روند پشت کارنامه درخشان تجارت خارجی چین طی ۳ ماه نخست ۲۰۲۵
اداره کل گمرک چین دوشنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین)، دادههایی را منتشر کرد که نشان میدهد واردات و صادرات کالاهای چین طی سه ماه نخست سال جاری میلادی به ۱۰.۳ تریلیون یوان رسیده و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ یک رشد ۱.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.
طبق دادههای مذکور، صادرات با افزایشی ۶.۹ درصدی ۶.۱۳ تریلیون یوان را به خود اختصاص داده و واردات با افتی ۶ درصدی رقم ۴.۱۷ تریلیون یوان را تجربه کرده است.
در سه ماهه نخست سال، حجم واردات و صادرات چین به بالاترین رکورد تاریخی برای این دوره زمانی رسید و برای هشت فصل متوالی از مرز ۱۰ تریلیون یوان گذشت. این دادههای رضایتبخش ادامهدهنده روند بهبود اقتصادی پس از کرونا هستند و شروعی خوب را برای اقتصاد چین در سال جاری میلادی رقم زدهاند.
با نگاهی دقیق به کارنامه تجارت خارجی چین طی سه ماه اول ۲۰۲۵، تشخیص چهار روند پشت آن کار دشواری نیست.
اول، فعالیت نهادهای تجاری و کسب و کار افزایش یافته است. تعداد شرکتهای فعال در عرصه واردات و صادرات طی فصل نخست سال جاری میلادی به ۵۲۹ هزار عدد رسید که در در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ یک افزایش ۳۳ هزار عددی را نشان میدهد.
در این میان، تعداد شرکتهای خصوصی به رکورد بالایی طی همین دوره تاریخی رسید و عدد ۴۵۵ هزار را به ثبت رساند که ۸۶.۱ درصد از کل تعداد شرکتهای دارای عملکرد واردات و صادرات را تشکیل میدهد.
در عین حال، حجم واردات و صادرات به ۵.۸۵ تریلیون یوان رسید که افزایش ۵.۸ درصدی را نشان میدهد و ۵۶.۸ درصد از کل ارزش واردات و صادرات را تشکیل میدهد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۲.۴ واحد درصد افزایش یافته و به نیرویی مهم در ترویج رشد تجارت خارجی تبدیل شده است.
دوم، فضای همکاری خارجی همچنان رو به رشد است. تجارت چین با بازارهای سنتی انعطاف پذیری بالای خود را حفظ کرده و واردات و صادرات با کشورهایی مثل آلمان، اسپانیا و بریتانیا به رشدی سریع دست یافته است.
در عین حال، تجارت با کشورهای نوظهور که در «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) شریکند، رشدی چشمگیر داشته است. واردات و صادرات به ۵.۲۶ تریلیون یوان رسید که افزایش ۲.۲ درصدی را نشان میدهد و ۰.۹ واحد درصد بیشتر از نرخ رشد کلی است و ۵۱.۱ درصد از کل ارزش واردات و صادرات را تشکیل میدهد.
از این میان، واردات و صادرات با کشورهای «آسهآن» به ۱.۷۱ تریلیون یوان رسید که حاکی از یک افزایش ۷.۱ درصدی است؛ واردات و صادرات با پنج کشور آسیای میان هم رشدی ۶.۹ درصدی را تجربه کرده است.
سوم، ساختار گشایش منطقهای همچنان تداوم مییابد. واردات و صادرات در مناطق مرکزی و غربی به ۱.۸۴ تریلیون یوان رسید که افزایش ۸.۷ درصدی را نشان میدهد و ۷.۴ واحد درصد بیشتر از نرخ رشد کلی ملی است و ۱۷.۹ درصد از واردات و صادرات ملی را تشکیل میدهد که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۴، ۱.۲ واحد درصد افزایش یافته است.
این نه تنها نشاندهنده آزاد شدن پتانسیل بیشتر تجارت خارجی در مناطق مرکزی و غربی است، بلکه به معنای تنوع بیشتر ساختار منطقهای توسعه تجارت خارجی چین نیز هست. این تغییر باعث کاهش وابستگی به یک منطقه یا بازار خاص شده و انعطافپذیری تجارت خارجی چین و توانایی آن در مقابله با ریسکها همچنان در حال تقویت است.
چهارم، «محتوای جدید» تجارت خارجی بیش از پیش بهبود یافته است. با تسریع در توسعه نیروهای مولد کیفی جدید، نرخ رشد صادرات محصولات فناوری پیشرفته به شکلی قابل توجه بالاتر از نرخ رشد کلی است و در حوزههای مختلفی مانند محصولات اطلاعات الکترونیکی، تجهیزات پیشرفته، زیستفناوری و سایر زمینهها همچنان رشد ادامه دارد.
واردات و صادرات محصولات صنعت تجهیزاتسازی با افزایش ۷.۶ درصدی روبرو شد و نیمی از واردات و صادرات تجارت خارجی را تشکیل داد. صنایع تولیدی با ارزش افزوده بالا در چین علاوه بر توجه به کیفیت محصولات، اکنون بیشتر از گذشته به برندسازی و معرفی برند اهمیت میدهند. این صنایع با ارتقای کیفیت محصولات، طراحی و خدمات خود، در تلاشاند تا برندهایی با نفوذ بینالمللی خلق کنند و از طریق ارزش برند، به ارزش افزوده بیشتر برای محصولات و سهم بازار بالاتری دست یابند.
علاوه بر بهبود مداوم سطوح اتوماسیون که با استفاده از ماشینآلات CNC و رباتها نشان داده میشود، شرکتهای صادراتی چین همچنین به برقراری ارتباط موثر با مشتریان اهمیت زیادی میدهند.
به محض اینکه مشتری ایدهای خلاقانه ارائه دهد، این تکنسینهای باتجربه که درک عمیقی از نیازهای بازار دارند، میتوانند به سرعت یک نمونه اولیه را پرداخت کرده و در کوتاهترین زمان ممکن به مشتری بازخورد دهند. پس از تکمیل بحثهای طراحی و فرآیندی، تولید به صورت بیوقفه به ماشینآلات CNC و خط تولید انبوه منتقل میشود.
این انباشت تجربه شرکتهای تجارت خارجی چین و مشتریان جهانی در طول سالها است که موجب رشد و بهینهسازی حجم و ساختار تجارت خارجی چین شده است.