سلطه چین بر بازار خودروهای برقی؛ گامهایی بزرگ با ارقامی خیرهکننده
صادرات خودروهای چین در ماه جولای به ۵۷۵ هزار دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۶ درصد افزایش یافته است.
دادههای انجمن خودروسازان چین (CAAM) روز دوشنبه ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) نشان داد که این رشد عمدتاً به دلیل افزایش صادرات خودروهای برقی بوده است.
کل صادرات خودرو در هفت ماه اول سال به ۳.۶۸ میلیون دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۸ درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش CAAM، خودروهای برقی موتور اصلی این رشد بودند؛ صادرات این خودروها در ماه جولای از ۲۲۵ هزار دستگاه فراتر رفت که نسبت به ماه ژوئن ۱۰ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
تولید و فروش داخلی خودروهای برقی طی ماه جولای به ترتیب حدود ۱.۲۴ میلیون و ۱.۲۶ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۶.۳ درصد و ۲۷.۴ درصد افزایش یافته و ۴۸.۷ درصد از کل فروش خودروهای نو را تشکیل میدهد. در بازه ژانویه تا جولای، چین بیش از ۸.۲۳ میلیون دستگاه خودروی برقی تولید و ۸.۲۲ میلیون دستگاه فروخته است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۹.۲ درصد و ۳۸.۵ درصد رشد داشته و ۴۵ درصد از کل فروش خودروهای نو این کشور را تشکیل میدهد.
رشد قوی فروش خودروهای برقی در حالی رخ داده که بازار خودروهای چین به طور کلی نیز در حال گسترش است. در ماه جولای، کل تولید و فروش خودرو هر دو از ۲.۵۹ میلیون دستگاه فراتر رفت و نسبت به سال گذشته به ترتیب ۱۳.۳ درصد و ۱۴.۷ درصد افزایش یافت، هرچند نسبت به ماه قبل کاهش ماهانه داشت. دادههای انجمن خودروسازان نشان میدهد که طی هفت ماه اول سال ۲۰۲۵، تولید و فروش خودرو به ترتیب ۱۲.۷ درصد و ۱۲ درصد رشد کردهاند.
انجمن CAAM فروش قوی خودروهای سواری در ماه جولای را به تأثیر برنامه گسترده معاوضه خودرو، پیشرفت کمپین ملی صنعت خودرو برای «تحول» و عرضه مداوم مدلهای جدید نسبت داده است که همگی موجب پایداری بازار و رشد سالانه شدهاند.
کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) اعلام کرده است که برنامه تعویض کالا که در سال ۲۰۲۴ با ۱۵۰ میلیارد یوان (۲۰.۶ میلیارد دلار) اوراق قرضه خزانهداری ویژه بلندمدت آغاز شد، از جایگزینی خودروها، لوازم خانگی، بازسازی منازل و دوچرخههای برقی حمایت میکند.
بودجه این برنامه در سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ میلیارد یوان افزایش یافته است و شامل اسقاط خودروهایی میشود که مطابق استانداردهای انتشار گازهای گلخانهای چین IV نیستند، همچنین خرید محصولات دیجیتال جدید مانند تلفنهای هوشمند را نیز پوشش میدهد.
بر اساس گزارشها، در سال ۲۰۲۴ برنامه تعویض کالا بیش از ۱.۳ تریلیون یوان فروش در پنج دسته اصلی محصول ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۵، این سیاست به روند موفق خود ادامه داده و فروش ترکیبی خودروها، لوازم خانگی، تلفنهای هوشمند، بازسازی منازل و دوچرخههای برقی تا پایان ژوئن از ۱.۶ تریلیون یوان فراتر رفته که از کل فروش سال ۲۰۲۴ بیشتر است.
انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) در گزارشی اعلام کرده است که در شرایط فشارهای خارجی فزاینده و چالشهای داخلی، اقدامات قوی ضد چرخهای به حمایت از اقتصاد و بازار خودرو کمک کردهاند.
این انجمن افزود که تولیدکنندگان خودروهای برقی سواری در ماه جولای عملکرد قابل توجهی داشتند و شرکت BYD با تمرکز همزمان بر مدلهای باتری-الکتریکی و هیبریدی پلاگین، جایگاه خود را در میان برندهای داخلی تثبیت کرده است.
با اجرای استراتژی «چند مسیره» در بخش خودروهای برقی، بازار این خودروها همچنان در حال گسترش است. در ماه جولای، ۱۹ تولیدکننده فروش ماهانه بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو برقی ثبت کردند؛ این تعداد نسبت به سال قبل دو شرکت و نسبت به ماه ژوئن یک شرکت افزایش یافته است.
تسوی دونگشو، دبیرکل CPCA، روز دوشنبه به روزنامه گلوبال تایمز گفت که انعطافپذیری بازار برقی چین با حمایت یارانههای سخاوتمندانه برنامه معاوضه و اسقاط خودروها تقویت شده است و تقاضای جایگزینی قوی را تحریک کرده که نوسازی ناوگان خودروهای سنگین چین را سرعت بخشیده است.
دبیرکل انجمن خودروهای سواری افزود: رقابتپذیری بیشتر مدلها و کاهش قیمتها باعث افزایش پذیرش بازار شده است، همچنین برابری قیمت بین خودروهای بنزینی و برقی – و در بسیاری موارد، قیمت پایینتر خودروهای برقی – روند گذار از خودروهای بنزینی به برقی را تسریع کرده است.
تسوی تأکید کرد که بخش خودروهای برقی چین از مزیت زنجیره صنعتی پایدار در بازاری جهانی و به طور فزاینده رقابتی بهرهمند است، حتی با وجود ناپایداری سیاستها و بازارهای اروپا و ایالات متحده.
وی گفت: انتظار داریم سهم خودروهای برقی در بازار داخلی طی سالهای آینده بیش از نیمی از کل فروش باقی بماند و با توجه به تجربه رانندگی برتر و ویژگیهای هوشمند آنها نسبت به خودروهای بنزینی، این روند به یک جریان بلندمدت تبدیل شود.