارد یوان بود که به ترتیب ۱۹.۶ درصد و ۳.۹ درصد افزایش یافت. توسعه سریع تجارت الکترونیک فرامرزی نه تنها نیازهای متنوع و شخصی مصرف کنندگان چینی را برآورده کرده، بلکه به دستیابی محصولات چینی به بازارهای جهان کمک کرده و به نیروی محرکه مهم برای توسعه تجارت خارجی تبدیل شده است.
جو سیچیائو، معاون محقق موسسه همکاری تجارت بینالمللی و اقتصادی وابسته به وزارت بازرگانی چین معتقد است که در شرایط افزایش عدم اطمینان تجارت جهانی و سرعت پائین توسعه تجارت، تجارت الکترونیک فرامرزی بر زنجیرههای تامین کارآمد و انعطافپذیر متکی است و محصولات با ارزش بیشتر را برای مصرف کنندگان جهانی فراهم می کند و نیز انگیزه جدیدی به رشد تجارت جهانی تزریق کرده است.
در سال ۲۰۲۳، بخشهای مربوطه چین به طور پیوسته به بهبود ترخیص کالا از گمرک، مالیات، ارز خارجی و سایر سیاستها و نوآوری ها در مدلهای نظارتی و کمک به شرکتها برای کاهش هزینهها و افزایش کارایی پرداخته و از مناطق آزمایشی جامع تجارت الکترونیک فرامرزی، سازمانها و شرکتها برای مشارکت فعال در “تجارت الکترونیک جاده ابریشم” و همکاری اقتصادی و تجاری “کمربند و جاده” حمایت کرده تا به رشد با ثبات صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی کمک کند. برای مثال، گمرک پکن با استفاده از برتری های دو مرکز هوانوردی بینالمللی فرودگاه بینالمللی “شوئو دو” و فرودگاه بینالمللی “دا شینگ”، «انتقال مستقیم» محصولات صادراتی تجارت الکترونیک فرامرزی در محل این دو فرودگاه و «اتصال مستقیم» بین دو فرودگاه یادشده را تحقق بخشیده و به طور قابل توجهی کارایی جریان کالاهای صادراتی تجارت الکترونیک فرامرزی را بهبود بخشد.
تجارت الکترونیک فرامرزی صنایع مختلف را به هم پیوند می دهد. از پوشاک، کفش و کلاه، محصولات مادر و نوزاد گرفته تا مبلمان، لوازم خانگی و سایر اقلام بزرگ و کوچک، همه صنایع را می توان از طریق تجارت الکترونیک فرامرزی به بازار جهانی مرتبط کرد. در عین حال، تجارت الکترونیک فرامرزی موجب نوسازی شرکتهای تولیدی سنتی و شرکتهای تجاری شده و به توسعه قالبهای تجاری جدید کمک کرده است.